Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

011430121

Medlem
Suck :( det låter ju inget vidare alls! Kan det vara så att dom har sammanträde i olika områden (tex flygrelaterat, Bygg etc )olika perioder? och att dom när det är dags för Flygrelaterat då tar upp flera ärenden samtidigt? Eller vet någon hur dom jobbar på ARN?
Ja då är det bara att sitta stilla och väääänta då :(
ARN har 12 olika avdelningar som handlägger för respektive bransch exempel
Allmänna
Resor
Motor
Elektronik
Det är väl de avdelningar som har flest anmälningar per år
Det är olika personer som sitter i de olika nämnderna, i vissa kan det vara någon som sitter i flera
Det är både tjänstemän från ARN och representanter från branschorganisationer som sitter i nämnden
Hur ofta de sammanträffar beror på vilken avdelning det är.
Utan att veta, skulle tro att resor träffas 4-6 gånger per år

Under 2023 tog det genomsnitt 219 dagar innan ett ärende var avgjort, eftersom avdelningen för resor har många ärenden att handlägga det är runt 3500 per år tror jag att de har fler än 219 dagar innan ett ärende är avgjort
 

LPC123

Medlem
ARN har 12 olika avdelningar som handlägger för respektive bransch exempel
Allmänna
Resor
Motor
Elektronik
Det är väl de avdelningar som har flest anmälningar per år
Det är olika personer som sitter i de olika nämnderna, i vissa kan det vara någon som sitter i flera
Det är både tjänstemän från ARN och representanter från branschorganisationer som sitter i nämnden
Hur ofta de sammanträffar beror på vilken avdelning det är.
Utan att veta, skulle tro att resor träffas 4-6 gånger per år

Under 2023 tog det genomsnitt 219 dagar innan ett ärende var avgjort, eftersom avdelningen för resor har många ärenden att handlägga det är runt 3500 per år tror jag att de har fler än 219 dagar innan ett ärende är avgjort
Då var lite som jag trodde och sitter still och inväntar bara. Tack för info :)
 

Backisen

Ny medlem
Frågan om en infant omfattas av 261/2004 har provats av EU-domstolen i målet 686/20. Domen är lite konstig. Domslutet är följande:

"Artikel 3.3 första meningen i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 261/2004 av den 11 februari 2004 om fastställande av gemensamma regler om kompensation och assistans till passagerare vid nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flygningar och om upphävande av förordning (EEG) nr 295/91 ska tolkas så att villkoret direkt eller indirekt tillgängligt för allmänheten i denna bestämmelse, inte avser passagerare som reser gratis.

Artikel 3.3 andra meningen förordning nr 261/2004 ska tolkas så att en passagerare som reser gratis på grund av sin låga ålder, men som varken har en tilldelad plats eller boardingkort och vars namn inte återfinns i den platsreservation som dess föräldrar gjort, inte omfattas av förordningens tillämpningsområde."


Det innebär väl rimligen att en infant som betalar 10% -d.v.s. inte gratis- omfattas? Samma sak med en infant som reser på en award om barnet har eget boardingkort.
Svårt att egentligen dra några slutsatser. Domen hänvisar till ett fall där infant åkte gratis, saknade biljett i eget namn och saknade boardingkort. I mitt fall har infant samtliga dessa saker.
 

LPC123

Medlem
ARN har 12 olika avdelningar som handlägger för respektive bransch exempel
Allmänna
Resor
Motor
Elektronik
Det är väl de avdelningar som har flest anmälningar per år
Det är olika personer som sitter i de olika nämnderna, i vissa kan det vara någon som sitter i flera
Det är både tjänstemän från ARN och representanter från branschorganisationer som sitter i nämnden
Hur ofta de sammanträffar beror på vilken avdelning det är.
Utan att veta, skulle tro att resor träffas 4-6 gånger per år

Under 2023 tog det genomsnitt 219 dagar innan ett ärende var avgjort, eftersom avdelningen för resor har många ärenden att handlägga det är runt 3500 per år tror jag att de har fler än 219 dagar innan ett ärende är avgjort
En fråga på det du skriver. Räknar dom från inlämnat ärende eller 219 dagar från det är dags för beslut? Om det är så så är det ju långt mer än 219 dagar för att få svar. Mest nyfiken och förstår deras belastning av ärenden.
 

SK989

Medlem
Svårt att egentligen dra några slutsatser. Domen hänvisar till ett fall där infant åkte gratis, saknade biljett i eget namn och saknade boardingkort. I mitt fall har infant samtliga dessa saker.
Det vanliga är att man gör en s.k. tolkning e contrario. D.v.s. att förordningen är tillämplig om en infant inte åker gratis samt har biljett i eget namn och/eller boardingkort.
 

011430121

Medlem
En fråga på det du skriver. Räknar dom från inlämnat ärende eller 219 dagar från det är dags för beslut? Om det är så så är det ju långt mer än 219 dagar för att få svar. Mest nyfiken och förstår deras belastning av ärenden.
Det har jag tyvärr ingen uppgift på, när en anmälan kommer in så är det en tjänsteman som bereder ärendet och skickar ut det till ledamöterna så att de kan läsa in ärendet innan de tas upp i nämden.
 

LPC123

Medlem
Det har jag tyvärr ingen uppgift på, när en anmälan kommer in så är det en tjänsteman som bereder ärendet och skickar ut det till ledamöterna så att de kan läsa in ärendet innan de tas upp i nämden.
Undrar bara för jag skickade in 22 feb och fick uppdatering från ARN 23 juli att dom var klara att ta beslut. Då sa dom att dom hoppades inom 90 dagar.
 
Toppen