Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Ultra-LCCs och No 261/2004 i praktiken?

Wizz bokade just om min enkel-flight, Tirana, Albanien till Skavsta, 3 dygn tidigareläggning Nov 02 istället för Nov 05. Denna dag funkar inte för mig. Teoretiskt/juridiskt faller denna flight kanske inom 261/2004 regelverket men jag har inga egentliga förhoppningar att de löser hemresa den 05e . Flighten var uber-billig och jag orkar inte bråka/oroa mig så jag tar nog en credit vilket de är ganska duktiga på att utfärda och hittar sen själv resa hem men jag är nyfiken på om nån här har hittat annan bättre lösning med Wizz, Ryan eller liknande bolag? För visst kan man väl glömma att de skulle boka om en till ett annat bolag, eller rutta om en genom sina egna alternativa flygningar med stopovers, det har väl aldrig hänt?
 
Ultra-LCCs och No 261/2004 i praktiken?

Wizz bokade just om min enkel-flight, Tirana, Albanien till Skavsta, 3 dygn tidigareläggning Nov 02 istället för Nov 05. Denna dag funkar inte för mig. Teoretiskt/juridiskt faller denna flight kanske inom 261/2004 regelverket men jag har inga egentliga förhoppningar att de löser hemresa den 05e . Flighten var uber-billig och jag orkar inte bråka/oroa mig så jag tar nog en credit vilket de är ganska duktiga på att utfärda och hittar sen själv resa hem men jag är nyfiken på om nån här har hittat annan bättre lösning med Wizz, Ryan eller liknande bolag? För visst kan man väl glömma att de skulle boka om en till ett annat bolag, eller rutta om en genom sina egna alternativa flygningar med stopovers, det har väl aldrig hänt?
Generellt, inte bara vid LLC:er, brukar det vara i princip omöjligt att få till en ombokning till andra flygbolag/allianser när en inställd flygning sker långt i förväg.

Ryanair flyger ju till Arlanda samma dag. Hade sagt att du vill ha ditt flyg ombokat till det - om (när) de vägrar kan du ju köpa biljetten själv och begära återbetalning efteråt.

Jag har bara haft ett ärende mot Wizz men det skötte man exemplariskt. Tog två veckor från försening tills pengarna var på kontot.
 
Tackar och bockar för det :)
Om ditt ärende är lite mer komplext misstänker jag att man väntar till december... 2022 satte man ett 'särskilt mål' som innebar att inget ärende skulle vara äldre än 9 månader vid årsskiftet (vilket nåddes 2022 samt 2023). Det finns således tydliga incitament att klara av målen innan årsskiftet, men troligen ligger incitamenten fram tills dess att beta av mindre komplexa ärenden som minskar genomströmningstiderna (som man rapporterar årligen).

Kikade nämligen på vägledande beslut, som troligen är lite mer komplexa. Sedan man instiftade det nya målet 2022, har en stor andel av dessa fattats under december - 12 av 26 2023 samt 10 av 23 2022. Hittills i år finns inget vägledande beslut publicerat.
 
Om ditt ärende är lite mer komplext misstänker jag att man väntar till december... 2022 satte man ett 'särskilt mål' som innebar att inget ärende skulle vara äldre än 9 månader vid årsskiftet (vilket nåddes 2022 samt 2023). Det finns således tydliga incitament att klara av målen innan årsskiftet, men troligen ligger incitamenten fram tills dess att beta av mindre komplexa ärenden som minskar genomströmningstiderna (som man rapporterar årligen).

Kikade nämligen på vägledande beslut, som troligen är lite mer komplexa. Sedan man instiftade det nya målet 2022, har en stor andel av dessa fattats under december - 12 av 26 2023 samt 10 av 23 2022. Hittills i år finns inget vägledande beslut publicerat.
Ja men jag anser egentligen inte att det är så krångligt. Men det tycker man väl aldrig när man drar något till ARN? Väder relaterat och kallt i Chicago. SAS hävdar att dom inte kunde tanka för det hade frusit vid bara den gaten.
Ja jag räknar inte med något längre utanm det får bli som det blir med detta ärende :)
Men lite spänd på utslaget är jag allt.
 
Har inlett året med två rejäla förseningar med Finnair Longhaul. Senast i helgen då inkommande plan HEL-LAX landade 34 min sent och vi blrev drygt timmen försenade LAX-HEL. Vi missade därmed vår connection till Stockholm och i stället för att bli ombokade till någon av de följande två turerna HEL-ARN fick vi flyga med LH via FRA, som rapporterats i annan tråd, och blev cirka sju timmar försenade.

Finnar svarade blixtsnabbt på ersättningsanspråket och anförde ”extraordinära omständigheter” eftersom inkommande flight var försenad på grund av ”freezing rain”.

Läge att starta årets andra tvist mot Finnair - undrar var detta ska sluta…

Årets andra rättsprocess mot Finnair nu avklarad. Finnairs advokat åberopade ”extraordinära omständigheter” i fallet ovan då det var isigt i HEL när inkommande flight HEL-LAX skulle lämna.

Solklart fall av följdförsening med rätten på vår sida, tänkte jag och tog det till tinget som EU smånål. Efter lång skriftväxling kom i dag domen och vi fick rätt (600€ x2) - av ett oväntat skäl.

Finnair skickade in diverse loggar och rapporter i kodform för att driva sin tes - men om man läser noga försenades inkommande flight på grund av felkod 91 ”Load connection” och inte av väder. Detta såg tingsrätten (jag missade det) och konstaterade att Finnair därmed inte kunde bevisa ”extraordinära omständigheter” ens på inkommande flight. Frågan om följdförsening behövde alltså inte ens beröras.

2-0 i tingsrätten i år - for övrigt de enda rättsfall jag har varit involverad hittills om någon trodde att jag var rättshaverist…
 
Last edited:
EU-kommissionen har idag publicerat "interpretative guidelines" till 261:

Gillar skarpt denna skrivning:

In accordance with Article 3(5) of Regulation (EC) No 261/2004, the operating air carrier is always responsible for the obligations under this Regulation and not, for example, another air carrier that may have sold the ticket.

Detta har stor innebörd för Awardbokningar och tydliggör att det är Operating carrier som har ansvaret. Detta var redan nedtecknat i Eu261 från början men skönt att få det tydligt understruket så att ingen tvivel finns här.
 
Toppen