Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Har fått en flight inställd pga underhåll av landningsbanan. Förmodar att det inte är någon mening att testa eu261/2004 eller är det någon som har skickat in något liknande? Känns som att det är en händelse utom flygbolagets (SAS) kontroll. Är väl Swedavias "fel" i det här fallet.
Nja, du får vissa rättigheter ändå genom eu261/2004 men ingen rätt till kompensation om det är det du tänker på. Rätten till ombokning eller återbetalning gäller till exempel.

Är det någon som har erfarenhet av Egypt Air och 261/2004 med dem?
Jag hade resa bokad 2024-12-21 till Nairobi, via Cairo. Bokad på SAS hemsida med Eurobonus poäng.
Måndagen den 16e fick jag info om inställd flight och att jag istället bokats om till den 22a december.

Jag blev drygt 26h sen till Nairobi.

Mitt BusinessClass säte funkade inte, gick inte att "reclina" så jag satt helt upprätt mellan CPH och CAI. Jag hade samma stol från CAI till NBO, så var mäkta besviken när jag insåg att det vara samma plan vidare. Direkt vid boarding påtalade jag detta och de hämtade en tekniker som försökte lösa problemet men misslyckades.

Jag skrev och klagade på trasigt säte till Egypt Air. Har fått ärendenummer, men ingen respons.
Eftersom jag bokat och beställt via SAS gjorde jag claim på förseningen via dem. SAS kom tillbaka snabbt och meddelade att jag måste göra claim till Egypt Air istället. Har gjort claim till Egypt Air, de har svarat med ett ärendenummer att det ska ta 10 dagar (se nedan) angående klagomålet på stolen, angående förseningen har jag fått en mailadress till deras kontor i Köpenhamn. Men ingen respons.

Någon som har erfarenhet av Egypt Air? Vad kan jag förvänta mig?

We will respond within 10 business days, noting that some cases may take longer.

For swift handling, please provide your booking reference, ticket number , if this information has not already been provided.

For urgent issues, please visit your nearest EGYPTAIR Sales Office or contact EGYPTAIR Call Centre through:

• Inside Egypt: Mobile 1717 or Land line 090070000 (amount will be deducted in Egyptian Pounds).
  • Outside Egypt: 0097142306666 (amount will be deducted in UAE Dirham).
  • Inside Saudi Arabia: 00966122297777 (amount will be deducted in Saudi Riyal).

Är det någon som har erfarenhet av Egypt Air och 261/2004 med dem?
Jag hade resa bokad 2024-12-21 till Nairobi, via Cairo. Bokad på SAS hemsida med Eurobonus poäng.
Måndagen den 16e fick jag info om inställd flight och att jag istället bokats om till den 22a december.

Jag blev drygt 26h sen till Nairobi.

Mitt BusinessClass säte funkade inte, gick inte att "reclina" så jag satt helt upprätt mellan CPH och CAI. Jag hade samma stol från CAI till NBO, så var mäkta besviken när jag insåg att det vara samma plan vidare. Direkt vid boarding påtalade jag detta och de hämtade en tekniker som försökte lösa problemet men misslyckades.

Jag skrev och klagade på trasigt säte till Egypt Air. Har fått ärendenummer, men ingen respons.
Eftersom jag bokat och beställt via SAS gjorde jag claim på förseningen via dem. SAS kom tillbaka snabbt och meddelade att jag måste göra claim till Egypt Air istället. Har gjort claim till Egypt Air, de har svarat med ett ärendenummer att det ska ta 10 dagar (se nedan) angående klagomålet på stolen, angående förseningen har jag fått en mailadress till deras kontor i Köpenhamn. Men ingen respons.

Någon som har erfarenhet av Egypt Air? Vad kan jag förvänta mig?

We will respond within 10 business days, noting that some cases may take longer.

For swift handling, please provide your booking reference, ticket number , if this information has not already been provided.

