Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

@Rebel
The Air Passengers Rights Regulation 2004[1][2](Regulation (EC) No 261/2004) is a regulation in EU lawestablishing common rules on compensation and assistance to passengers in the event of denied boarding, flight cancellations, or long delays of flights. It requires compensation of €250 to €600[3] depending on the flight distance for delays over of at least three hours,[4]

Du uppfyller således inte kraven för schablonersättning (eftersom du endast blev 2.38 sen till RIX).

Som @henke12 skriver har du rätt till:
- Måltider och förfriskningar i skälig proportion till väntetiden
- Hotell om det behövs
- 2 Telex, samtal, email

@Rebel
The Air Passengers Rights Regulation 2004[1][2](Regulation (EC) No 261/2004) is a regulation in EU lawestablishing common rules on compensation and assistance to passengers in the event of denied boarding, flight cancellations, or long delays of flights. It requires compensation of €250 to €600[3] depending on the flight distance for delays over of at least three hours,[4]

Du uppfyller således inte kraven för schablonersättning (eftersom du endast blev 2.38 sen till RIX).

Som @henke12 skriver har du rätt till:
- Måltider och förfriskningar i skälig proportion till väntetiden
- Hotell om det behövs
- 2 Telex, samtal, email
Jag läser det som att 2.35 h är mer än 2 h. Eftersom flighten var under 1500 km
lagen säger
a) for two hours or more in the case of flights of 1500 kilometres or less; or

1. When an operating air carrier reasonably expects a flight to be delayed beyond its scheduled time of departure:

(a) for two hours or more in the case of flights of 1500 kilometres or less; or

....vilket ger dig rätt till assistans, inte kompensation.

@Rebel : Om du inte litar på expertisen här så kolla även denna länk. Tre timmar är det som gäller för kompensation. https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/dina-rattigheter-vid-forsenat-flyg/

Jag tror jag förstår varför Rebel är förvirrad. Helt rätt att artikel 6 säger att när _avgång_ är förväntat försenad med 2 timmar eller mer ska de ta hand om passagerarna men helt ärligt kan hag inte tydligt tolka varifrån 3 timmars magiska gräns för försening till final destination kommer ifrån.

Kan nån peka på artikeln/artiklar som gäller? Kanske blir lättare att förstå isf.

EU sida, Konsumentverket skriver såklart 3 timmar för kompensation men utan specifik referens så vitt jag kan se.

Jag tror jag förstår varför Rebel är förvirrad. Helt rätt att artikel 6 säger att när _avgång_ är förväntat försenad med 2 timmar eller mer ska de ta hand om passagerarna men helt ärligt kan hag inte tydligt tolka varifrån 3 timmars magiska gräns för försening till final destination kommer ifrån.

Kan nån peka på artikeln/artiklar som gäller? Kanske blir lättare att förstå isf.

EU sida, Konsumentverket skriver såklart 3 timmar för kompensation men utan specifik referens så vitt jag kan se.

EU-kommissionens tolkningsriktlinjer är intressant läsning (och bra om man har insomningsbesvär). Kolla här under 4.4.7 och 4.4.8.

Last edited:

Det är inte reglerat i EU261/2004 utan det är hur EU domstolen tolkat och dömt och de har kommit fram till att över 3h försening ska räknas som inställd flight. Därav utgår ersättning enligt inställd flight om man blir mer än 3h sen, dvs man tittar inte på delay utan cancel vad det gäller jablonersättning.

Det är inte reglerat i EU261/2004 utan det är hur EU domstolen tolkat och dömt och de har kommit fram till att över 3h försening ska räknas som inställd flight. Därav utgår ersättning enligt inställd flight om man blir mer än 3h sen, dvs man tittar inte på delay utan cancel vad det gäller jablonersättning.
Den där lilla detaljen var oklart från regelverket, tack!

Den där lilla detaljen var oklart från regelverket, tack!
Det är för att den inte står i regelverket.
Kommer jag ihåg det rätt var det något flygbolag som istället för att ställa in flighten gjorde den försenad om och om igen i "dagar".
Domstolen ansåg inte att detta var ok utan fastslog att mer än 3h försening ska klassas som inställd. Då kan inte flygbolag förhala förseningar utan att det kostar.

Har fått en flight inställd pga underhåll av landningsbanan. Förmodar att det inte är någon mening att testa eu261/2004 eller är det någon som har skickat in något liknande? Känns som att det är en händelse utom flygbolagets (SAS) kontroll. Är väl Swedavias "fel" i det här fallet.

Toppen