Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hur ska man agera mot KLM som svarar att förseningen från Arlanda till Schiphol blev försenad pga airtrafic controll restrictions.
Har två vänner som fått nej från KLM pga detta. Missade conection till Lissabon efter den förseningen och var framme 5 tim sent. Vädret var inget märkvärdigt varken på Arlanda eller Schiphol. Ska man jaga dom eller dra det till ARN?

KL 1216 from Stockholm to Amsterdam on 22 November 2024 was delayed due to Air Traffic Control Restrictions and a situation like this is regarded as an extraordinary circumstance.
Det ligger väl på bolaget att visa upp bevis för att det var ATC restrictions. Steg 1 kan ju vara att de talar om vilken ATC och hur restrctions såg ut. Kan de inte visa upp det men ändå vägrar så är väl vägen fram ARN.

Det ligger väl på bolaget att visa upp bevis för att det var ATC restrictions. Steg 1 kan ju vara att de talar om vilken ATC och hur restrctions såg ut. Kan de inte visa upp det men ändå vägrar så är väl vägen fram ARN.
Ja helt rätt. Jag har sagt till polarna att be om det också. Vi får se om dom kan visa upp något. Känns som ett standard svar bara.

Hur ska man agera mot KLM som svarar att förseningen från Arlanda till Schiphol blev försenad pga airtrafic controll restrictions.
Har två vänner som fått nej från KLM pga detta. Missade conection till Lissabon efter den förseningen och var framme 5 tim sent. Vädret var inget märkvärdigt varken på Arlanda eller Schiphol. Ska man jaga dom eller dra det till ARN?

KL 1216 from Stockholm to Amsterdam on 22 November 2024 was delayed due to Air Traffic Control Restrictions and a situation like this is regarded as an extraordinary circumstance.
22 november är ju då stormen började dra in över Europa. Att det då minskar anta rörelser är med andra ord inte helt otänkbart och det kan mycket väl vara ATC som satt begränsningar. Det gäller ju inte bara var man startar och landar utan hela flighten samt hur luftrummet påverkas av all annan trafik som kanske måste dirigeras om mm.

Men som alltid, ligger på flygbolaget att bevisa detta, inte resenären.

Några som har erfarenhet av att kräva ersättning för utgifter på flygplatsen, typ lite mat och dryck, när flyget blir inställd 3 månader innan avgång och man blir erbjuden och godtar en annan flyg hem som avgår 3.5 timmar senare än original flyg? Jag tolkar svaret från flygkalkylatorn att man har rätt till ersättning för utgifter, men är ytterst tveksamt till att det skulle fungera i praktiken om man accepterar ändringen. Bolaget är Norwegian.
Det är en direkt flyg, inga mellanlandningar varken före eller efter.

Några som har erfarenhet av att kräva ersättning för utgifter på flygplatsen, typ lite mat och dryck, när flyget blir inställd 3 månader innan avgång och man blir erbjuden och godtar en annan flyg hem som avgår 3.5 timmar senare än original flyg? Jag tolkar svaret från flygkalkylatorn att man har rätt till ersättning för utgifter, men är ytterst tveksamt till att det skulle fungera i praktiken om man accepterar ändringen. Bolaget är Norwegian.
Det är en direkt flyg, inga mellanlandningar varken före eller efter.
Helt klart "duty of care"
Mat och dryck under längre förseningar och vid behov hotell ska bolaget stå för.
Sen beror det ju flygbolag, sträcka, avstånd och orsak om det även ska bli kompensation.

Så nyckelorden är ERSÄTTNING för mat/dryck = JA
KOMPENSATION = Kanske

Vet någon här om jag måste flyga till destinationen för att få förseningskompensation?

Jag menar om jag har biljett EWR-CPH-GOT och jag missar anslutningen i CPH så kan det vara långt snabbare att ta tåget än att vänta på SAS kvällsflyg. Om SAS bokar om mig så att jag kommer mer än fyra timmar sent fram till GOT och jag säger till dem att jag hellre ordnar egen transport - har jag då fortfarande rätt till förseningskompensationen?

Helt klart "duty of care"
Mat och dryck under längre förseningar och vid behov hotell ska bolaget stå för.
Sen beror det ju flygbolag, sträcka, avstånd och orsak om det även ska bli kompensation.

Så nyckelorden är ERSÄTTNING för mat/dryck = JA
KOMPENSATION = Kanske
Tack. Jag trodde man kunde förlora rätten till ersättning om man godtar ombokningen flera månader i förväg.

Tack. Jag trodde man kunde förlora rätten till ersättning om man godtar ombokningen flera månader i förväg.
Blev lite mer nyfiken vad som gäller enligt förordningen när man som i ditt läge drabbas av inställt flyg och ombokad till en avgång 3h+ senare och accepterar ombokningen.
Till att börja med måste vi ha INSTÄLLT FLYG och inte tidtabellsändring.

Sen verkar detta gälla:
Article 5

Cancellation

1. In case of cancellation of a flight, the passengers concerned shall:

(a) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 8; and

(b) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 9(1)(a) and 9(2), as well as, in event of re-routing when the reasonably expected time of departure of the new flight is at least the day after the departure as it was planned for the cancelled flight, the assistance specified in Article 9(1)(b) and 9(1)(c); and

->
Article 9

Right to care

1. Where reference is made to this Article, passengers shall be offered free of charge:

(a) meals and refreshments in a reasonable relation to the waiting time;

Källa

Så, beroende på hur man tolkar meals and refreshments in a reasonable relation to the waiting time så har du du rätt till ersättning för mat och dryck.
Det känns ju väldigt luddigt, säg att flygningen är flygningen är Helsingsfors-Arlanda en fredag efter en arbetsvecka. Avgång 17.00 flyttad till 20.00.
Ja, då kanske det är troligt att du borde bli ersatt för en middag i Finland.
Men en flygning Stockholm - Malaga när du ska på semester som flyttas från 06.00 -> 09.00. Kanske inte så troligt?

Som jag ser det handlar det om att vara rimlig(bra motto att ha i hela livet), drabbas du av extrakostnader. Skicka in.
Drabbas du inte, skit i det :)

Vet någon här om jag måste flyga till destinationen för att få förseningskompensation?

Jag menar om jag har biljett EWR-CPH-GOT och jag missar anslutningen i CPH så kan det vara långt snabbare att ta tåget än att vänta på SAS kvällsflyg. Om SAS bokar om mig så att jag kommer mer än fyra timmar sent fram till GOT och jag säger till dem att jag hellre ordnar egen transport - har jag då fortfarande rätt till förseningskompensationen?
För LHR-CPH-HAM med kvällsfel vid CPH transporterade SAS oss på en buss från CPH till HAM och betalade EC 261/2004 förseningsersättning. Men det här var flera år sedan.

Min uppfattning är att om du ber om avbokning/återbetalning av biljetten så försvinner rätten till ersättning.

Nuförtiden, när jag felansluter på det här sättet på Expedia-biljetter, skickar Expedia mig automatiska e-postmeddelanden för att få AirHelp att lämna in ett krav för mig:

“You may be eligible for up to $274.00per person for the delay under air passenger rights regulations.

Expedia and our partners at AirHelp can make it easier for you to get that compensation. You’ll be charged a service fee only if we help you win a claim.

Starting a claim on the AirHelp website takes only a few minutes.”

Last edited:
Toppen