Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

SK989

Medlem
Håller på och bråkar lite med SAS ang. en hotellbokning jag gjorde när de ställde in sista benet på vår bonusresa om vi blev ombokade till dagen efter. Detta skedde dock mer än 14 dagar innan avresa.
Jag har nu blivit beviljad 150 Euro på en hotellkostnad på 240 GBP när vi bodde över på Hilton Graden Inn på Heathrow. De hävdar att de inte behöver betala för ”dyra” hotell och vägrar således att betala något över 150 Euro.
Har jag något att hämta här genom att pressa vidare eller ska jag bara ge upp? Ska tilläggas att de har gett sin ”final decision”.
Att flyget ställdes in mer än 14 dagar före avresan saknar betydelse för frågan om skyldigheten för flygbolaget att boka om samt att stå för hotell när ombokning sker till dagen efter. När det hände mig, hemresans flyg ställdes in och jag bokades om till dagen efter, så bokade jag en natt till på samma hotell som jag bodde på för ca 500 dollar per natt. Det ersatte SAS utan tjafs.

En hotellnatt för 240 GBP är inga excesser, jag skulle ihärda att SAS ska stå för hela kostnaden. 150 euro räcker inte långt i London. Finns det ens hotell vid Heathrow för 150 euro?
 

micke

Medlem
Jag fick tillbaka 2442 kr ifjol för hotell.

Att flyget ställdes in mer än 14 dagar före avresan saknar betydelse för frågan om skyldigheten för flygbolaget att boka om samt att stå för hotell när ombokning sker till dagen efter. När det hände mig, hemresans flyg ställdes in och jag bokades om till dagen efter, så bokade jag en natt till på samma hotell som jag bodde på för ca 500 dollar per natt. Det ersatte SAS utan tjafs.

En hotellnatt för 240 GBP är inga excesser, jag skulle ihärda att SAS ska stå för hela kostnaden. 150 euro räcker inte långt i London. Finns det ens hotell vid Heathrow för 150 euro?

Tack för input.
Nån som har tips på hur man ”lägger upp det” för SAS när de redan har sagt att de ”consider the matter closed ”.
Fortsätter man att skriva till kontaktpersonen eller försöker man eskalera det till en manager (som väl knappast lär fungera).
De lär väl fatta att jag knappast lär stämma dem för den summan så man har ju inte så mycket att skrämmas med.
 

ekf

Medlem
Tack för input.
Nån som har tips på hur man ”lägger upp det” för SAS när de redan har sagt att de ”consider the matter closed ”.
Fortsätter man att skriva till kontaktpersonen eller försöker man eskalera det till en manager (som väl knappast lär fungera).
De lär väl fatta att jag knappast lär stämma dem för den summan så man har ju inte så mycket att skrämmas med.
Allmänna reklamationsnämnden?
 

taxvalp

Medlem
Lite OT geografiskt men på samma tema: Råkade ut för inställt flyg inrikes i Kanada (personalbrist) och de har ett system som liknar EU261/2004. Vi fick åka nästa morgon och med mer än nio timmar försening ska vi enligt riktlinjerna vara berättigade till 1000 CAD per person. Låter förstås generöst men frågan är hur det fungerar i praktiken och om man behöver stånga sig blodig. Någon med erfarenhet, kanske @Doctor-X ?

Uppdatering: 2 x 1000 CAD på kontot i dag efter ovanstående inställda flyg. Det tog mer än de stipulerade 30 dagarna att få svar men inget krångel. Snyggt av Air Canada!
 
Håller på och bråkar lite med SAS ang. en hotellbokning jag gjorde när de ställde in sista benet på vår bonusresa om vi blev ombokade till dagen efter. Detta skedde dock mer än 14 dagar innan avresa.
Jag har nu blivit beviljad 150 Euro på en hotellkostnad på 240 GBP när vi bodde över på Hilton Graden Inn på Heathrow. De hävdar att de inte behöver betala för ”dyra” hotell och vägrar således att betala något över 150 Euro.
Har jag något att hämta här genom att pressa vidare eller ska jag bara ge upp? Ska tilläggas att de har gett sin ”final decision”.
Jag fick nyligen den kostnaden för det hotellet ersatt utan krångel då de ställt in sista kvällsflyget (mer än 14 dagar innan).
 

toer00

Medlem
Jag riskerar att inte komma i väg till Bryssel med SN fr. BMA, om strejken bland säkerhetspersonalen på Bromma blir verklighet den 10 juli.
OM det blir strejk kan jag kräva att bli ombokad med LH via FRA fr. ARN samma morgon? Hur blir det med de merkostnader som då uppstår i form av Taxi BMA - ARN. Eller skall jag sikta in mig på den 11:e fr. BMA istället.
 

DRG

Medlem
Jag riskerar att inte komma i väg till Bryssel med SN fr. BMA, om strejken bland säkerhetspersonalen på Bromma blir verklighet den 10 juli.
OM det blir strejk kan jag kräva att bli ombokad med LH via FRA fr. ARN samma morgon? Hur blir det med de merkostnader som då uppstår i form av Taxi BMA - ARN. Eller skall jag sikta in mig på den 11:e fr. BMA istället.
Det hela beror väl på om flighten från BMA blir inställd. Om den går fast utan passagerare (eller med passagerare som är i transfer på Bromma) kan du i värsta fall vara rökt på hela resan pga No-Show vid gate. Enda möjligheten i så fall är att du åker till någon annan flygplats och tar ett positioneringsflyg till Bromma och kommer med ditt plan genom att vara i transfer och därmed inte passera säkerhetskontrollen.
 

mrestes

Medlem
SAS försening på över 4 timmar 915 blev 1335. Fick en mat voucher på 75 kronor från service point på Arlanda. Är det vettigt. Kan jag köpa mer och skicka kvitton?
 
Toppen