Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

mrestes

Medlem
SAS försening på över 4 timmar 915 blev 1335. Fick en mat voucher på 75 kronor från service point på Arlanda. Är det vettigt. Kan jag köpa mer och skicka kvitton?
Förseningen blev till slut endast 2 timmar 45 minuter. Tyvärr ingen kompensation.
SASs sätt att hantera det hela var riktigt dåligt i mina ögon.
Voucher på 75 när det var fortfarande beräknat att vara en 4 timmars försening. Min tolkning av lagen är att man har rätt att äta en hyfsad måltid på flygplatsen och får pengarna tillbaka om förseningen är 4 timmar. Det kostar minst 150 kronor på Arlanda med en cola eller mineralvatten till.
SAS personal säger i för sig att man kan äta på andra ställen än de som finns på voucher och skicka in kvitton i efterhand för ersättning.
Men när jag ifrågasatt beloppet på 75 kr svarade hon inget om att man kunde få ersättning för högre belopp om man skickade in kvitton. Hon sa bara, "ja, det är det belopp vi har bestämt för voucher"
Inte heller nämnde hon något om rätten till 400€ om förseningen blev över 3 timmar, trots att det var just då beräknad till 4.
När jag frågade om den ersättning pekade hon bara på en broschyr och sa "där finns all information om dina rättigheter".
Det hela kändes som om SAS ville verkligen få alla att tro att 75kr var vad man hade rätt till och inget mer. Inte riktigt vad jag tror är meningen med lagen som säger att flygbolaget ska informera deras kunder om deras rättigheter.
Kanske vad man kan förvänta sig av Ryanair men inte ett företag som SAS där det finns stora statliga ägare.
 

toer00

Medlem
Det hela beror väl på om flighten från BMA blir inställd. Om den går fast utan passagerare (eller med passagerare som är i transfer på Bromma) kan du i värsta fall vara rökt på hela resan pga No-Show vid gate. Enda möjligheten i så fall är att du åker till någon annan flygplats och tar ett positioneringsflyg till Bromma och kommer med ditt plan genom att vara i transfer och därmed inte passera säkerhetskontrollen.

Tror inte riktigt på det scenariot…


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

zippan

Medlem
Förseningen blev till slut endast 2 timmar 45 minuter. Tyvärr ingen kompensation.
SASs sätt att hantera det hela var riktigt dåligt i mina ögon.
Voucher på 75 när det var fortfarande beräknat att vara en 4 timmars försening. Min tolkning av lagen är att man har rätt att äta en hyfsad måltid på flygplatsen och får pengarna tillbaka om förseningen är 4 timmar. Det kostar minst 150 kronor på Arlanda med en cola eller mineralvatten till.
SAS personal säger i för sig att man kan äta på andra ställen än de som finns på voucher och skicka in kvitton i efterhand för ersättning.
Men när jag ifrågasatt beloppet på 75 kr svarade hon inget om att man kunde få ersättning för högre belopp om man skickade in kvitton. Hon sa bara, "ja, det är det belopp vi har bestämt för voucher"
Inte heller nämnde hon något om rätten till 400€ om förseningen blev över 3 timmar, trots att det var just då beräknad till 4.
När jag frågade om den ersättning pekade hon bara på en broschyr och sa "där finns all information om dina rättigheter".
Det hela kändes som om SAS ville verkligen få alla att tro att 75kr var vad man hade rätt till och inget mer. Inte riktigt vad jag tror är meningen med lagen som säger att flygbolaget ska informera deras kunder om deras rättigheter.
Kanske vad man kan förvänta sig av Ryanair men inte ett företag som SAS där det finns stora statliga ägare.
Tråkigt. Shit happens. Självklart vill de inte betala ut pengar som de kan behålla själva.
"Lita aldrig på kundtjänst".

Fick du inget SMS med information om din försening samt dina rättigheter?
Jag får alltid det, där finns det information om ersättning och kompensation.

