Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Jag får olika uppgifter från olika ställen om detta.

Flyg CPH-BOS. Konsumentverkets flygkalkylatorn säger det är 5895 KM och jag har rätt till 600€ om förseningen är mer än 3 timmar.
Men när jag läser förordningen verkar det som om det måste vara minst 4 timmars försening om det är mer än 3000 eller utanför EU. Och detta flyg är båda två.

Visst är det först vid +4 timmar som jag kan få ersättning.
 
Hade en bokad flygning med BRA, MMX-BMA (15:25-16:30), som ställdes in och jag blev inbokad på SAS AGH-ARN (15:45-16:45). Info om detta byte fick jag kl 11:33 samma dag. Till saken hör att kundtjänst var stängt när jag fick reda på bytet så fanns ingen möjlighet att kontakta dem och höra om alternativa rutter som hade passat mig bättre.

Flygplatsbytet till AGH gjorde att jag behövde åka till flygplatsen ca 1.5h tidigare än planerat, trots att avgångstiden var 20 min senare, då jag behövde ta tåg + taxi. Sen blev jag kanske en halvtimme sen i ankomständen pga lite senare landning + längre restid från ARN.

Har klagat till BRA och fått godkänt ersättning för utläggen för transportkostnader till AGH / från ARN, men jag yrkade även på ersättning enligt EU261 eftersom jag behövde åka så pass mycket tidigare (googlar mig till att brytpunkten är 1h tidigare avresa). De hävdar dock att eftersom själva flyget inte gick 1h tidigare, snarare 20min senare, så har jag inte rätt till någon ersättning.

Jag tycker det låter orimligt att inte ta hänsyn till många mils längre resa till flygplatsen pga ett för mig ofrivilligt byte. Jag behövde lämna jobbet i förtid och ta igen det arbetet på min fritid, är glad att jag öht kunde komma ifrån med så kort varsel. Jag kan googla mig till att själva regelverket pratar om att man har rätt till ersättning vid avresetid på minst 1h tidigare, samt att byte av flygplats ska ses som ett inställt flyg, men hittar inte vad som gäller i kombinationen flygplatsbyte + tidigare avresetid. Hittar också att "det finns rättsfall" där domstolar utgått från faktisk avresetid och inte flygets avgångstid när de utvärderat 1h-gränsen, men kan inte hitta dessa faktiska fall.

Vet någon vad som gäller här, och vad jag kan hänvisa till om man ska gå efter avresetid inkl. resa till flygplatsen?

Tack!
 
Hade en bokad flygning med BRA, MMX-BMA (15:25-16:30), som ställdes in och jag blev inbokad på SAS AGH-ARN (15:45-16:45). Info om detta byte fick jag kl 11:33 samma dag. Till saken hör att kundtjänst var stängt när jag fick reda på bytet så fanns ingen möjlighet att kontakta dem och höra om alternativa rutter som hade passat mig bättre.

Flygplatsbytet till AGH gjorde att jag behövde åka till flygplatsen ca 1.5h tidigare än planerat, trots att avgångstiden var 20 min senare, då jag behövde ta tåg + taxi. Sen blev jag kanske en halvtimme sen i ankomständen pga lite senare landning + längre restid från ARN.

Har klagat till BRA och fått godkänt ersättning för utläggen för transportkostnader till AGH / från ARN, men jag yrkade även på ersättning enligt EU261 eftersom jag behövde åka så pass mycket tidigare (googlar mig till att brytpunkten är 1h tidigare avresa). De hävdar dock att eftersom själva flyget inte gick 1h tidigare, snarare 20min senare, så har jag inte rätt till någon ersättning.

Jag tycker det låter orimligt att inte ta hänsyn till många mils längre resa till flygplatsen pga ett för mig ofrivilligt byte. Jag behövde lämna jobbet i förtid och ta igen det arbetet på min fritid, är glad att jag öht kunde komma ifrån med så kort varsel. Jag kan googla mig till att själva regelverket pratar om att man har rätt till ersättning vid avresetid på minst 1h tidigare, samt att byte av flygplats ska ses som ett inställt flyg, men hittar inte vad som gäller i kombinationen flygplatsbyte + tidigare avresetid. Hittar också att "det finns rättsfall" där domstolar utgått från faktisk avresetid och inte flygets avgångstid när de utvärderat 1h-gränsen, men kan inte hitta dessa faktiska fall.

