Hade bokad flygning BKK-VIE-ARN på Austrian med *A award i februari. Bokad långt i förväg, och i typ juli/augusti 2024 ställdes anslutningen VIE-ARN in och jag blev ombokad till morgonen efter, dvs. en utsprunlig 2h layover blev till 12h med behov av övernattning som följd.
Jag är med på att jag inte kan få någon kompensation (250-600 euro) pga notifiering >2v i förväg, men förstår det som att "Right to Care if the cancellation results in needing an overnight stay" ger mig rätt till hotell, mat, och transport till/från hotell oavsett hur långt i förväg cancelleringen meddelades.
Har skickat in ett claim till Austrian med kvitton för utlägg, men de säger att jag inte har rätt till ngt eftersom de meddelat mig om inställt flyg <2v i förväg. Jag ifrågasatte med hänvining till att just Righ to Care inte har någon tidgräns, men fick då svaret "...according to EC Regulation 261/04 in case the flight was cancelled more than 2 weeks before scheduled time of departure, airline does not bear the responsibility and compensation is not applicable.".
Jag vet att det att ha rätt och att få rätt är två olika saker... så:
1) Har jag rätt till ersättning för hotell, transport och mat?
2) Om ja, hur ser möjligheterna ut att få ersättning trots det här ointresserade svaret? Är det bara via ARN jag kan få hjälp?
Tack!