Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Netop set dette under kort nyt paa TV2.dk

Dårligt nyt for flypassagerer, der rammes af forsinkelser:
20220719-130926-l-1920x1280web.jpg
Arkivfoto.​

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix​

Det skal være slut med at få udbetalt økonomisk kompensation, når fly er over tre timer forsinket – fremover skal grænsen være fem timer. Det mener i hvert fald EU-Kommissionen, regeringen og et flertal i Folketinget, som vil lette flyselskabernes byrder til kompensation.

Det er en forringelse af passagernes rettigheder, mener forbrugerorganisation, og ministeren erkender, at den del isoleret kan ses som en forringelse.
Om det blir av kommer säkert bolagen jobba mer (än vad de gör nu) med överbokning. Många bolag kan då flytta över till föregående/nästkommande flight och plus/minus 5 timmar har de flesta bolag flertalet avgångar mellan Europas större städer. Trist utveckling (om så blir fallet).

Om det blir av kommer säkert bolagen jobba mer (än vad de gör nu) med överbokning. Många bolag kan då flytta över till föregående/nästkommande flight och plus/minus 5 timmar har de flesta bolag flertalet avgångar mellan Europas större städer. Trist utveckling (om så blir fallet).
Overbooking går under Denied Boarding, og gir rett til kompensasjon, uansett, selv om du blir satt på neste fly og kommer frem 30 minutter forsinket

Ref eu261 art 4.3
Article 4

Denied boarding

1. When an operating air carrier reasonably expects to deny boarding on a flight, it shall first call for volunteers to surrender their reservations in exchange for benefits under conditions to be agreed between the passenger concerned and the operating air carrier. Volunteers shall be assisted in accordance with Article 8, such assistance being additional to the benefits mentioned in this paragraph.

2. If an insufficient number of volunteers comes forward to allow the remaining passengers with reservations to board the flight, the operating air carrier may then deny boarding to passengers against their will.

3. If boarding is denied to passengers against their will, the operating air carrier shall
immediately compensate them in accordance with Article 7 and assist them in accordance with Articles 8 and 9.

Last edited:
Overbooking går under Denied Boarding, og gir rett til kompensasjon, uansett, selv om du blir satt på neste fly og kommer frem 30 minutter forsinket

Ref eu261 art 4.3
Article 4

Denied boarding

1. When an operating air carrier reasonably expects to deny boarding on a flight, it shall first call for volunteers to surrender their reservations in exchange for benefits under conditions to be agreed between the passenger concerned and the operating air carrier. Volunteers shall be assisted in accordance with Article 8, such assistance being additional to the benefits mentioned in this paragraph.

2. If an insufficient number of volunteers comes forward to allow the remaining passengers with reservations to board the flight, the operating air carrier may then deny boarding to passengers against their will.

3. If boarding is denied to passengers against their will, the operating air carrier shall
immediately compensate them in accordance with Article 7 and assist them in accordance with Articles 8 and 9.
Vi får hoppas att övriga tidsparametrar inte ändras (till det sämre).

Den 15/2 flög vi hem med SK916 från JFK. Flera timmar innan avgång fick vi mail om att vår flight skulle bli 30 min sen.

Vi boarder planet i tid för denna 30min försening, (förseningen berodde pga deicing i CPH på utresan sa personalen ombord att det varit), men blir sedan sittandes vid gaten ett bra tag. De saknar alla papper är upplysningen som piloten ger oss.

17:45 var ordinarie avgångstid
18:15 är den nya avgångstiden och alla är boardade och klara men vi fastnar i gaten pga saknade papper
19:21 - vi lämnar gaten och blir sedan sittandes igen ute på plattan i väntan på deicing och ledig runway.

Detta tar sin lilla tid och piloten informerar oss hela tiden om att vi väntar på vår tur för 1) deicing, 2) tilldelad runway.

Ordinarie ankomsttid CPH 7:15
Enligt förseningsintyget från SAS 09:54

Detta leder till att vi missat vår anslutning och blir efter några vändor ombokade (CPH-ARN-GOT) och landar 18:57 mot ordinarie anslutningsflyg 09:05.

