Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

sammyj

Medlem
Du har haft tur på alla dina resor.
Du har inget att hämta med EU regler för bolag utanför EU.
Försök med Turkish men hoppas inte för mycket. Extrakostnader du haft kan du få ersättning via ditt kreditkort.
Läser jag på Konsumentverket så påstår dom att med den är ”ok att söka för” (dock inte omvänt). Eller menar du att bolaget inte kommer att bry sig?
 

palmen

Moderator
Du har haft tur på alla dina resor.
Du har inget att hämta med EU regler för bolag utanför EU.
Försök med Turkish men hoppas inte för mycket. Extrakostnader du haft kan du få ersättning via ditt kreditkort.
Fel! Om flyget avgår från EU gäller EU261/2004 oavsett var flygbolaget har sitt säte. Så om Turkish strular på sträckan CPH-IST är förordningen i alla högsta grad giltig.

Det bör bli 600€ ersättning per person om flygbolaget inte kan bevisa att detta låg utanför deras kontroll. Ett trasigt däck hör normalt inte till något som är utanför deras kontroll.
 

sammyj

Medlem
Även om CPH-IST varit i tid och förseningen uppstått på sträckan IST-MLE hade EU-reglerna gällt om biljetten bokats som en sammanhängade resa.
Misstänkte det med, den är
Sammanhängande samma bokning :)

Så det är bara att gå på det då :)

Funderar på att överlåta det till någon av alla företag som sköter det åt en och tar provision. Vilken anses fungera bäst isf?
 

palmen

Moderator
Misstänkte det med, den är
Sammanhängande samma bokning :)

Så det är bara att gå på det då :)

Funderar på att överlåta det till någon av alla företag som sköter det åt en och tar provision. Vilken anses fungera bäst isf?
Testa själv först, det kan vara värt det då du annars går miste om ca 10.000 kronor i avgift.

Vilken av dessa tjänster som är bäst bör avhandlas i annan tråd.
 

bajenludde

Medlem
Jag har tack och lov varit förskonad från inställda flyg och förseningar i princip hela mitt liv, men i somras var det tyvärr dags. SK932 (LAX-CPH) blev försenad och jag missade connection till ARN och blev då mer än fyra timmar sen till min slutdestination. Skickade ett claim till SAS den 1 augusti. Har sedan dess inte hört ett knyst. Då jag är väldigt grön när det kommer till detta vet jag inte hur lång tid det brukar ta att få någon form av besked. Vad skulle ni säga är en rimlig handläggningstid av ärendet? Hur lång tid är rimligt att vänta innan jag bör höra av mig till SAS och fråga hur det går?
 

palmen

Moderator
Jag har tack och lov varit förskonad från inställda flyg och förseningar i princip hela mitt liv, men i somras var det tyvärr dags. SK932 (LAX-CPH) blev försenad och jag missade connection till ARN och blev då mer än fyra timmar sen till min slutdestination. Skickade ett claim till SAS den 1 augusti. Har sedan dess inte hört ett knyst. Då jag är väldigt grön när det kommer till detta vet jag inte hur lång tid det brukar ta att få någon form av besked. Vad skulle ni säga är en rimlig handläggningstid av ärendet? Hur lång tid är rimligt att vänta innan jag bör höra av mig till SAS och fråga hur det går?
Då har det bara gått 8 veckor. Sas säger väl själva att det är 10-12 veckor kö nu. Vänta oktober ut, om inget händer kan du ju skicka påminnelse i nytt ärende (enda sättet att kontakta dom)
 

apaulsson

Medlem
Mitt och sonens flyg till San Francisco blev inställt i somras pga SAS strejk och jag har ansökt om ersättning enligt EU 261/2004 och väntar på svar. Att jag ska ha ersättning för den inställda utresan är ju inte någon tvekan om (sen hur lång tid det tar är ju en annan fråga) men vad tror ni om hemresan? Den blev inte inställd och flyget gick som planerat eftersom strejken då var slut, men jag hade ju inte någon möjlighet att utnyttja flyget då jag inte hade kunnat ta mig till San Francisco pga det inställda flyget dit. Kan man ansöka om EU-ersättning även för hemresan i det fallet?
 

palmen

Moderator
Mitt och sonens flyg till San Francisco blev inställt i somras pga SAS strejk och jag har ansökt om ersättning enligt EU 261/2004 och väntar på svar. Att jag ska ha ersättning för den inställda utresan är ju inte någon tvekan om (sen hur lång tid det tar är ju en annan fråga) men vad tror ni om hemresan? Den blev inte inställd och flyget gick som planerat eftersom strejken då var slut, men jag hade ju inte någon möjlighet att utnyttja flyget då jag inte hade kunnat ta mig till San Francisco pga det inställda flyget dit. Kan man ansöka om EU-ersättning även för hemresan i det fallet?
Nej, EU ersättningen hanterar ju inställda flyg och förseningar. Att du inte var i USA för att åka hem finns inget att hämta i ersättningsväg.

Valde du alltså att inte åka på resan? Svårt att se hur du skulle få ersättning för det om du väljer att avboka (vilket är ett av dina alternativ).
 
Toppen