Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

chrisljo skrev:Hva tenker folk om denne?5.4. Extraordinary circumstances on a previous flight with the same aircraft In order to be exempted from its obligation to compensate passengers in the event of a long delay or cancellation of a flight, an operating air carrier may rely on an extraordinary circumstance that affected a previous flight which it operated using the same aircraft, if there is a direct causal link between the occurrence of this circumstance and the delay or cancellation of the subsequent flight ( 151). In another case, the Court has specified that in case of a long delay at arrival, an operating air carrier may rely on an extraordinary circumstance that affected not this delayed flight but a previous flight operated by this air carrier using the same aircraft at aircraft turnaround three flights back in the rotation sequence of the aircraft, if there is a direct causal link between the occurrence of the extraordinary circumstance and the long delay at arrival of the subsequent flight ( 152).Klicka för att utvidga...Klicka för att utvidga...
Fixade koden så det är lättare att läsa.
 
JacobGBG skrev:Gillar skarpt denna skrivning:Detta har stor innebörd för Awardbokningar och tydliggör att det är Operating carrier som har ansvaret. Detta var redan nedtecknat i Eu261 från början men skönt att få det tydligt understruket så att ingen tvivel finns här.Klicka för att utvidga...
Jättebra att du länkade till denna! För den som tycker juridisk text är enklare att läsa på svenska, jag är en av dem, så finns hela dokumentet på svenska också (eller annat valfritt officiellt EU-språk), bara att ändra från EN till SV.
 
Detta är intressant:



2.1.3.

"Vid en flygning som består av delsträckor och som har gett upphov till en enda bokning, från en flygplats belägen i ett tredjeland till en flygplats belägen i en medlemsstat via en flygplats belägen i en annan medlemsstat, har domstolen på samma sätt slagit fast att om orsaken till en lång försening uppstår vid den första flygning som ett lufttrafikföretag utanför EU utför enligt ett avtal om gemensam linjebeteckning, kan en passagerare väcka talan om kompensation mot det EU-lufttrafikföretag som utförde den andra delsträckan."



D.v.s. reser man t.ex. Delta eller United från USA via t.ex. Paris eller Frankfurt till Stockholm och det är bokat på AF-codeshare eller LH-codeshare så gäller 261/2004 även om förseningen uppstår på flygningen från USA med ett amerikanskt flygbolag.
 
Sir Lemon skrev:Lite oroväckande tycker jag.Klicka för att utvidga...
Har ett pågående ärende hos danska trafikstyrelsen som gäller just en sådan händelse som inträffade i juli 2023 där flyget på flygningen före vår träffades av en fågel och gjorde att vår flygning med samma maskin ställdes in. Ärendet har nu varit öppet i 11 månader utan svar.
 
Blev ombokad till annan dest och nedgraderad av LH från First till Business på en award med EB-poäng. Lång historia kort; LH har nekat. Jag vill gärna ha EB-poängen tillbaka, bryr mig inte så mycket om pengarna. Även om LH är operating, kan jag ändå försöka få poängen av SAS via Allmänna Rekl nämnden? (SAS har redan nekat när jag hörde av mig till dom) Eller är det lönlöst?
 
Matore skrev:Blev ombokad till annan dest och nedgraderad av LH från First till Business på en award med EB-poäng. Lång historia kort; LH har nekat. Jag vill gärna ha EB-poängen tillbaka, bryr mig inte så mycket om pengarna. Även om LH är operating, kan jag ändå försöka få poängen av SAS via Allmänna Rekl nämnden? (SAS har redan nekat när jag hörde av mig till dom) Eller är det lönlöst?Klicka för att utvidga...
Du har ju dragit denna story några ggr och konsensus var väl att du troligtvis inte har mycket att hämta då det är Lufthansa som är din part och du gick med på att ta ombokningen som erbjöds.



Hade du istället sagt att ni avbryter resan så hade ni haft rätt till återbetalning, men nu valde du inte det alternativet.



SAS är ju helt oskyldiga i detta så ARN kommer högst troligt inte kräva att SAS återbetalar något över huvud taget.
 