Blev nu nekad €600 enligt motiveringen nedan.

Tips och råd? Enligt min uppfattning så kan de inte skylla på deicing i februari. Varför de inte hade ordning på sina papper och sedan fick vänta på ny deicing på JFK känns också som något de får stå för. Eller?!? Enligt personalen ombord så har SAS väldigt låg prioritering på JFK och att de får vänta allt som oftast.

Är det något som kan hjälpa mig med underlag eller tips pga hur jag får reda på om det var flera plan som blev sena ut från JFK den 15/2, eller om det bara var vårt plan pga att det var sent inkommande.

Dear XX,

Thank you for getting in touch with us.

On behalf of SAS, I would like to extend my sincere apologies for the inconvenience that this flight disruption caused.

Unfortunately, I cannot meet your request for flat rate compensation on this occasion. The flight was canceled/delayed due to restrictions or irregularities related to an airport facility which is deemed to be an event outside of control of the airline.

To give a short explanation, airport facility managers are responsible for maintaining the terminal areas, airfield (such as taxiways, aircraft parking areas, and runways), and various other elements of the airport. The airline has no influence over airport system failures or how and when airport authorities choose to maintain or close their facilities. We are required to abide by all restrictions implemented by airport authorities.

If you had extra costs, such as meals, beverages, hotel accommodation, and/or transportation costs to and from the hotel, please fill out this form and include all relevant expenses and documentation: Delayed or canceled flight claim | SAS (flysas.com)

Thank you for your understanding. I hope we have the pleasure of welcoming you on board again soon, and then under more favorable circumstances.

Kind Regards,

Den 15/2 flög vi hem med SK916 från JFK. Flera timmar innan avgång fick vi mail om att vår flight skulle bli 30 min sen.

Vi boarder planet i tid för denna 30min försening, (förseningen berodde pga deicing i CPH på utresan sa personalen ombord att det varit), men blir sedan sittandes vid gaten ett bra tag. De saknar alla papper är upplysningen som piloten ger oss.

18:15 är den nya avgångstiden och alla är boardade och klara men vi fastnar i gaten pga saknade papper
19:21 - vi lämnar gaten och blir sedan sittandes igen ute på plattan i väntan på deicing och ledig runway.

Detta tar sin lilla tid och piloten informerar oss hela tiden om att vi väntar på vår tur för 1) deicing, 2) tilldelad runway.

Detta leder till att vi missat vår anslutning och blir efter några vändor ombokade (CPH-ARN-GOT) och landar 18:57 mot ordinarie anslutningsflyg 09:05.

Tips och råd? Enligt min uppfattning så kan de inte skylla på deicing i februari. Varför de inte hade ordning på sina papper och sedan fick vänta på ny deicing på JFK känns också som något de får stå för. Eller?!? Enligt personalen ombord så har SAS väldigt låg prioritering på JFK och att de får vänta allt som oftast.

Är det något som kan hjälpa mig med underlag eller tips pga hur jag får reda på om det var flera plan som blev sena ut från JFK den 15/2, eller om det bara var vårt plan pga att det var sent inkommande.
Prova ChatGPT.
Tryckte bara in lite info, går säkert att göra det vassare.

Subject: Re: Compensation Claim for Flight SK916, 15 February

Dear [SAS Representative],

Thank you for your response. However, I must firmly reject your denial of my rightful compensation under EU Regulation 261/2004.

You claim that the disruption was due to “restrictions or irregularities related to an airport facility,” but as per established EU case law, an airline cannot automatically exempt itself from liability by citing general airport-related issues. To be considered an "extraordinary circumstance" under EU law, the event must be both (1) beyond the airline’s control and (2) unavoidable even if all reasonable measures were taken. The burden of proof is entirely on you as the airline to demonstrate both of these conditions with clear, detailed, and documented evidence.

