Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Rickard_O

Medlem
Kan man se 'Average flight time' för specifika rutter på Flightradar? Jag har för mig att jag har kunnat se det förut, hittar ingenting att det ska skilja sig från mitt silvermedlemskap mot guld.
Varför jag ställer frågan här är egentligen kopplad till en nästan försenad flight, är nyfiken på hur pass mycket snabbare vi va än genomsnittet hem inatt från Wroclaw till Stockholm, dörrarna på planet öppnades 2h59min efter utsatt tid!
Man kände sig lite blåst på konfekten när man trodde man skulle kunna casha in 250euro där ett tag, men dom valde göra "rekordtid" inatt såklart och flyga in 25min.
Svarar mig själv på denna punkten om någon annan någonsin skulle undra samma sak vart man hittar 'Average flight time' på flightradar.

Man hittar det när man spelar upp en gammal flygning så finns det i den vänstra kolumnen av information.
Så hade min flight hem i söndags bara legat på snittet så hade man blivit aningen gladare när man va tvungen att sitta på risig flygplats en halv natt i Polen

1688036455993.png
 

Torsi

Medlem
Hade flyg från ARN till AMS 15juni som SAS ställde in och fick åka via warzaw och anlände ~4h senare. Skickade in till SAS gällande ersättning och fick svar direkt gällande kvittona för ca 250kr som jag åt i flygplatsen däremot inge ersättning för att flyget blev försenat? Bokade flyget den 14juni och på morgonen dagen efter stod det inställt.
 

filip23

Medlem
Hade flyg från ARN till AMS 15juni som SAS ställde in och fick åka via warzaw och anlände ~4h senare. Skickade in till SAS gällande ersättning och fick svar direkt gällande kvittona för ca 250kr som jag åt i flygplatsen däremot inge ersättning för att flyget blev försenat? Bokade flyget den 14juni och på morgonen dagen efter stod det inställt.
Har du skickat in blanketten gällande 261 och inte bara blanketten gällande ersättning för kostnader?
 

henke12

Medlem
Hade flyg från ARN till AMS 15juni som SAS ställde in och fick åka via warzaw och anlände ~4h senare. Skickade in till SAS gällande ersättning och fick svar direkt gällande kvittona för ca 250kr som jag åt i flygplatsen däremot inge ersättning för att flyget blev försenat? Bokade flyget den 14juni och på morgonen dagen efter stod det inställt.
Orsak för inställningen är också en aspekt!
 

Henke

Medlem
Hoppas att detta är rätt tråd,

Min resa med Air Serbia från Sarajevo - Belgrad - Arlanda blev försenad med ca 17h. Det var första benet som blev försenat så att jag missade anslutningen till Stockholm. Jag antar att 261-2004 inte gäller då Air Serbia inte är ett EU-bolag men finns det någon chans att få ut ersättning på något sätt?

Anledningen till förseningen är oklar men Sarajevo - Belgrad är väldigt ofta försenad.
 

filip23

Medlem
Hoppas att detta är rätt tråd,

Min resa med Air Serbia från Sarajevo - Belgrad - Arlanda blev försenad med ca 17h. Det var första benet som blev försenat så att jag missade anslutningen till Stockholm. Jag antar att 261-2004 inte gäller då Air Serbia inte är ett EU-bolag men finns det någon chans att få ut ersättning på något sätt?

Anledningen till förseningen är oklar men Sarajevo - Belgrad är väldigt ofta försenad.
Har du gjort testet på Hallå konsument där du kan skriva in detaljerna gällande flygbolag, vart när hur du skulle flyga och få svar direkt gällande vad du har rätt till?
 

filip23

Medlem
Är SAS snabba på att svara gällande detta? Vet att det stod 4-6 veckor men fick svar på kraven gällande utgifter på bara några dagar efter det skickades in
 

Oakgroove

Ny medlem
Har letat i några trådar men hittar inte vad som gäller vid ombokning pga inställd flygning som leder till nedgradering från Premium Economy till Economy om det bara finns Economy/Business på de andra bolagen jag bokades om till.

Detaljerna:
ARN-LIN i söndags ställdes in ca 8 timmar före avgång. Har inte fått någon info om varför men inget som tyder på att det inte skulle vara SAS fel, inget dåligt väder osv. Bokades om automatiskt av SAS ARN-VIE-FRA-LIN och var framme ca 7,5 timme senare än tänkt. Kommer ansöka om 400 EUR.

Jag hade bokat i SAS Plus Pro (klass Y) men bokades om till Economy (klass U) på båda Austrian flighterna och med Lufthansa på sista sträckan. Som jag uppfattat det finns det ingen Premium Economy på de sträckor jag flög med de andra bolagen, bara Business.

Någon som vet om det är värt att ansöka om ersättning för 50% pga nedgraderingen också eller borde jag nöja mig med förseningen utifrån att min bokade klass troligtvis inte fanns på de sträckor jag bokades om till? Kan det ställa till något med ansökan om 400 EUR?
 
Toppen