Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Skulle flyga med LX1223 i måndag den 12:e.

Fick en notis att planet var kraftigt försenat, skulle ha avgått 14:50, appen sa 17:00, men i verkligheten så blev avgången 17:23

Eftersom denna försenning innebar att vi skulle missa våran anslutning i Zurich så ringde vi Swiss och blev ombokade redan på Landvetter.

Slutade med att vi kom fram till Stuttgart 23:04 istället för planerat 18:40

Öppnade ett case med Swiss, som svarar så här:

"Your flight LX1223 on 12 June 2023 unfortunately had to be delayed due to the late arrival of the incoming flight due to air traffic control restrictions"

Det pågår tydligen en militär övning, Air Defender som kan påverka flyg från 12 till 23 Juni.

Räknas det som extraordinära omständigheter, eller har jag ett case?

Råkade posta i fel tråd, vet inte hur man flyttar inlägg, så jag gjorde ett citat på inlägget.

Spännande soppa, Air Greenland hävdar ju att de inte täcks av 261 ifall man flyger från Grönland till EU.

Airhelp.com ger olika svar beroende på ifall man besöker brittisk-engelska sajten eller internationella-engelska sajten (scrolla ned till "Which flights are covered):

Jag kollade lite på om det finns någon koppling mellan utfärdande av ett AOC och självständighet men så verkar inte vara fallet. Bermuda är inte självständigt utan en brittisk ö men flygbolaget Longtail Aviation på Bermuda har inte ett brittiskt AOC (utfärdat av UK Civil Aviation Authority) utan ett AOC som Bermudas eget styre utfärdat. Så kanske skulle Grönland teoretiskt kunna utfärda egna AOC men gör det inte.

Jag undrade vad som vad definitionen på "EU flygbolag" och såhär står det enligt 261/2004:
"Community carrier" means an air carrier with a valid operating licence granted by a Member State in accordance with the provisions of Council Regulation (EEC) No 2407/92 of 23 July 1992 on licensing of air carriers(5)
Så det låter som Air Greenland ljuger lite ;)

Jag undrade vad som vad definitionen på "EU flygbolag" och såhär står det enligt 261/2004:

Så det låter som Air Greenland ljuger lite ;)
Tyvärr är inte EU-rätten (och inte heller nationell lagstiftning) så enkel så att man alltid kan titta på en enskild reglering och få ett heltäckande svar och inte behöva ta hänsyn till andra lagar. När olika lagar ger olika svar måste man använda tolkningsprinciper som bl.a. bygger på lagarnas prioritetsordning. Du kan nog tryggt utgå från att Grönlands självstyre väger tyngre än EU-interna regleringar, även om jag inte letat upp några rättsfall på området.

Säkerligen så, men man tycker ju det borde vara upplägg för upphävande av AOC ifall man inte följer regleringar som gäller i landet som utgivit AOC:n?
Dock vet jag inte om det är en av möjligheterna EU har att tvinga "Community carriers" att följa direktiven. Skulle vara intressant att se någon pressa Air Greenland på frågan i domstol. Skulle kanske också blir klurigt vilken domstol som skulle kunna ta det.

Säkerligen så, men man tycker ju det borde vara upplägg för upphävande av AOC ifall man inte följer regleringar som gäller i landet som utgivit AOC:n?
Men då missar du väl själva poängen, att Grönlands självstyre och icke-medlemskap i EU innebär att Grönland faktiskt inte fungerar som övriga Danmark när det gäller EU-lagstiftning? Förmodligen är rätt sätt att tänka att Danmark servar Grönland med allehanda statliga funktioner (i detta fall bl.a. utgivande av AOC), eftersom Grönland inte är en egen stat, utan ett självstyrande territorium utanför EU. Den servicen innebär inte att Grönland indirekt halkar tillbaka i EU.

Men då missar du väl själva poängen, att Grönlands självstyre och icke-medlemskap i EU innebär att Grönland faktiskt inte fungerar som övriga Danmark när det gäller EU-lagstiftning? Förmodligen är rätt sätt att tänka att Danmark servar Grönland med allehanda statliga funktioner (i detta fall bl.a. utgivande av AOC), eftersom Grönland inte är en egen stat, utan ett självstyrande territorium utanför EU. Den servicen innebär inte att Grönland indirekt halkar tillbaka i EU.
Men Grönland behöver inte vara med i EU. Air Greenland är enligt EUs regler en "Community Carrier" och därmed ett EU-flygbolag. Att de väljer att ha sitt HQ på Grönland eller ägs av Grönländska självstyret är sekundärt från EUs perspektiv.
Skulle man verkligen pressa frågan så kanske EU kan vägra låta dem flyga till EU, eller kräva att Danmark drar tillbaka deras AOC (igen, jag vet inte vilka möjligheter EU har att bestraffa flygbolag som inte följer reglerna så jag dryftar lite här).

Men Grönland behöver inte vara med i EU. Air Greenland är enligt EUs regler en "Community Carrier" och därmed ett EU-flygbolag. Att de väljer att ha sitt HQ på Grönland eller ägs av Grönländska självstyret är sekundärt från EUs perspektiv.
Skulle man verkligen pressa frågan så kanske EU kan vägra låta dem flyga till EU, eller kräva att Danmark drar tillbaka deras AOC (igen, jag vet inte vilka möjligheter EU har att bestraffa flygbolag som inte följer reglerna så jag dryftar lite här).
I så fall skulle nog inte Swiss få flyga till EU länder med tanke på hur de hanterar EU261/2004. Om EU inte stoppar swiss lär inte EU stoppa Air Greenland heller.

Vissa saker är bättre att bara låta vara än att gräva för djupt i kan jag tycka.

• Gilla
Reactions: pep
Toppen