Therefore, I request that you provide:

1. Specific evidence of the exact issue that caused the disruption, including official documentation from the airport authority.
  2. Proof of what measures SAS took to mitigate the delay/cancellation and why compensation obligations should not apply.
If you fail to provide such evidence within 14 days, I will escalate this case to the relevant national enforcement body and, if necessary, pursue legal action. I expect my compensation of [250/400/600] EUR to be processed without further delay.

I appreciate your prompt attention to this matter and look forward to your response.

Best regards,
[Your Name]

Hade en resa SFO-LAX-CPH-ARN bokad som genomgående biljett med SAS där första benet SFO-LAX var codeshare via Delta. Inkommande Delta flyg från LAX var försenat vilket orsakade försening på första benet med följden missad anslutning i LAX. Blev ombokad med KLM och kom hem ca 18 timmar senare än ursprunglig bokning. Jag hade inga större förhoppningar att Delta skulle gå med på EU 261 krav då det var ett US domestic flyg via codeshare, men testade ändå att snabbt låta ChatGPT sätta ihop ett brev till dom i ärendet och till min förvåning så gick Delta direkt med på 600 EUR utan diskussion.

För att vara proaktiv i brevet så gav jag ChatGPT tydliga instruktioner att förklara varför detta inte var en extraordinär omständighet, varför Delta var legitim motparten för kravet osv, ChatGPT la även in flera högst rimliga referenser till andra rättsfall i liknande frågor på varje punkt.

Tack ChatGPT, hade inte orkat skriva motsvarande långa, utförliga, pedagogiska och formella brev själv :)

Tack @Rickard_O för ditt förslag från ChatGPT. Har kört några vändar nu och SAS tvärvägrar.

Dear XX,

Thank you for your response.

We have looked into your case one more time. I am sorry to say that we cannot come to another conclusion.

please note that the total delay of flight SK916 was 159 minutes, in which 60 minutes delay was due to RA in which we check the upper sling, 36 minutes delay was due to GF (Fuelling/Defueling) and 63 minutes unaccounted delay without any delay code, which is considered as ATC (Air Traffic Control)
As per EU261/2004, we consider the highest delay code as the primary reason for the delay. In this case, the 63 minutes attributed to ATC is the highest delay code. Please find the attached document for the proof of delay.

As previously mentioned, we could not have taken any measures to prevent the disruption that you experienced.

Air Traffic Control Management restrictions are a situation explicitly mentioned as an “extraordinary circumstance” in recital (15) of the preamble of the regulation. As such, there is no right to compensation according to article 5.3.

We are therefore unable to meet your request for compensation on this occasion.

Thank you for your understanding. I hope that we will have the pleasure of welcoming you onboard again soon, and then under more favorable circumstances.

Har därefter påtalat att inkommande flight SK915 var sen. SAS skickade även proaktivt ut mail med att vår avgång skulle bli försenad. Har tagit upp alla dessa orsaker.

Dear SAS Customer Relations,

Thank you for your response and for taking the time to re-evaluate my case. However, I would like to formally request another review, as I believe that the reasons provided do not fully account for the circumstances that led to my delay.

1. The root cause of the delay was the late arrival of SK915 - a non-extraordinary circumstance

The delay of SK916 was a direct consequence of the inbound delay of SK915 from Copenhagen. I received an official notification from SAS stating that SK916 was delayed before any ATC restrictions came into play. According to SAS crew on board, the delay originated from de-icing in Copenhagen, which is a foreseeable and recurring operational challenge during winter. Had SK915 arrived on time, the ATC delay would not have affected my journey.

The primary cause of this disruption was the late arrival of flight SK915 from Copenhagen, which delayed the departure of SK916 from New York (JFK).

• Additionally, the Court of Justice of the European Union (CJEU) has ruled in Case C-294/10 (Eglītis & Ratnieks v. Latvijas Republikas Ekonomikas ministrija) that an airline is responsible for ensuring punctuality in aircraft rotations and that delays due to a late inbound aircraft are not considered extraordinary circumstances.
Given this ruling, the delay of SK916 should be classified as an operational issue within SAS’s control, not an extraordinary event.

