Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

I så fall skulle nog inte Swiss få flyga till EU länder med tanke på hur de hanterar EU261/2004. Om EU inte stoppar swiss lär inte EU stoppa Air Greenland heller.

Vissa saker är bättre att bara låta vara än att gräva för djupt i kan jag tycka.
Ja alltså hur EU de fakto hanterar detta är ju en annan sak, och jag medger att jag inte vet hur EU ens skulle börja nysta upp sådant här.
Om något så skulle de väl börja med Swiss, och inte ett pytte-flygbolag med ett (1) jetplan.
Diskussionen är högst spekulativ/akademisk, är inte som jag tycker man ska spänna till skruvarna i frågan. Min poäng är mest att jag tolkar Air Greenland som ett EU-flygbolag enligt (en snabb läsning av) direktivet, vilket inte är en tolkning som Air Greenland delar.

EDIT: Dessutom är Swiss enligt direktivets definition INTE ett EU-bolag, då deras AOC är Schweiziskt.

Idag fick jag ersättning från TAP för mig o extra kostnader. Saknar dock 3 x EUR 600:- för övriga familjen. Bara att maila vidare….

Tack för intresset gällande Air Greenland. :) Frågan löste sig hur som helst genom att de gasade på ordentligt när flyget väl gick och dörren öppnades med två timmar och 55 minuters försening. De hade ändå tur i oturen då det verkar vara flera inställda flyg till och från Grönland så det var skönt att de faktiskt kom iväg.

Air Greenlands enda A330neo blev skadad på CPH för några veckor sen och de tvingades hyra in en kärra från Air Belgium tills i måndags. Nu är Air Greenlands egna plan lagat och åter i luften men Air Belgium verkar ha haft stora problem med att håll tidtabellen.

Hur kräver man SAS på dom 400€ vi har rätt till vid inställt flyg? Har skickat in formuläret till SAS.se/feedback men där står det inget om den ekonomiska ersättningen utöver kostnader som uppstod vid inställt flyg

Hur kräver man SAS på dom 400€ vi har rätt till vid inställt flyg? Har skickat in formuläret till SAS.se/feedback men där står det inget om den ekonomiska ersättningen utöver kostnader som uppstod vid inställt flyg
Har du fått dina anspråk nekade?
Har du fyllt i formuläret får du svar inom några veckor/månader

Håller på och bråkar lite med SAS ang. en hotellbokning jag gjorde när de ställde in sista benet på vår bonusresa om vi blev ombokade till dagen efter. Detta skedde dock mer än 14 dagar innan avresa.
Jag har nu blivit beviljad 150 Euro på en hotellkostnad på 240 GBP när vi bodde över på Hilton Graden Inn på Heathrow. De hävdar att de inte behöver betala för ”dyra” hotell och vägrar således att betala något över 150 Euro.
Har jag något att hämta här genom att pressa vidare eller ska jag bara ge upp? Ska tilläggas att de har gett sin ”final decision”.

Håller på och bråkar lite med SAS ang. en hotellbokning jag gjorde när de ställde in sista benet på vår bonusresa om vi blev ombokade till dagen efter. Detta skedde dock mer än 14 dagar innan avresa.
Jag har nu blivit beviljad 150 Euro på en hotellkostnad på 240 GBP när vi bodde över på Hilton Graden Inn på Heathrow. De hävdar att de inte behöver betala för ”dyra” hotell och vägrar således att betala något över 150 Euro.
Har jag något att hämta här genom att pressa vidare eller ska jag bara ge upp? Ska tilläggas att de har gett sin ”final decision”.
Jag fick tillbaka 2442 kr ifjol för hotell.

Toppen