Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hva tenker folk om denne?

5.4. Extraordinary circumstances on a previous flight with the same aircraft

In order to be exempted from its obligation to compensate passengers in the event of a long delay or cancellation of a flight, an operating air carrier may rely on an extraordinary circumstance that affected a previous flight which it operated using the same aircraft, if there is a direct causal link between the occurrence of this circumstance and the delay or cancellation of the subsequent flight ( 151).

In another case, the Court has specified that in case of a long delay at arrival, an operating air carrier may rely on an extraordinary circumstance that affected not this delayed flight but a previous flight operated by this air carrier using the same aircraft at aircraft turnaround three flights back in the rotation sequence of the aircraft, if there is a direct causal link between the occurrence of the extraordinary circumstance and the long delay at arrival of the subsequent flight ( 152).

Hva tenker folk om denne?

5.4. Extraordinary circumstances on a previous flight with the same aircraft In order to be exempted from its obligation to compensate passengers in the event of a long delay or cancellation of a flight, an operating air carrier may rely on an extraordinary circumstance that affected a previous flight which it operated using the same aircraft, if there is a direct causal link between the occurrence of this circumstance and the delay or cancellation of the subsequent flight ( 151). In another case, the Court has specified that in case of a long delay at arrival, an operating air carrier may rely on an extraordinary circumstance that affected not this delayed flight but a previous flight operated by this air carrier using the same aircraft at aircraft turnaround three flights back in the rotation sequence of the aircraft, if there is a direct causal link between the occurrence of the extraordinary circumstance and the long delay at arrival of the subsequent flight ( 152).
Fixade koden så det är lättare att läsa.

Gillar skarpt denna skrivning:

Detta har stor innebörd för Awardbokningar och tydliggör att det är Operating carrier som har ansvaret. Detta var redan nedtecknat i Eu261 från början men skönt att få det tydligt understruket så att ingen tvivel finns här.
Jättebra att du länkade till denna! För den som tycker juridisk text är enklare att läsa på svenska, jag är en av dem, så finns hela dokumentet på svenska också (eller annat valfritt officiellt EU-språk), bara att ändra från EN till SV.

Detta är intressant:

2.1.3.
"Vid en flygning som består av delsträckor och som har gett upphov till en enda bokning, från en flygplats belägen i ett tredjeland till en flygplats belägen i en medlemsstat via en flygplats belägen i en annan medlemsstat, har domstolen på samma sätt slagit fast att om orsaken till en lång försening uppstår vid den första flygning som ett lufttrafikföretag utanför EU utför enligt ett avtal om gemensam linjebeteckning, kan en passagerare väcka talan om kompensation mot det EU-lufttrafikföretag som utförde den andra delsträckan."

D.v.s. reser man t.ex. Delta eller United från USA via t.ex. Paris eller Frankfurt till Stockholm och det är bokat på AF-codeshare eller LH-codeshare så gäller 261/2004 även om förseningen uppstår på flygningen från USA med ett amerikanskt flygbolag.

Lite oroväckande tycker jag.
Har ett pågående ärende hos danska trafikstyrelsen som gäller just en sådan händelse som inträffade i juli 2023 där flyget på flygningen före vår träffades av en fågel och gjorde att vår flygning med samma maskin ställdes in. Ärendet har nu varit öppet i 11 månader utan svar.

Blev ombokad till annan dest och nedgraderad av LH från First till Business på en award med EB-poäng. Lång historia kort; LH har nekat. Jag vill gärna ha EB-poängen tillbaka, bryr mig inte så mycket om pengarna. Även om LH är operating, kan jag ändå försöka få poängen av SAS via Allmänna Rekl nämnden? (SAS har redan nekat när jag hörde av mig till dom) Eller är det lönlöst?

Blev ombokad till annan dest och nedgraderad av LH från First till Business på en award med EB-poäng. Lång historia kort; LH har nekat. Jag vill gärna ha EB-poängen tillbaka, bryr mig inte så mycket om pengarna. Även om LH är operating, kan jag ändå försöka få poängen av SAS via Allmänna Rekl nämnden? (SAS har redan nekat när jag hörde av mig till dom) Eller är det lönlöst?
Du har ju dragit denna story några ggr och konsensus var väl att du troligtvis inte har mycket att hämta då det är Lufthansa som är din part och du gick med på att ta ombokningen som erbjöds.

Hade du istället sagt att ni avbryter resan så hade ni haft rätt till återbetalning, men nu valde du inte det alternativet.

SAS är ju helt oskyldiga i detta så ARN kommer högst troligt inte kräva att SAS återbetalar något över huvud taget.

Blev en soppa av alltihopa. Ringde två gånger första till vanliga kundtjänst 1.5h samtal där hon försökte alla utvägar men sa senare tyvärr vi kan inte omboka med ett annat flygbolag än Lufthansagruppen. Senare Miles&More support (Senator). Samtal 20minuter och konsekvens av att de inte kan omboka med något annat bolag än Lufthansagruppen.
Ska jag boka ett ersättningsflyg för 6000kr och sedan begära lufthansa på den kostnaden samt EU261?
Det hela slutade med att jag fick en ombokning på telefonsamtal 3 och nådde destination ungefär 14 timmar försenat.

Däremot vill Lufthansa inte betala ut ersättning p.g.a. "bad weather" i Frankfurt den 4 sept. Vilket är ett påhitt då jag aldrig stött på att ett flygbolag ställer in ett flyg 8 dagar innan för "bad weather" och att jag sedan flög till och från Frankfurt den aktuella dagen innan jag skulle till Istanbul för anslutning med Turkish.

Det hela slutade med att jag fick en ombokning på telefonsamtal 3 och nådde destination ungefär 14 timmar försenat.

Däremot vill Lufthansa inte betala ut ersättning p.g.a. "bad weather" i Frankfurt den 4 sept. Vilket är ett påhitt då jag aldrig stött på att ett flygbolag ställer in ett flyg 8 dagar innan för "bad weather" och att jag sedan flög till och från Frankfurt den aktuella dagen innan jag skulle till Istanbul för anslutning med Turkish.
Lufthansa kommer med alla typer av lögner. Bara att dra det vidare.

Toppen