Förseningen blev till slut endast 2 timmar 45 minuter. Tyvärr ingen kompensation.SAS försening på över 4 timmar 915 blev 1335. Fick en mat voucher på 75 kronor från service point på Arlanda. Är det vettigt. Kan jag köpa mer och skicka kvitton?
SASs sätt att hantera det hela var riktigt dåligt i mina ögon.
Voucher på 75 när det var fortfarande beräknat att vara en 4 timmars försening. Min tolkning av lagen är att man har rätt att äta en hyfsad måltid på flygplatsen och får pengarna tillbaka om förseningen är 4 timmar. Det kostar minst 150 kronor på Arlanda med en cola eller mineralvatten till.
SAS personal säger i för sig att man kan äta på andra ställen än de som finns på voucher och skicka in kvitton i efterhand för ersättning.
Men när jag ifrågasatt beloppet på 75 kr svarade hon inget om att man kunde få ersättning för högre belopp om man skickade in kvitton. Hon sa bara, "ja, det är det belopp vi har bestämt för voucher"
Inte heller nämnde hon något om rätten till 400€ om förseningen blev över 3 timmar, trots att det var just då beräknad till 4.
När jag frågade om den ersättning pekade hon bara på en broschyr och sa "där finns all information om dina rättigheter".
Det hela kändes som om SAS ville verkligen få alla att tro att 75kr var vad man hade rätt till och inget mer. Inte riktigt vad jag tror är meningen med lagen som säger att flygbolaget ska informera deras kunder om deras rättigheter.
Kanske vad man kan förvänta sig av Ryanair men inte ett företag som SAS där det finns stora statliga ägare.