Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Inställt direktflyg som blev reroutat med mellanlandning. SAS svamlade nåt om att EU261 säger att man måste vara mer än 3 timmar försenad för att få kompensation, men faktum är att inställt flyg ger direkt rätt till kompensation ifall flygbolaget informerar dig inom 14 före avgång, men sedan en lista med undantag och lättnader i summan för flygbolaget beroende på lite parametrar.
Jag var 2 timmar 15 min försenad efter rerouting, så SAS kunde inte heller hävda att de kan halvera kompensationen = 250€ = 5500SEK i voucher fick jag ur det.

Hur? Jag svarade deras nekande mejl med frågan ”Why was flight SK*** cancelled?” och en dag senare godkände de min ansökan. De måste ha insätt att jag vet skillnaden mellan försening och inställd avgång. Det är väldigt olika regler och tidsgränser för dessa.
Förstår inte riktigt, om man får cancelled flight så ska man få ersättning oavsett? Jag fick inställt på hemresan också vilket resulterade i att jag flög med TK men jag ankom däremot 3 timmar tidigare till Arlanda än planerat. Går det att ansöka om ersättning även för den flighten?

Förstår inte riktigt, om man får cancelled flight så ska man få ersättning oavsett? Jag fick inställt på hemresan också vilket resulterade i att jag flög med TK men jag ankom däremot 3 timmar tidigare till Arlanda än planerat. Går det att ansöka om ersättning även för den flighten?
Nej, inte oavsett. Men klockan tickar för flygbolaget: https://europa.eu/youreurope/citize.../air/index_en.htm#compensation-cancellation-1

Om du fick veta om inställda flyget inom 7 dagar till avresa, men din rerouting avgår tidigast en timme tidigare, och du anländer max 2 timmar senare än ursprungsbokningen, så får du inget.
Du anlände tidigt så där har du inget att hämta. Men var du tvungen att resa tidigare?

För att klargöra mitt fall:
Jag skulle flyga OSL-LHR. Inställt medan jag sitter i loungen. Rerouting OSL-AMS-LHR. Anländer 2h 15 min försenad.
Ifall mitt ursprungsflyg hade bara varit försenat och jag anlänt till LHR 2h15min sen = Ingen compensation.
Men eftersom flyger blev inställt, och jag blev rerouted to krymper tidsfönstret från 3 till 2 timmar.

Blev ombokad till imorgon då flighten annulerades av okänd anledning. Hade bokat med Eurobonus poäng. Någon som vet om det är hos SAS eller Austrian man ansöker om kompensation (600 €) ?

Uppföljning: Fick beslut från ARN idag att vi vann målet på W/O då SAS aldrig svarade på anmälan. Lite synd att de inte svarade alls då jag gärna sett hur de argumenterat och eventuella hårda data som flygloggar, m.m.

Vouchern vi krävde kommer gå rakt in i SAS igen för framtida flygresa, så jag tror inte de lider någon större ekonomisk skada pga detta :)
Jag har ett i min mening klockrent case men där SAS vägrar betala ut kompensation.

Vi skulle lyfta från NCE mot CPH 22.20 på kvällen, men inkommande flyg var försenat från CPH 2h på grund av ATC restrictions. När vårt plan väl anlänt till NCE 23.50 så meddelades efter en stund att cabin crew behövde vila och att avgång skjutits fram till 12.00 dagen efter. Efter lite ytterligare småförseningar så landade vi i CPH totalt ca 16h efter utsatt tid.

Lämnade in ett claim till SAS men de hävdar bestämt att vi inte har rätt till ersättning då flyget var försenat på grund av ATC restrictions. Jag har bland annat hänvisat till C-294/10 samt påpekat orimligheten i att hävda extraordinära omständigheter när det endast gäller föregående flygs försening på 2h av totalt 16. Har även bett om att få loggarna vilket de bara ignorerat. Se senaste svaret från SAS nedan.

Vad säger panelen, bara att dra det vidare till ARN om SAS inte ger med sig? Eller har jag missat något och SAS faktiskt har på fötterna?

Edit: Fick precis ett slutgiltigt svar från SAS att de nekar kompensation.

Inte min bild, men engelska språket är finurligt:

Luggage_lost.png

Fråga till er erfarna.
Ska hem med KLM idag från Hannover via AMS till Linkeboda (Linköping alltså ). Flyget från HAJ inställt och ombokad till senare. Landar nu Linköping 23:05 i stället för 15:55.
Orsaken var väder. Det var dimma i AMS på morgonen men utifrån flight-radar var vårt flyg ett av kanske 10 som var canceled mellan ish. 08:00-10:00. Så flyg kom och gick, med viss försening. Har jag ett 250euro-case eller kan KLM slingra sig?

Last edited:
Fråga till er erfarna.
Ska hem med KLM idag från Hannover via AMS till Linkeboda (Linköping alltså ). Flyget från HAJ inställt och ombokad till senare. Landar nu Linköping 23:05 i stället för 15:55.
Orsaken var väder. Det var dimma i AMS på morgonen men utifrån flight-radar var vårt flyg ett av kanske 10 som var canceled mellan ish. 08:00-10. Så flyg kom och gick, med viss försening. Har jag ett 250euro-case eller kan KLM slingra sig?
KLM har nog hyfsat goda möjligheter att leda i bevis att väderförhållandena i Amsterdam utgjorde s.k. extraordinära omständigheter om det var 10 inställda flyg kring aktuell avgångstid p.g.a. dimma. En möjlig framkomlig väg för att få 250 euro är att flygbolagen har en skyldighet att vidta alla rimliga åtgärder för att minimera förseningen som passageraren drabbas av p.g.a. extraordinära omständigheter. I det här fallet så kan man ställa sig frågan om KLM kunnat boka om till något annat som hade gjort att du inte blev försenad alls eller att förseningen blev väsentligen kortare än över 7 timmar. Om det fanns en sådan ombokningsmöjlighet som KLM inte vidtog har du ett case, men sannolikt inte annars.

Toppen