Torsi skrev:Blev en soppa av alltihopa. Ringde två gånger första till vanliga kundtjänst 1.5h samtal där hon försökte alla utvägar men sa senare tyvärr vi kan inte omboka med ett annat flygbolag än Lufthansagruppen. Senare Miles&More support (Senator). Samtal 20minuter och konsekvens av att de inte kan omboka med något annat bolag än Lufthansagruppen.Ska jag boka ett ersättningsflyg för 6000kr och sedan begära lufthansa på den kostnaden samt EU261?Klicka för att utvidga...
Det hela slutade med att jag fick en ombokning på telefonsamtal 3 och nådde destination ungefär 14 timmar försenat.



Däremot vill Lufthansa inte betala ut ersättning p.g.a. "bad weather" i Frankfurt den 4 sept. Vilket är ett påhitt då jag aldrig stött på att ett flygbolag ställer in ett flyg 8 dagar innan för "bad weather" och att jag sedan flög till och från Frankfurt den aktuella dagen innan jag skulle till Istanbul för anslutning med Turkish.
 
Torsi skrev:Det hela slutade med att jag fick en ombokning på telefonsamtal 3 och nådde destination ungefär 14 timmar försenat.Däremot vill Lufthansa inte betala ut ersättning p.g.a. "bad weather" i Frankfurt den 4 sept. Vilket är ett påhitt då jag aldrig stött på att ett flygbolag ställer in ett flyg 8 dagar innan för "bad weather" och att jag sedan flög till och från Frankfurt den aktuella dagen innan jag skulle till Istanbul för anslutning med Turkish.Klicka för att utvidga...
Lufthansa kommer med alla typer av lögner. Bara att dra det vidare.
 
JacobGBG skrev:Vad använder ni för organ för att eskalera? ARN, lokalt lands motsvarighet, eller privat tredje-part som AirHelp?Klicka för att utvidga...
Jag har använt ARN till mitt ärende med SAS. Dock så tar det enorm tid! skickade in 22 feb och fortfarande inget utlåtande från ARN
 
Jag får olika uppgifter från olika ställen om detta.



Flyg CPH-BOS. Konsumentverkets flygkalkylatorn säger det är 5895 KM och jag har rätt till 600€ om förseningen är mer än 3 timmar.

Men när jag läser förordningen verkar det som om det måste vara minst 4 timmars försening om det är mer än 3000 eller utanför EU. Och detta flyg är båda två.



Visst är det först vid +4 timmar som jag kan få ersättning.
 
Hade en bokad flygning med BRA, MMX-BMA (15:25-16:30), som ställdes in och jag blev inbokad på SAS AGH-ARN (15:45-16:45). Info om detta byte fick jag kl 11:33 samma dag. Till saken hör att kundtjänst var stängt när jag fick reda på bytet så fanns ingen möjlighet att kontakta dem och höra om alternativa rutter som hade passat mig bättre.



Flygplatsbytet till AGH gjorde att jag behövde åka till flygplatsen ca 1.5h tidigare än planerat, trots att avgångstiden var 20 min senare, då jag behövde ta tåg + taxi. Sen blev jag kanske en halvtimme sen i ankomständen pga lite senare landning + längre restid från ARN.



Har klagat till BRA och fått godkänt ersättning för utläggen för transportkostnader till AGH / från ARN, men jag yrkade även på ersättning enligt EU261 eftersom jag behövde åka så pass mycket tidigare (googlar mig till att brytpunkten är 1h tidigare avresa). De hävdar dock att eftersom själva flyget inte gick 1h tidigare, snarare 20min senare, så har jag inte rätt till någon ersättning.



Jag tycker det låter orimligt att inte ta hänsyn till många mils längre resa till flygplatsen pga ett för mig ofrivilligt byte. Jag behövde lämna jobbet i förtid och ta igen det arbetet på min fritid, är glad att jag öht kunde komma ifrån med så kort varsel. Jag kan googla mig till att själva regelverket pratar om att man har rätt till ersättning vid avresetid på minst 1h tidigare, samt att byte av flygplats ska ses som ett inställt flyg, men hittar inte vad som gäller i kombinationen flygplatsbyte + tidigare avresetid. Hittar också att "det finns rättsfall" där domstolar utgått från faktisk avresetid och inte flygets avgångstid när de utvärderat 1h-gränsen, men kan inte hitta dessa faktiska fall.



