Tack. Jag trodde man kunde förlora rätten till ersättning om man godtar ombokningen flera månader i förväg.
Blev lite mer nyfiken vad som gäller enligt förordningen när man som i ditt läge drabbas av inställt flyg och ombokad till en avgång 3h+ senare och accepterar ombokningen.
Till att börja med måste vi ha INSTÄLLT FLYG och inte tidtabellsändring.
Sen verkar detta gälla:
Article 5
Cancellation
1. In case of cancellation of a flight, the passengers concerned shall:
(a) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 8; and
(b)
be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 9(1)(a) and 9(2), as well as, in event of re-routing when the reasonably expected time of departure of the new flight is at least the day after the departure as it was planned for the cancelled flight, the assistance specified in Article 9(1)(b) and 9(1)(c); and
->
Article 9
Right to care
1. Where reference is made to this Article, passengers shall be offered free of charge:
(a) meals and refreshments in a reasonable relation to the waiting time;
Källa
eur-lex.europa.eu
Så, beroende på hur man tolkar
meals and refreshments in a reasonable relation to the waiting time så har du du rätt till ersättning för mat och dryck.
Det känns ju väldigt luddigt, säg att flygningen är flygningen är Helsingsfors-Arlanda en fredag efter en arbetsvecka. Avgång 17.00 flyttad till 20.00.
Ja, då kanske det är troligt att du borde bli ersatt för en middag i Finland.
Men en flygning Stockholm - Malaga när du ska på semester som flyttas från 06.00 -> 09.00. Kanske inte så troligt?
Som jag ser det handlar det om att vara rimlig(bra motto att ha i hela livet), drabbas du av extrakostnader. Skicka in.
Drabbas du inte, skit i det