2. The "unaccounted delay" aligns with the missed de-icing slot and subsequent rescheduling

The "unaccounted 63 minutes" in your response appears to have been caused by SK916 missing its original slot for de-icing. This aligns with the captain's announcement that we had to queue for de-icing and then wait for a new takeoff slot. These delays were a direct result of the late arrival of SK915, and not due to unexpected ATC restrictions alone.

3. SAS failed to take reasonable measures to minimize my delay

In the email I received from SAS regarding the initial delay, SAS stated that:
"We are monitoring your connecting flights and will rebook you to your final destination in case of a missed connection."

Despite this, SAS did not proactively rebook us on SK430, which would have allowed us to land at 14:55 instead of significantly later. At the time the delay was confirmed on February 15, there were still available seats on SK430 for February 16, but instead, we were left to queue at customer service after landing, by which time alternative flights were fully booked.

According to EU261/2004, airlines must take all reasonable measures to minimize the impact of a delay, which SAS failed to do in this case. This avoidable inaction contributed to our extended delay and should be considered in the evaluation of our compensation claim.

Request for reconsideration

Since my arrival at my final destination was delayed by 9 hours and 52 minutes, I request compensation of 600 EUR per passenger, as outlined in Article 7 of EU Regulation 261/2004. I kindly ask for a detailed reassessment of my case, taking into account:

• The fact that the delay originated from the late arrival of SK915, which cannot be classified as an "extraordinary circumstance."
  • The chain reaction of delays, where de-icing and missed takeoff slots were a consequence of the original delay.
  • SAS’s failure to proactively rebook us on an earlier alternative flight, despite knowing about the delay in advance.
I appreciate your time and consideration and look forward to your response.

Best regards,
XX

Thank you for your reply.

We have looked into your case one more time. I am sorry to say that we cannot come to another conclusion. As previously mentioned, we could not have taken any measures to prevent the disruption that you experienced.

I don’t want to be unhelpful towards you however, as I am from customer claims teams hence, we need to follow certain rules and regulations while addressing each passenger’s concern.

Air Traffic Control Management restrictions are a situation explicitly mentioned as an “extraordinary circumstance” in recital (15) of the preamble of the regulation. As such, there is no right to compensation according to article 5.3.

I am sorry to say that we cannot reach an agreement in this matter. We strongly recommend that you contact your insurance company for any compensation for this.

Please consider this as a final reply from our side, and if no new information will be added we will close the case.

Thank you for your understanding.

Tips på vad jag gör härnäst? Påtalar det uppenbara att de inte ens har adresserat SK915:s försening som sedan fick följdpåverkningar, tar det direkt till Trafikstyrelsen i Danmark eller använda mig av någon tjänst liknande Airhelp eller bara ge upp och då jag har fel?

Mottager tacksamt tips och input (samt kunskap) ytterligare i min situation. Har tidigare alltid fått ersättning från SAS i samband med den här typen av förseningar så känner att jag stångar mig rätt blodig i kontakt med den outsourcade kundtjänsten i detta fall.

Last edited:
Tack @Rickard_O för ditt förslag från ChatGPT. Har kört några vändar nu och SAS tvärvägrar.

Har därefter påtalat att inkommande flight SK915 var sen. SAS skickade även proaktivt ut mail med att vår avgång skulle bli försenad. Har tagit upp alla dessa orsaker.

Tips på vad jag gör härnäst? Påtalar det uppenbara att de inte ens har adresserat SK915:s försening som sedan fick följdpåverkningar, tar det direkt till Trafikstyrelsen i Danmark eller använda mig av någon tjänst liknande Airhelp eller bara ge upp och då jag har fel?

Mottager tacksamt tips och input (samt kunskap) ytterligare i min situation. Har tidigare alltid fått ersättning från SAS i samband med den här typen av förseningar så känner att jag stångar mig rätt blodig i kontakt med den outsourcade kundtjänsten i detta fall.
Varför tar du det inte till ARN i Sverige?

Toppen