Vet någon vad som gäller här, och vad jag kan hänvisa till om man ska gå efter avresetid inkl. resa till flygplatsen?



Tack!
 
AMF skrev:Hade en bokad flygning med BRA, MMX-BMA (15:25-16:30), som ställdes in och jag blev inbokad på SAS AGH-ARN (15:45-16:45). Info om detta byte fick jag kl 11:33 samma dag. Till saken hör att kundtjänst var stängt när jag fick reda på bytet så fanns ingen möjlighet att kontakta dem och höra om alternativa rutter som hade passat mig bättre.Flygplatsbytet till AGH gjorde att jag behövde åka till flygplatsen ca 1.5h tidigare än planerat, trots att avgångstiden var 20 min senare, då jag behövde ta tåg + taxi. Sen blev jag kanske en halvtimme sen i ankomständen pga lite senare landning + längre restid från ARN.Har klagat till BRA och fått godkänt ersättning för utläggen för transportkostnader till AGH / från ARN, men jag yrkade även på ersättning enligt EU261 eftersom jag behövde åka så pass mycket tidigare (googlar mig till att brytpunkten är 1h tidigare avresa). De hävdar dock att eftersom själva flyget inte gick 1h tidigare, snarare 20min senare, så har jag inte rätt till någon ersättning.Jag tycker det låter orimligt att inte ta hänsyn till många mils längre resa till flygplatsen pga ett för mig ofrivilligt byte. Jag behövde lämna jobbet i förtid och ta igen det arbetet på min fritid, är glad att jag öht kunde komma ifrån med så kort varsel. Jag kan googla mig till att själva regelverket pratar om att man har rätt till ersättning vid avresetid på minst 1h tidigare, samt att byte av flygplats ska ses som ett inställt flyg, men hittar inte vad som gäller i kombinationen flygplatsbyte + tidigare avresetid. Hittar också att "det finns rättsfall" där domstolar utgått från faktisk avresetid och inte flygets avgångstid när de utvärderat 1h-gränsen, men kan inte hitta dessa faktiska fall.Vet någon vad som gäller här, och vad jag kan hänvisa till om man ska gå efter avresetid inkl. resa till flygplatsen?Tack!Klicka för att utvidga...
Du hade en biljett från Malmö flygplats, så avgångstiden därifrån bör tas i akt. Hur Bra löste transport mellan MMX-AGH är en annan sak (du löste det själv och fick ersatt). MMX och AGH ingår ju inte heller i något IATA city pair (som BMA och ARN).
 
De


airac skrev:Du hade en biljett från Malmö flygplats, så avgångstiden därifrån bör tas i akt. Hur Bra löste transport mellan MMX-AGH är en annan sak (du löste det själv och fick ersatt). MMX och AGH ingår ju inte heller i något IATA city pair (som BMA och ARN).Klicka för att utvidga...
Det är så jag resonerar också, men frågan är vad jag kan hänvisa till?



För BRA köper inte det, de svarar:


Ja det stämmer om man blivet ombokat så att flygtiden blivet ändrat villket det i detta fallet inte var 1 timme före ordinare avgångstid.Ordinarie avgångstid vat TF143 26sep Malmö-Bromma 15:25-16:30, du blev ombokad för resa Ängelholm-Arlanda 15:45-16:45, flyget gick 20minuter före ordinarie avgånstid men du belv inte mer än 2 timmar sen till din slutdestination som var Bromma.Vi ersätter för extra kostander, men ingen ekonomisk kompensation betalas ut då din avgång gick 20min före ordinarie avgångstid och du blev inte 2 timmar sen till slutdestination.Klicka för att utvidga...


