AMF skrev:Hade en bokad flygning med BRA, MMX-BMA (15:25-16:30), som ställdes in och jag blev inbokad på SAS AGH-ARN (15:45-16:45). Info om detta byte fick jag kl 11:33 samma dag. Till saken hör att kundtjänst var stängt när jag fick reda på bytet så fanns ingen möjlighet att kontakta dem och höra om alternativa rutter som hade passat mig bättre.Flygplatsbytet till AGH gjorde att jag behövde åka till flygplatsen ca 1.5h tidigare än planerat, trots att avgångstiden var 20 min senare, då jag behövde ta tåg + taxi. Sen blev jag kanske en halvtimme sen i ankomständen pga lite senare landning + längre restid från ARN.Har klagat till BRA och fått godkänt ersättning för utläggen för transportkostnader till AGH / från ARN, men jag yrkade även på ersättning enligt EU261 eftersom jag behövde åka så pass mycket tidigare (googlar mig till att brytpunkten är 1h tidigare avresa). De hävdar dock att eftersom själva flyget inte gick 1h tidigare, snarare 20min senare, så har jag inte rätt till någon ersättning.Jag tycker det låter orimligt att inte ta hänsyn till många mils längre resa till flygplatsen pga ett för mig ofrivilligt byte. Jag behövde lämna jobbet i förtid och ta igen det arbetet på min fritid, är glad att jag öht kunde komma ifrån med så kort varsel. Jag kan googla mig till att själva regelverket pratar om att man har rätt till ersättning vid avresetid på minst 1h tidigare, samt att byte av flygplats ska ses som ett inställt flyg, men hittar inte vad som gäller i kombinationen flygplatsbyte + tidigare avresetid. Hittar också att "det finns rättsfall" där domstolar utgått från faktisk avresetid och inte flygets avgångstid när de utvärderat 1h-gränsen, men kan inte hitta dessa faktiska fall.Vet någon vad som gäller här, och vad jag kan hänvisa till om man ska gå efter avresetid inkl. resa till flygplatsen?Tack!Klicka för att utvidga...