For urgent issues, please visit your nearest EGYPTAIR Sales Office or contact EGYPTAIR Call Centre through:

• Inside Egypt: Mobile 1717 or Land line 090070000 (amount will be deducted in Egyptian Pounds).
  • Outside Egypt: 0097142306666 (amount will be deducted in UAE Dirham).
  • Inside Saudi Arabia: 00966122297777 (amount will be deducted in Saudi Riyal).
Efter att ha kämpat med TK och löst det till 50 % så säger den erfarenheten mig att jag inte haft tid och energi att dra ett case mot Egypt Air utan hade låtit en tredje part göra det mot att de tar del av ersättningen. Men har du tid och energi så kan du köra det själv (vilket du kommer behöva göra gällande sätet ändå).

Jag flög med Egyptair i mars 2020. Under vistelsen i Egypten kom nyheten att alla flygplatser skulle stängas några dagar senare pga av Covid. Hilton Green Plaza i Alexandria hjälpte mig att boka om flygresan till Europa nästa morgon och jag fick en bekräftelse via mail från Egyptair. Tidigt nästa morgon tog jag en taxi till Cairo Airport. (och tur var det då Hilton hotellet några timmar senare isolerades efter ett bekräftat Covid fall och inga gäster tilläts lämna hotellet. Hade jag inte åkt hade jag blivit kvar i Egypten tills flygplatserna öppnade igen i juli.....)

Väl framme till en kaotisk flygplats med alla passagerare som försökte ta sig ut ur landet fick jag besked om att jag inte hade någon bokning. Trots bekräftelse från Egyptair var det ett tvärt nej. Jag uppmanades att köpa en ny enkel biljett om jag ville komma med planet. Påpekade att det stod klart och tydligt i Egyptair ”terms and conditions” att bolaget är skyldig att boka om vid force majeure t.ex då flygplatser stängs, men det var som att prata med en vägg. Jag erbjöds en enkel biljett i ekonomi för lite över 700 € och var ju tvungen att hosta upp pengarna. Chockerande var att när jag väl var på planet kunde jag se att hela businesskabinen med 6-7 rader var helt tom, vilket visade Egyptairs illvilja att hjälpa passagerare att komma med planet.)

Väl hemma kontaktade jag Egyptair kontoret i landet jag bor i och där jag hade köpt biljetten. De kunde (eller ville inte ?) hjälpa mig utan bad mig kontakta Egyptair i Cairo. Jag gjorde naturligtvis en reklamation men fick bara goddag yxskaft svar från Egyptair. Det visade sig att Egyptair inte behöver följa EU regler angående passagerares rättigheter och inte ens en tredje part ville ta sig an mitt fall.

Har försökt läsa mig till vad som gäller men inte hittat exakt. Står inför en troligtvis missad connection och därmed försening pga vår första flight som blev försenad då vi fick återvända till gate från startbanan pga sjukdom hos en passagerare som behövde kliva av planet. Är EU261 tillämplig eller räknas det som extraordinär händelse så EU261 faller? Hade behövt veta för att ha koll på vilka krav man kan ställa hos Lufthansa vid mellanlandningen om vi missar vår connection.

Har försökt läsa mig till vad som gäller men inte hittat exakt. Står inför en troligtvis missad connection och därmed försening pga vår första flight som blev försenad då vi fick återvända till gate från startbanan pga sjukdom hos en passagerare som behövde kliva av planet. Är EU261 tillämplig eller räknas det som extraordinär händelse så EU261 faller? Hade behövt veta för att ha koll på vilka krav man kan ställa hos Lufthansa vid mellanlandningen om vi missar vår connection.

Låter som en typisk extraordinär omständighet. Ingen kompensation men ombokning och ”duty of care”, inklusive möjlighet att skicka telex så klart.

EU261/2004 säger bara att ni ska bokas om till första bästa likvärdiga resa, eller avbryta resan och åka hem igen.

Akuta sjukdomsfall skulle jag nog säga är extraordinärt, inget som flygbolaget kan påverka.

Framgår inte hur sena ni blir, och vilken flight mm, men om förseningen inte är stor så finns möjlighet att de håller nästan plan, eller att det också är försenat. Om det blir så att ni missar med säkerhet finns stor chans att ni redan bokats om innan ni landar.