(De blandar ihop tiderna, flygets avgångstid blev egentligen 20 min senare inte tidigare)
 
AMF skrev:DeDet är så jag resonerar också, men frågan är vad jag kan hänvisa till?För BRA köper inte det, de svarar:(De blandar ihop tiderna, flygets avgångstid blev egentligen 20 minsenareinte tidigare)Klicka för att utvidga...
Jag har svårt att tro att kundtjänsten kommer ändra sig med hänvisning till något rättsfall eller paragraf. Det enda alternativet är nog eskalering till ARN eller tingsrätten.
 
airac skrev:Jag har svårt att tro att kundtjänsten kommer ändra sig med hänvisning till något rättsfall eller paragraf. Det enda alternativet är nog eskalering till ARN eller tingsrätten.Klicka för att utvidga...
Jag har fått SAS att ändra beslut genom att stå på mig och visa att jag vet mina rättigheter (eller sen gav de upp får jag faktiskt stod upp mot dem). Har man nåt fall eller paragraf att luta sig mot kostar det inget att först påpeka det till kundtjänst.



ARN och tingsrätt är inte gratis.
 
Jannes skrev:Jag har fått SAS att ändra beslut genom att stå på mig och visa att jag vet mina rättigheter (eller sen gav de upp får jag faktiskt stod upp mot dem). Har man nåt fall eller paragraf att luta sig mot kostar det inget att först påpeka det till kundtjänst.ARN och tingsrätt är inte gratis.Klicka för att utvidga...
Vad gällde ditt case?



Jag hade nog inte tänkt dra det inför tingsrätt, men ARN kostar väl bara någon hundring. Har använt mig av ARN innan mot Turkish, men de gav sig när de insåg att jag hade dragit det till ARN så ARN hann aldrig "döma". Kostade mig inget.
 
AMF skrev:Vad gällde ditt case?Jag hade nog inte tänkt dra det inför tingsrätt, men ARN kostar väl bara någon hundring. Har använt mig av ARN innan mot Turkish, men de gav sig när de insåg att jag hade dragit det till ARN så ARN hann aldrig "döma". Kostade mig inget.Klicka för att utvidga...
Inställt direktflyg som blev reroutat med mellanlandning. SAS svamlade nåt om att EU261 säger att man måste vara mer än 3 timmar försenad för att få kompensation, men faktum är att inställt flyg ger direkt rätt till kompensation ifall flygbolaget informerar dig inom 14 före avgång, men sedan en lista med undantag och lättnader i summan för flygbolaget beroende på lite parametrar.

Jag var 2 timmar 15 min försenad efter rerouting, så SAS kunde inte heller hävda att de kan halvera kompensationen = 250€ = 5500SEK i voucher fick jag ur det.



Hur? Jag svarade deras nekande mejl med frågan ”Why was flight SK*** cancelled?” och en dag senare godkände de min ansökan. De måste ha insätt att jag vet skillnaden mellan försening och inställd avgång. Det är väldigt olika regler och tidsgränser för dessa.
 
Jannes skrev:Inställt direktflyg som blev reroutat med mellanlandning. SAS svamlade nåt om att EU261 säger att man måste vara mer än 3 timmar försenad för att få kompensation, men faktum är att inställt flyg ger direkt rätt till kompensation ifall flygbolaget informerar dig inom 14 före avgång, men sedan en lista med undantag och lättnader i summan för flygbolaget beroende på lite parametrar.Jag var 2 timmar 15 min försenad efter rerouting, så SAS kunde inte heller hävda att de kan halvera kompensationen = 250€ = 5500SEK i voucher fick jag ur det.Hur? Jag svarade deras nekande mejl med frågan ”Why was flight SK*** cancelled?” och en dag senare godkände de min ansökan. De måste ha insätt att jag vet skillnaden mellan försening och inställd avgång. Det är väldigt olika regler och tidsgränser för dessa.Klicka för att utvidga...
Förstår inte riktigt, om man får cancelled flight så ska man få ersättning oavsett? Jag fick inställt på hemresan också vilket resulterade i att jag flög med TK men jag ankom däremot 3 timmar tidigare till Arlanda än planerat. Går det att ansöka om ersättning även för den flighten?
 
Back
Top