Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Sarkasm, jag ..nu förstår jag inte ;)
Men frågan var

FInns det något sätt att få fram hur många försenade plan ifrån flygplats en speciell dag. Flightradar har bara en vecka tillbaka i gratisversionen
Jag söker hur många försenade flygplan ifrån Arlanda den 27 december 2024”
Så jag förstår inte varför bland in allt annat.

Rödnos är fulare än så dom säger bara väder och när frågar efter bevis så vägrar dom att delge info. Om det är väder tidigare, så har dom inte sagt något om det. Men det spelar ingen roll i Eu 261 2004. Tidigare förseningar är inte extra ordinära i denna flight
Om du börjar med lite fakta.
27/12 från Arlanda till?
Planerad avgångstid och faktisk avgångstid (på ett ungefär)?

Visar det sig att Norwegian har rätt är det ju onödigt att lägga tid och energi på det.

Edit. Skriver Norwegian att vädret på Arlanda var orsaken till förseningen? Om ja, då kan det vara intressant att se hur många fler som var försenade från Arlanda.

Jag miss inte flight nr nu men det var 2h35m sen, om det är dåligt väder som dom påstår så borde flera flight varit försenade inte bara ett norweigen plan. Jag tittade på flighradar avgående ifrån ARN när det hände och det var inget annat plan försenat. Kanske var vädret lokalt över detta flygplan?? Till saken hör att vid avgång så hade inte detta plan ens landat på arlanda. Så sent inkommande plan är mera troligt.

Eftersom jag inte har kvar bilden ifrån flightradar så letar jag efter någonstans där jag kan se hur många avgående plan ifrån ARN som var försenad för att skicka med till ARN för att bevisa att det förmodligen inte var dåligt väder som försenade flighten. Eftersom vid dåligt väder så är det ofta flera försenade flight sammtidigt

Det är många gånger jag suttit kvar på Arlanda sen för att det är dåligt väder på destinationen och man kör med begränsade landningar på typ Heathrow eller Amsterdam. Spelar ju ingen roll om solen skiner på ARN då.

27/12 från Arlanda till?

Visar det sig att Norwegian har rätt är det ju onödigt att lägga tid och energi på det.

Edit. Skriver Norwegian att vädret på Arlanda var orsaken till förseningen? Om ja, då kan det vara intressant att se hur många fler som var försenade från Arlanda.
Dom svarar bara
Reason for disruption: This disruption was caused by adverse weather conditions

och
Vi vill vänligen informera er om att vi inte kan sammanställa detaljerade rapporter om varje enskilt fall till våra passagerare och att vi tyvärr inte kan skicka den efterfrågade dokumentationen. Om ni bestämmer er för att ta detta ärende till ett nationellt tillsynsorgan måste vi skicka denna dokumentation till dem.

27/12 från Arlanda till?

Dest. RIX och samma där bara 1 försening vid den tidpunkten

Att ett flygbolag påstår något tycker inte jag är grund till något, vidare hävdar dom att 2.35H inte berättigar till ersättning enligt reglerna

Jag miss inte flight nr nu men det var 2h35m sen, om det är dåligt väder som dom påstår så borde flera flight varit försenade inte bara ett norweigen plan. Jag tittade på flighradar avgående ifrån ARN när det hände och det var inget annat plan försenat. Kanske var vädret lokalt över detta flygplan?? Till saken hör att vid avgång så hade inte detta plan ens landat på arlanda. Så sent inkommande plan är mera troligt.

Eftersom jag inte har kvar bilden ifrån flightradar så letar jag efter någonstans där jag kan se hur många avgående plan ifrån ARN som var försenad för att skicka med till ARN för att bevisa att det förmodligen inte var dåligt väder som försenade flighten. Eftersom vid dåligt väder så är det ofta flera försenade flight sammtidigt
Lite oklart var du skulle, men vad får dig att tycka att en försening på 2,35 ska ge någon kompensation enligt EU-förordningen?

@Rebel de skyller (felaktigt) på vädret på AMS. Flygplanet ackumulerade hela förseningen på morgonens flight ARN-AMS.

@pswe om jag tolkar 261/2004 korrekt så.

1. Flights of less than 1,500 km (930 mi) in distance;
Passengers are entitled to refreshments and communication if the expected delay of the arrival exceeds:

• two hours, in the case of a type 1 flight,

@Rebel de skyller (felaktigt) på vädret på AMS. Flygplanet ackumulerade hela förseningen på morgonens flight ARN-AMS.

@pswe om jag tolkar 261/2004 korrekt så.

1. Flights of less than 1,500 km (930 mi) in distance;
Passengers are entitled to refreshments and communication if the expected delay of the arrival exceeds:

• two hours, in the case of a type 1 flight,
Jag skrev felaktigt snävt, menar schablonersättningen och inte all ersättning.

@Rebel
För att summera
2024-12-27 åkte du till Riga från Arlanda med Norwegians flygning D82031 (som du kallar rödnos) med ordinarie avgångstid 14.25 och ankomsttid 16.25.

Flygningen blev sen pga väder (oklart var) enligt Norwegian och startade inte förrän 17.10 och landade 18.53
= 2h38m försenat i Riga

(Enligt FR24 verkar förseningen istället varit pga sent inkommande flyg då SE-RPR blev försenad på en tidigare flygning ARN-AMS)
1739062775222.jpeg

EG261/2004 reglerar passagerares rättigheter vid försening med vissa flygningar (gäller denna resa då den startar inom EU och utförs av EU-flygbolag)

Det du har rätt till enligt förordningen är:
- Måltider och förfriskningar i skälig proportion till väntetiden
- Hotell om det behövs
- 2 Telex, samtal, email

Om förseningen hade varit mer än 3h hade du även varit berättigad 250€ i kompensation.

Så vad är det Norwegian nekar till?
Kräver du 250€ eller ersättning för eftermiddagsfikat på Arlanda?

Är det 250€ de nekar har de helt rätt (även om de är ute och cyklar med förseningsorsaken som är ovidkommande)

Är det eftermiddagsfikat har du rätt då förseningen överskrider 2h, då spelar dessutom förseningsorsaken ingen roll!

Lite oklart var du skulle, men vad får dig att tycka att en försening på 2,35 ska ge någon kompensation enligt EU-förordningen?
1. When an operating air carrier reasonably expects a flight to be delayed beyond its scheduled time of departure:

(a) for two hours or more in the case of flights of 1500 kilometres or less; or

@Henke
Bilden där är vad jag söker men avgående flyg ifrån ARN. Om alla andra 737 lyfte runt samma tid så kan det inte vara väder på arn som är fel. Jag får bara fram en vecka bak i tiden

Last edited:
Toppen