Vet någon vad som gäller här, och vad jag kan hänvisa till om man ska gå efter avresetid inkl. resa till flygplatsen?

Tack!
Du hade en biljett från Malmö flygplats, så avgångstiden därifrån bör tas i akt. Hur Bra löste transport mellan MMX-AGH är en annan sak (du löste det själv och fick ersatt). MMX och AGH ingår ju inte heller i något IATA city pair (som BMA och ARN).
 
De
Du hade en biljett från Malmö flygplats, så avgångstiden därifrån bör tas i akt. Hur Bra löste transport mellan MMX-AGH är en annan sak (du löste det själv och fick ersatt). MMX och AGH ingår ju inte heller i något IATA city pair (som BMA och ARN).
Det är så jag resonerar också, men frågan är vad jag kan hänvisa till?

För BRA köper inte det, de svarar:
Ja det stämmer om man blivet ombokat så att flygtiden blivet ändrat villket det i detta fallet inte var 1 timme före ordinare avgångstid.

Ordinarie avgångstid vat TF143 26sep Malmö-Bromma 15:25-16:30, du blev ombokad för resa Ängelholm-Arlanda 15:45-16:45, flyget gick 20minuter före ordinarie avgånstid men du belv inte mer än 2 timmar sen till din slutdestination som var Bromma.

Vi ersätter för extra kostander, men ingen ekonomisk kompensation betalas ut då din avgång gick 20min före ordinarie avgångstid och du blev inte 2 timmar sen till slutdestination.

(De blandar ihop tiderna, flygets avgångstid blev egentligen 20 min senare inte tidigare)
 
De

Det är så jag resonerar också, men frågan är vad jag kan hänvisa till?

För BRA köper inte det, de svarar:


(De blandar ihop tiderna, flygets avgångstid blev egentligen 20 min senare inte tidigare)
Jag har svårt att tro att kundtjänsten kommer ändra sig med hänvisning till något rättsfall eller paragraf. Det enda alternativet är nog eskalering till ARN eller tingsrätten.
 
Jag har svårt att tro att kundtjänsten kommer ändra sig med hänvisning till något rättsfall eller paragraf. Det enda alternativet är nog eskalering till ARN eller tingsrätten.
Jag har fått SAS att ändra beslut genom att stå på mig och visa att jag vet mina rättigheter (eller sen gav de upp får jag faktiskt stod upp mot dem). Har man nåt fall eller paragraf att luta sig mot kostar det inget att först påpeka det till kundtjänst.

ARN och tingsrätt är inte gratis.
 
Jag har fått SAS att ändra beslut genom att stå på mig och visa att jag vet mina rättigheter (eller sen gav de upp får jag faktiskt stod upp mot dem). Har man nåt fall eller paragraf att luta sig mot kostar det inget att först påpeka det till kundtjänst.

ARN och tingsrätt är inte gratis.
Vad gällde ditt case?

Jag hade nog inte tänkt dra det inför tingsrätt, men ARN kostar väl bara någon hundring. Har använt mig av ARN innan mot Turkish, men de gav sig när de insåg att jag hade dragit det till ARN så ARN hann aldrig "döma". Kostade mig inget.
 
Vad gällde ditt case?

Jag hade nog inte tänkt dra det inför tingsrätt, men ARN kostar väl bara någon hundring. Har använt mig av ARN innan mot Turkish, men de gav sig när de insåg att jag hade dragit det till ARN så ARN hann aldrig "döma". Kostade mig inget.
Inställt direktflyg som blev reroutat med mellanlandning. SAS svamlade nåt om att EU261 säger att man måste vara mer än 3 timmar försenad för att få kompensation, men faktum är att inställt flyg ger direkt rätt till kompensation ifall flygbolaget informerar dig inom 14 före avgång, men sedan en lista med undantag och lättnader i summan för flygbolaget beroende på lite parametrar.
Jag var 2 timmar 15 min försenad efter rerouting, så SAS kunde inte heller hävda att de kan halvera kompensationen = 250€ = 5500SEK i voucher fick jag ur det.

Hur? Jag svarade deras nekande mejl med frågan ”Why was flight SK*** cancelled?” och en dag senare godkände de min ansökan. De måste ha insätt att jag vet skillnaden mellan försening och inställd avgång. Det är väldigt olika regler och tidsgränser för dessa.
 
Toppen