Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

GOTBound

Medlem
Datapunkter:
SAS: missad anslutning pga. mitt inkommande SAS flyg var sent. EU261/2004 claim skapat 1/2. SAS ersatte mina omkostnader för hotellnatt etc. inom en vecka men själva EU261/2004 är inte processad än trotts upprepade kontakter med SAS... Jag får göra som @palmen och skapa ett nytt case att mitt tidigare case inte är processat.

Lufthansa: Inställda flyg pga. markpersonalens strejk 27/7, ni kunde följa detta live här. EU261/2004 claim skapad några dagar senare, idag betalades ersättning ut utan att jag behövt jaga eller påminna en endaste gång.
 

FilipJ

Medlem
Frågar ifall någon känner till utfall på liknande fall i domstol:
Flög Swiss GOT-ZRH-BCN, genomgående biljett. Vi taxade ut sent från gate i GOT på grund av vad de hävdade var "airspace congestion" över Tyskland. Missade således anslutande ZRH-BCN och blev >4h sen på grund av att flighten jag blev ombokad till även den blev sen.
Känner spontant att mitt case är svagt, vet någon bättre?
 

palmen

Moderator
Frågar ifall någon känner till utfall på liknande fall i domstol:
Flög Swiss GOT-ZRH-BCN, genomgående biljett. Vi taxade ut sent från gate i GOT på grund av vad de hävdade var "airspace congestion" över Tyskland. Missade således anslutande ZRH-BCN och blev >4h sen på grund av att flighten jag blev ombokad till även den blev sen.
Känner spontant att mitt case är svagt, vet någon bättre?
Om er sena avgång enbart beror på "airspace congestion" så har du inget case alls då detta ligger utanför flygbolagets kontroll.
Om det däremot var så att planet kom in sent eller av annan anledning inte var redo att åka på er utsatta tid och detta sedan leder till fördröjning pga att ni måste få en ny slot, då ligger det på flygbolaget.

Jag tolkar dock din berättelse som att ni var redo i tid men inte fick taxa ut och starta pga air traffic control, dvs ingen ersättning i så fall.
 

spritfet

Medlem
Gissar på att följande ombokning föranletts pga flygledarstrejken i Frankrike. Du kan försöka att göra ett claim, utöver mat- och dryck, för monetär schablonersättning men jag gissar på att du kommer få kämpa ordentligt för det sistnämnda.
inser att jag aldrig svarade på ditt meddelande :eek: Tack!
Stämmer, det var strejken som orsakade inställd kärra. Märkligt att customer service inte fått informationen när jag ringde efter ändringen.
 

Davvelavve

Medlem
Vad ska jag göra i detta fallet? Sökt ersättning för försenat bagage och fått svar från lufthansa tre gånger i följd nu med denna text:

Thank you for your e-mail dated September 16, 2022 regarding the feedback of PAX NAME.


Privacy is an important issue. Following data security regulations, we are only able to provide you with any passenger related information if we have a power of attorney available, signed from our common customers. We hope you can understand our decision. Please provide us with your full and clear signature, the signature which you provided earlier that was invalid, and this will be our final reply.


As soon as we have received the power of attorney, we will be happy to assist you in this regard.


Thank you for your continued patience and understanding in this matter.


Har fyllt i dokumentet med fullmakt tre gånger, men får ändå exakt samma svar?
 

sammyj

Medlem
Spännande första gången jag blivit försenad så att det faktiskt påverkat mig av typ 300-400 flygresor.

Köpenhamn>Istanbul>Male. Trasigt däck på planet i Istanbul vilket medförde 3 timmars försening till Istanbul och missad anslutning som följd. Blev kvar 1 dygn för att invänta nästa flight med totalt 6 personer varav 2 barn under tre år vilket var kaos i sig.

Är det lönt att processa detta eller har flygbolagen numera hittat alla tänkbara kryphål så jag blir gråhårig istället?


——
Tradigt när vi på hemresan hade trasig motor men efter mycket ansträngning från oss själva genom att mer eller mindre tvingande en bil att köra oss igenom flygplatsen lyckades ta oss från gate till gate på 10 minuter med alla 6 personer
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Du har haft tur på alla dina resor.
Du har inget att hämta med EU regler för bolag utanför EU.
Försök med Turkish men hoppas inte för mycket. Extrakostnader du haft kan du få ersättning via ditt kreditkort.
 
Toppen