Länken i fråga:

Informationen i länk:
1687642211965.png
 

palmen

Moderator
Förseningen blev till slut endast 2 timmar 45 minuter. Tyvärr ingen kompensation.
SASs sätt att hantera det hela var riktigt dåligt i mina ögon.
Voucher på 75 när det var fortfarande beräknat att vara en 4 timmars försening. Min tolkning av lagen är att man har rätt att äta en hyfsad måltid på flygplatsen och får pengarna tillbaka om förseningen är 4 timmar. Det kostar minst 150 kronor på Arlanda med en cola eller mineralvatten till.
SAS personal säger i för sig att man kan äta på andra ställen än de som finns på voucher och skicka in kvitton i efterhand för ersättning.
Men när jag ifrågasatt beloppet på 75 kr svarade hon inget om att man kunde få ersättning för högre belopp om man skickade in kvitton. Hon sa bara, "ja, det är det belopp vi har bestämt för voucher"
Inte heller nämnde hon något om rätten till 400€ om förseningen blev över 3 timmar, trots att det var just då beräknad till 4.
När jag frågade om den ersättning pekade hon bara på en broschyr och sa "där finns all information om dina rättigheter".
Det hela kändes som om SAS ville verkligen få alla att tro att 75kr var vad man hade rätt till och inget mer. Inte riktigt vad jag tror är meningen med lagen som säger att flygbolaget ska informera deras kunder om deras rättigheter.
Kanske vad man kan förvänta sig av Ryanair men inte ett företag som SAS där det finns stora statliga ägare.
Läs på själv vad son gäller och agera efter det. Flygbolaget kommer inte rabbla upp hela 261/2004 för dig bara för du ber om det, står ju i deras broschyr de tillhandahåller vilket du blev upplyst om.

Sluta greppa efter halmstrån! EU261/2004 är väldigt tydlig i vad som gäller, bara agera efter det. Lita inte på att någon annan utför ditt jobb att vara påläst.

Du kan tycka vad du vill om vouchern och dess värde, passar det inte så agera efter vad du har rätt till och skicka in kvittona precis som de säger att du ska göra.
 

pswe

Medlem
Läs på själv vad son gäller och gets efter det. Flygbolaget kommer inte rabbla upp hela 261/2004 för dig bara för du ber om det, står ju i deras broschyr de tillhandahåller vilket d blev upplyst om.

Sluta greppa efter halmstrån! EU261/2004 är väldigt tydlig i vad som gäller, bara agera efter det. Lita inte på att någon annan utför ditt jobb att vara påläst.

Du kan tycka vad du vill om vouchern och dess värde, passar det inte så agera efter vad du har rätt till och skicka in kvittona precis som de säger att du ska göra.
Sweet, nu börjar det bli lite drag i tonläget. Piggar upp en söndag förmiddag :)
 

DRG

Medlem
Tror inte riktigt på det scenariot…


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Ok, vad bra. Det är i vart fall de regler Konsumentverket säger gäller, ifall flygbolagen inte är snälla och bokar om. Men du kanske har en full flex biljett och då blir det ju garanterat inga problem.

 

Rickard_O

Medlem
Kan man se 'Average flight time' för specifika rutter på Flightradar? Jag har för mig att jag har kunnat se det förut, hittar ingenting att det ska skilja sig från mitt silvermedlemskap mot guld.
Varför jag ställer frågan här är egentligen kopplad till en nästan försenad flight, är nyfiken på hur pass mycket snabbare vi va än genomsnittet hem inatt från Wroclaw till Stockholm, dörrarna på planet öppnades 2h59min efter utsatt tid!
Man kände sig lite blåst på konfekten när man trodde man skulle kunna casha in 250euro där ett tag, men dom valde göra "rekordtid" inatt såklart och flyga in 25min.
 

Nilann

Medlem
Inlägg 6147 14 juni

Swiss har skickat ersättning för försening BER-ZRH, 500 Euro, t o m före sista dag för betalning. Tydligt att SÖP (Schlichtungsstelle für den öffentlichen Personenverkehr e.V.) har en annan tyngd än en privatperson.
 

Davvelavve

Medlem
Inlägg 6147 14 juni

Swiss har skickat ersättning för försening BER-ZRH, 500 Euro, t o m före sista dag för betalning. Tydligt att SÖP (Schlichtungsstelle für den öffentlichen Personenverkehr e.V.) har en annan tyngd än en privatperson.
Härligt, jag saknar fortfarande 2x600 euro från swiss sedan december 21 som är uppe i domstol. De fortsätter neka för att fördriva processen.

Austrian är också skyldig mig 1200 euro som ARN gav rätt dessutom från förra sommaren.
Verbraucherschlichtung i Österrike verkar inte gå snabbt. Hela Lufthansa-gruppen är ju skurkar.
 
Toppen