Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

SK989

Medlem
Har bokat flight och sedan separat hyrbil och hotell. Nu när SAS har ställt in flighten, vilka rättigheter vi till återbetalning av hus och hyrbil som nu inte går att boka av?
Om SAS har ställt in flighten är de skyldiga att boka om er till en alternativ flight samma dag utan extra kostnad för er. Det gäller oavsett om det är mer än 14 dagar till avgången, oavsett varför SAS ställt in och oavsett om det är biljetter betalda med eurobonuspoäng. Om SAS själva inte har någon annan avgång samma dag har ni rätt att bli ombokade till ett annat flygbolag. Om SAS vägrar boka om er kan ni själva köpa nya biljetter och kräva ersättning på merkostnaderna av SAS i efterhand. Detta är prövat i många rättsfall redan och flygbolagen åker på att betala varje gång eftersom det saknar betydelse om ett flyg ställts in på grund av extraordinära omständigheter när det gäller rätten till ombokning.

Last edited:

pep

Medlem
Jeg fik mod forventning udbetalt en stor (ufortjent?) erstatning paa 600 EUR for 4-5 timers forsinkelse fra KLM. Det tog dem kun 10 timer at processe min sag. Billetten kostede ca. 725 EUR, saa jeg skammer mig næsten...., tak KLM:

Good morning Mr. Pedersen,

Thank you for contacting us regarding the delay of your flight KL 513 to Amsterdam.
First of all, please accept my apologies on behalf of Air France KLM for the inconvenience you have suffered.
We deeply regret this incident, which should in no way reflect the level of service we wish to offer our passengers.
According to our system, flight KL 513 from Kigali to Amsterdam on April 16, 2023, has been delayed for technical reasons.

I am pleased to inform you that you are entitled to compensation in accordance with Regulation (EC) No 261/2004.
You will find below a confirmation of the requested payment to the bank account indicated: Bankoverførsel Beløb: 4,470 DKK (=600 EUR)

We look forward to serving your travel needs again in the near future and to welcoming you on another of our flights.

Yours sincerely,
A. PIERROT
Your Air France KLM Customer Service Assistant

filip23

Medlem
Hur gick det idag?
Vi blev ombokade till imorgon bitti (dock med mellanlandning) vår initiala flight var direkt så var lite besviken på det. Det enda SAS sa var att inkomma med kvitton för eventuella kostnader etc. Missar en dag i bokade huset och måste fixa en ny hyrbil. Täcker amex elite reseföräskring något av detta tror ni?

Philip G

Medlem
Hej! Lite nyfiken på om det avhandlats om man landar 2h och 55 min sent, men de-boarding inte påbörjas förrän efter 15 min som gör att den faktiska ankomsten är >3h.

Spontant är du ju >3h försenad även om du landat, så lite nyfiken på vad som faktiskt gäller.

palmen

Moderator
Hej! Lite nyfiken på om det avhandlats om man landar 2h och 55 min sent, men de-boarding inte påbörjas förrän efter 15 min som gör att den faktiska ankomsten är >3h.

Spontant är du ju >3h försenad även om du landat, så lite nyfiken på vad som faktiskt gäller.
När dörren öppnas är vad son gäller och inget annat. När hjulen slår ner i marken är totalt irrelevant.

Nilann

Medlem
Hej, En positiv upplevelse som kanske kan hjälpa någon annan.

Herr Nilann och jag var i Berlin i mars. Vi reste med Swiss och ditresan GOT-ZRH-BER var inga problem. På hemresan BER-ZRH-GOT blev vi försenade p g a att flighten ZRH-BER var försenad vilket innebar att vår flight BER-ZRH blev försenad och vi missade vår anslutning till GOT. Swiss bokade om oss till nästa dag, ordnade hotellrum på Radisson Zurich Airport och gav oss vouchers på 25 CHF var för en måltid.

Jag krävde Swiss på 250 Euro x 2 enligt EG 261/2004 direkt när vi kom hem och fick ett snabbt svar. Man skyllde på att vår ursprungliga flight till GOT var inställd p g a airport restrictions utanför Swiss kontroll. Någon i kundtjänst hade använt fel mall, den för inställda flyg, och vår flight var inte inställd utan gick på tid. Problemet för oss var att vi inte hann med.
EFter åtta veckor skickade jag ärendet till ARN som avvisade ärendet och hänvisade till söp_Schlichtungsstelle für den öffentlichen Personenverkehr e.V.
eftersom förseningen uppstod i Tyskland.

I söndags skickade jag in ärendet till SÖP, fick bekräftelse på mottaget ärende direkt. I morse fick jag meddelande från SÖP att Swiss hade godkänt vårt krav och nu på eftermiddagen fick jag ett meddelande från Swiss att man skulle skicka 5782 SEK inom 12 arbetsdagar. Nu har jag inte fått pengarna ännu men SÖP tar kontakt med Swiss om pengarna inte kommer.

Så långt är jag nöjd eftersom jag inte ville skicka ärendet till Airhelp eller liknande.

Hubert

Medlem
Hej

Min fru ska resa från Grönland till CPH med Air Greenland ikväll och verkar bli minst tre timmar sena. Någon som vet något om Air Greenland ingår i regelverket? Grönland lämnade efter vad jag förstår EU på åttitalet men verkar ha kvar en del samarbetsfrågor?

Edit: Som det ser ut nu så sitter de på flygplatsen i några timmar och blir inte erbjudna något överhuvudtaget så jag gissar att Air Greenland känner sig trygga. :) Hon kanske inte ska klaga eftersom hon fick åka på valsafari på arbetstid? :)

Last edited:

SK989

Medlem
Air Greenlands AOC är danskt, så det borde innefattas av förordningen.
Förhållandet mellan Grönland (och Färöarna) och EU är komplicerat juridiskt sett. Det verkar inte finnas några grönländska AOC utan bara danska då Grönland är en del av Konungariket Danmark. Danmark är en del av EU men Grönland är inte det. Enligt Air Greenland är därför 261/2004 inte tillämpligt på resor från eller inom Grönland.

Last edited:
Toppen