Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Fikk du info om dine rettigheter skriftlig? Hvis ikke, kan man vel også si at du ble forsinket i å sende claim? (siden du var veldig næra 2mnd reglen)

-------------------eu 261--------
Artikel 14

Skyldighet att informera passagerarna om deras rättigheter

1. Det lufttrafikföretag som utför flygningen skall vid incheckningen se till att ett tydligt anslag med följande text finns uppsatt väl synligt för passagerarna: "Om ni nekas att stiga ombord eller om er flygning är inställd eller försenad med minst två timmar, kan ni vid incheckningsdisken eller utgången till flygplanet begära att få ett exemplar av den text som anger era rättigheter, särskilt rätten till kompensation och assistans."

2. När lufttrafikföretaget som utför flygningen nekar ombordstigning eller ställer in en flygning skall det ge varje berörd passagerare skriftlig information om reglerna för kompensation och assistans i enlighet med denna förordning. Även passagerare som utsatts för en försening med minst två timmar skall erhålla sådan information. Passagerarna skall också ges skriftlig information om hur det nationella organ som avses i artikel 16 kan kontaktas.

3. Lämpliga alternativa medel skall användas vid tillämpningen av bestämmelserna i denna artikel med avseende på blinda och synskadade personer.
---------------------------------

Önskar några synpunkter om EU261 kan tillämpas i följande fall.

Vi reste till Maldiverna i november från CPH med SAS till LHR och sedan vidare med Virgin Atlantic till MLE. En fin utresa, utan några komplikationer.

Hemresan däremot blev en mardröm. Den ursprungliga bokningen var MLE-LHR (natt på hotell) och AMS-CPH dagen efter. Två dagar innan hemresa fick vi besked om att flyget var inställt.

Ny rutt blev MLE-DXB-LHR-AMS-CPH. 10 timmar layover och sedan 2 timmars försening på DXB, med bagage (!) eftersom Flydubai (MLE-DXB) och British Airways (DXB-LHR) inte har ett interline avtal gällande bagage. 5 timmars layover på LHR innan vi kunde ta vårt ursprungliga flyg AMS-CPH.

Totalt en resa på ca 40 timmar, man kan faktiskt bli trött för mindre!

Ringde två gånger till både SAS och boven i dramat som var Virgin Atlantic. VA var riktigt otrevliga och sa att de under inga omständigheter kunde fixa en bättre rutt eftersom det var SAS som ägde biljetten. När jag påpekade att de för en timme tidigare hade bokat om biljetten åkte luren på.

Last edited:

Vi reste till Maldiverna i november från CPH med SAS till LHR och sedan vidare med Virgin Atlantic till MLE. En fin utresa, utan några komplikationer.

Hemresan däremot blev en mardröm. Den ursprungliga bokningen var MLE-LHR (natt på hotell) och AMS-CPH dagen efter. Två dagar innan hemresa fick vi besked om att flyget var inställt.

Ny rutt blev MLE-DXB-LHR-AMS-CPH. 10 timmar layover och sedan 2 timmars försening på DXB, med bagage (!) eftersom Flydubai (MLE-DXB) och British Airways (DXB-LHR) inte har ett interline avtal gällande bagage. 5 timmars layover på LHR innan vi kunde ta vårt ursprungliga flyg AMS-CPH.

Storbritannien är inte längre med i EU, så någon EU förordning gäller i princip inte längre då flyget som ställdes in helt går utanför EU. UK har frivilligt valt att fortsätta efterleva delar och implementera viss lagstiftning, se till exempel https://www.flightright.co.uk/your-rights/air-passenger-rights-brexit

Hur sena blev ni till CPH och fick ni flyga bokad klass?

Storbritannien är inte längre med i EU, så någon EU förordning gäller i princip inte längre då flyget som ställdes in helt går utanför EU. UK har frivilligt valt att fortsätta efterleva delar och implementera viss lagstiftning, se till exempel https://www.flightright.co.uk/your-rights/air-passenger-rights-brexit
Vet så klart att GB inte är med i EU, men har läst på flera ställen att man har implementerat i stort sett hela EU261 i sin egen lagstiftning.

Hur sena blev ni till CPH och fick ni flyga bokad klass?
Lite sena p.g.a. väder på AMS. Har läst någon stans om "most significant carrier" och om detta kan tillämpas på något sätt. Men som sagt, inte alls säker på att det användas i det här fallet. Ja, vi fick flyga bokad klass.

Vet så klart att GB inte är med i EU, men har läst på flera ställen att man har implementerat i stort sett hela EU261 i sin egen lagstiftning.
Det är precis det jag svarar, så jag förstår inte din fråga riktigt. Du skrev:
Nej, och du anger att du vet det själv. UK261 tillämpas såklart om villkoren är uppfyllda eftersom flyget blev inställt så kort inpå avgång. Frågan är då hur mycket tidigare du behövde avgå eftersom du ankom enligt plan (trots inställt flyg). Om du avgick högst en timme tidigare än planerad, utgår ingen kompensation. Skittråkigt eftersom din planerade vila åts upp men det finns inga regler som täcker den.

Nej, och du anger att du vet det själv. UK261 tillämpas såklart om villkoren är uppfyllda eftersom flyget blev inställt så kort inpå avgång. Frågan är då hur mycket tidigare du behövde avgå eftersom du ankom enligt plan (trots inställt flyg). Om du avgick högst en timme tidigare än planerad, utgår ingen kompensation. Skittråkigt eftersom din planerade vila åts upp men det finns inga regler som täcker den.
Att skriva EU261 var naturligtvis fel, sorry. Vad jag minns så avgick MLE-DBX ungefär samtidigt som det inställda flyget. Då är det bara att bita i det sura äpplet. Det som är riktigt dåligt är att vi inte kunde får en bättre rutt och att man bokar två flygbolag där man inte kan hantera bagaget. Tack för dina kommentarer!

Att skriva EU261 var naturligtvis fel, sorry. Vad jag minns så avgick MLE-DBX ungefär samtidigt som det inställda flyget. Då är det bara att bita i det sura äpplet. Det som är riktigt dåligt är att vi inte kunde får en bättre rutt och att man bokar två flygbolag där man inte kan hantera bagaget. Tack för dina kommentarer!
Japp, jag förstår att det där var ett riktigt jobbigt avslut på en troligen underbar semester. Glöm den, och titta på bilderna från paradiset en gång till!

En resa med direkt LPA-ARN blev inställd fick besked ca 6 veckor före avgången, blev ombokad till avresa samma dag till LPA-OSL-ARN med med nattstopp i OSL.
Ankomst OSL 21,35 enligt tidtabell, sista flyget gick till ARN 21.25 var bokad OSL-ARN klockan 07,40 dagen där på.

Bokade Radisson till lägsta priset för 1675 NOK, skickade in kvittot till SAS som säger nej, de informerade mig 14 dagar före ändringen och kan inte ge någon ersättning enligt EU262/204

Skickar in på det mail jag fått från SAS att de nog har missförstått min begär det gäller inte ersättning för inställt flyg utan hotellkostnad eftersom de har bokat om mig.
Kommet svar efter 2 dagar nej, de behöver inte betala hotell hotell eftersom de informerat mig 14 daggar innan ändringen.

Har jag helt fel, visst skall SAS ersätta mig?
Om ja vad skall jag ev. hänvisa till?

Last edited:
Toppen