Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

I dag kom beslutet från ARN på vårt case med SAS efter den inställda flygningen hem från ORD till CPH i januari i år. fallet rgistrerat hos ARN 22 feb.
SAS hävdade att det var så kallt i Chicago att tankutrustningen vid bara vår gate hade frusit ( ja det står så i svaret från SAS "frozen fuel eqt at only SAS gate")
ARN gick på vår linje och deslutar att SAS ska betala 1200 eur till oss :) kul att se om SAS följer detta eller struntar i det. Hur brukar SA agera i liknande fall? erbjuder dom voucher eller cash? och om voucher erbjuder dom en högre summa då?

I dag kom beslutet från ARN på vårt case med SAS efter den inställda flygningen hem från ORD till CPH i januari i år. fallet rgistrerat hos ARN 22 feb.
SAS hävdade att det var så kallt i Chicago att tankutrustningen vid bara vår gate hade frusit ( ja det står så i svaret från SAS "frozen fuel eqt at only SAS gate")
ARN gick på vår linje och deslutar att SAS ska betala 1200 eur till oss :) kul att se om SAS följer detta eller struntar i det. Hur brukar SA agera i liknande fall? erbjuder dom voucher eller cash? och om voucher erbjuder dom en högre summa då?
SAS skriver på hemsidan att de följer ARNs beslut i tvister, är nog ytterst ovanligt att de inte skulle göra det. Det enda exemplet jag känner till är pilotstrejken 2019, men där beslutade ARN till slut till SAS fördel.

Står det inte i ARNs rekommendation vad SAS bör betala (kontant eller voucher)? Beslutet är väl baserat på vilken ersättning ni krävde i anmälan. Om ni krävde kontant men hellre vill ha voucher så maila SAS och fråga om de kan gå med på det, som regel får man dubbla beloppet om man väljer voucher.

I mitt eget fall så betalade SAS ut ersättningen två dagar efter ARNs beslut utan att jag behövde höra av mig till dem.

Fick också mitt beslut från ARN i veckan. Anmält hos ARN 2023-11-15. Ärendet komplett 19 februari i år och avgörandet kom 11 november.
Glädjande nog fick jag rätt mot Stena Line angående en försening på färjan Göteborg - Kiel på 2 tim 55 minuter. Fast förseningen blev över 3 timmar innan vi passagerare hade möjlighet att gå av. 3 timmar är gränsen för ersättning ( 25% av biljettpriset om resan är mellan 8 -24 timmar). Stena Line hävdade att tidpunkten för ankomst skulle vara " all lines made fast", dvs när färjan säkert lagt till vid kaj. Dock kan ju inte vi passagerare gå av förrän landgång/ramp är öppna, så enligt mitt synsätt så var förseningen mer än 3 timmar.

Får se om Stena betalar ut ersättningen utan krångel.

erbjuder dom voucher eller cash? och om voucher erbjuder dom en högre summa då?
Enligt min egna begränsade erfarenhet av ett ärende med SAS som gick till ARN: Fastän jag initialt hade begärt ersättning som voucher (vilket då normalt sett dubbleras mot kontantersättningen), så verkade den informationen gå förlorad på vägen och i slutänden bad SAS bara om mina kontouppgifter för att genomföra utbetalning (utan att nämna voucher-alternativ). I det läget tänkte jag att det var bäst att passa på att få pengarna när man hade en chans, och inte riskera att det drog ut ytterligare på tiden, så jag tog pengarna istället.

I de fall SAS medger ersättningen utan att man behöver dra det till ARN fungerar det dock utmärkt med voucher, som sagt, man anger när man ansöker om ersättning hur man vill ha den.

Du hade en biljett från Malmö flygplats, så avgångstiden därifrån bör tas i akt. Hur Bra löste transport mellan MMX-AGH är en annan sak (du löste det själv och fick ersatt). MMX och AGH ingår ju inte heller i något IATA city pair (som BMA och ARN).
Jag kom inte längre med BRA så vände mig till Airhelp. De verkar inte ens ha läst min beskrivning då de fortsätter prata om när jag kom fram, inte det faktum att jag behövde åka tidigare...

1731938230072.png

Sitter och ska regga ett claim hos SAS, var över ok och 12 timmar sent fram.

Förr kunde man ju välja att få ersättning som SAS voucher till dubbla värdet. Men står inget om det nu. Är pengar och voucher hos sas numer samma värde? Någon som gjort det nyligen?

Toppen