Hej,

Jag blev försenad 7 timmar på en resa mellan USA och Europa.

Min orginalrutt: LAS -> ATL -> FCO (Delta operating carrier på båda flighterna)
Re-routead enligt följande: LAS -> LAX -> CDG -> FCO

Jag registrerade ett claim hos Delta som omgående blev denied med följande anledning:

Your trip falls within the guidelines of Regulation (EC) no. 261/2004 which defines an airline's requirements when flight changes occur. Our records show that Delta Flight 677 on February 14, 2025 from Las Vegas to Atlanta experienced a lengthy delay of nearly 6 hours due to flight equipment not arriving on time. The circumstance caused, after the subsequent reproduction, a delay in Rome Fiumicino, your final destination, of 7 hours.

EU Regulation 261 applies to passengers departing from an airport located in the EU/EEA. The Regulation also applies if you depart from an airport located outside the EU/EEA, the operating airline is developed in the EU/EEA and the final destination is located within the EU/EEA. I have reviewed your case and we must kindly decline your request for monetary compensation under the Regulations for the reason mentioned above.

Delta Air Lines is a US airline and therefore, when a Delta flight departs from the US, in the absence of a ticket issued by European airlines and codeshare relating to the flight that was the source of the problem (as opposed to the case where the flights are operated by Delta but sold as KLM/Air France/Virgin Atlantic/etc. flights for example), the EU regulation cannot be applied.

Lite snopen, hade inte koll på "US-based airline in till Europa-regeln" då jag oftast flyger SAS till sverige och då oftast får igenom mina claims. Jag funderar på att låta 3:e part ta över min claim och driva det.... men innan jag gör det tänkte jag höra med er här om ni ser någon annan möjlighet, är det något jag missar, eller är det helt kört?

Hej,

Jag blev försenad 7 timmar på en resa mellan USA och Europa.

Min orginalrutt: LAS -> ATL -> FCO (Delta operating carrier på båda flighterna)
Re-routead enligt följande: LAS -> LAX -> CDG -> FCO

Jag registrerade ett claim hos Delta som omgående blev denied med följande anledning:

Your trip falls within the guidelines of Regulation (EC) no. 261/2004 which defines an airline's requirements when flight changes occur. Our records show that Delta Flight 677 on February 14, 2025 from Las Vegas to Atlanta experienced a lengthy delay of nearly 6 hours due to flight equipment not arriving on time. The circumstance caused, after the subsequent reproduction, a delay in Rome Fiumicino, your final destination, of 7 hours.

EU Regulation 261 applies to passengers departing from an airport located in the EU/EEA. The Regulation also applies if you depart from an airport located outside the EU/EEA, the operating airline is developed in the EU/EEA and the final destination is located within the EU/EEA. I have reviewed your case and we must kindly decline your request for monetary compensation under the Regulations for the reason mentioned above.

Delta Air Lines is a US airline and therefore, when a Delta flight departs from the US, in the absence of a ticket issued by European airlines and codeshare relating to the flight that was the source of the problem (as opposed to the case where the flights are operated by Delta but sold as KLM/Air France/Virgin Atlantic/etc. flights for example), the EU regulation cannot be applied.

Lite snopen, hade inte koll på "US-based airline in till Europa-regeln" då jag oftast flyger SAS till sverige och då oftast får igenom mina claims. Jag funderar på att låta 3:e part ta över min claim och driva det.... men innan jag gör det tänkte jag höra med er här om ni ser någon annan möjlighet, är det något jag missar, eller är det helt kört?
Det är precis som hävdat, lagstiftningen/reglementet gäller när aktören har sin hemvist i EU-land, eller när en utomstående aktör genomför en flygning som påbörjas från ett av dessa EU-land.

Du kommer ej få ut något av att anlita extern aktör för att driva caset, och de kommer troligtvis heller inte ta sig an det utifrån dessa förutsättningar.

Toppen