Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Finns det någon databas där man kan verifiera anledning till flygförsening exempelvis väder eller airtraffic control restrictions?

Ingen publik såvitt jag vet - men bevisbördan ligger ju på flygbolaget så de får ta fram uppgifterna om så krävs. Drev själv ett fall nyligen där flygbolaget hävdade väderproblem men i loggen som de själva skickade in till rätten stod det att förseningen berodde på att man väntade på anslutande passagerare. Ridå.

Last edited:
Nästan ett år efter anmälan kom nu mitt beslut där ARN avslår mina krav. Dels schablonersättning som avslås, som inte var helt oväntat (även om jag inte håller med).

Den primära anledningen till att jag sökte var dock att Lufthansa återbetalade resebyrån, som tog en avgift om 800 kronor. För mig är det glasklart att Lufthansa ska betala till mig. ARN skriver dock "biljetterna har köpts via resebyrå och återbetalning av biljettpriset har skett till resebyrån. Även i denna del ska [sökandes] krav avslås."

Nästan ett år efter anmälan kom nu mitt beslut där ARN avslår mina krav. Dels schablonersättning som avslås, som inte var helt oväntat (även om jag inte håller med).

Den primära anledningen till att jag sökte var dock att Lufthansa återbetalade resebyrån, som tog en avgift om 800 kronor. För mig är det glasklart att Lufthansa ska betala till mig. ARN skriver dock "biljetterna har köpts via resebyrå och återbetalning av biljettpriset har skett till resebyrån. Även i denna del ska [sökandes] krav avslås."
Ännu en anledning att följa allas vår @agehall och hans 10 budord.

Det är fan helt otroligt att ARN har ett eget vägledande beslut där man skriver "att flygbolaget möjligen har betalat det angivna beloppet till resebyrån, påverkar inte flygbolagets skyldighet att betala beloppet till [sökanden]. Om flygbolaget har anlitat resebyrån för återbetalningen av priset för biljetten till [sökanden] är det ändå flygbolaget som i förhållande till [sökanden] ansvarar för att hela beloppet verkligen kommer henne till handa" men att man efter ett år kommer fram till att något som går helt stick i stäv mot detta.

Har ett case hos SÖP med Lufthansa på inställt flyg award där jag skrivit i claimet att den betalades med poäng. SÖP verkar inte förstå utan vill att jag specificerar/bevisar vad resan kostade. Att resan är betalt med poäng istället för cash spelar väl ingen roll? Vad göra?

Har ett case hos SÖP med Lufthansa på inställt flyg award där jag skrivit i claimet att den betalades med poäng. SÖP verkar inte förstå utan vill att jag specificerar/bevisar vad resan kostade. Att resan är betalt med poäng istället för cash spelar väl ingen roll? Vad göra?
Nej, spelar ingen roll. Ta printscreen på debitering av poäng samt skatter/avgifter. I övrigt kan du hänvisa till 2.2.2 i ’interpretative guidelines’

Så äntligen är vi klara med vårt ärende med SAS. Efter utslag till vår fördel av ARN så mailade jag SAS och sa att vi kunde ta voucher istället för cash. Idag kom den äntligen att ladda ner och som önskat med ett dubbelt belopp. Vilken tid det tagit men så bra det blev tillslut. Nu ska vi se vad vi ska använda den till också :)

Hur ska man agera mot KLM som svarar att förseningen från Arlanda till Schiphol blev försenad pga airtrafic controll restrictions.
Har två vänner som fått nej från KLM pga detta. Missade conection till Lissabon efter den förseningen och var framme 5 tim sent. Vädret var inget märkvärdigt varken på Arlanda eller Schiphol. Ska man jaga dom eller dra det till ARN?

KL 1216 from Stockholm to Amsterdam on 22 November 2024 was delayed due to Air Traffic Control Restrictions and a situation like this is regarded as an extraordinary circumstance.

Toppen