Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hej, och ber om ursäkt om det finns en tråd för detta. För två veckor sedan flög jag mellan Trondheim och Oslo där flighten blev såpass sen att jag missade anslutningen till Stockholm och därmed ankom ARN 3,5 timmar försenad. Nu rådde det ju flygledarstrejk just den helgen. Flygplanet som orsakade min försening hade på morgonen (i tid) flugit från Trondheim till Rhodos och sedan tillbaka till Rhodos. Först och främst ingick inte Trondheim i strejken, och själva förseningen beror på att planet lämnade Rhodos mer än en timme försent. Därutöver flög planet knappt över norskt luftrum. SAS nekar ersättning med hänvisning till flygledarstrejken.

Jag kan ju inte helt vara säker på att flygledarstrejken inte orsakat förseningen, men känns ju som att de försöker skylla ifrån sig på den lägliga tajmingen med strejken. Min fråga rör väl egentligen, hur vanligt är det att SAS omvärderar sitt beslut? Kan man kräva underlag till varför de nekar ersättning? Tack på förhand.

Min uppfattning är att det nu för tiden är mer sällsynt att ingående loggar, anledningar skickas ut till den som gör anspråk ipå förseningen. Det är först när ärendet eskaleras till ARN (motsvarande) eller domstol som SAS inkommer med bevis.

Flygbolaget har bevisbördan för att den försening du drabbades utav låg utanför deras kontroll och således ska bedömas som extraordinär.

Du kan ju alltid göra ett försök att svara till dem och förklara som ovan att inkommande plan var sent pga försenat ut från Rhodos, men finns ju risk för att det är uppförsbacke. Hur lång tid var det mellan schemalagd ankomsttid från Rhodos och avgångstid TRD-OSL? Och hur lång anslutning hade du ursprungligen i Oslo och hur sena blev ni in dit?

Problemet är väl att även om en del av förseningen berodde på inkommande flyg och om de inte strejkade i Trondheim så kan ju flighten ändå ha påverkats av flygledarstrejk i/omkring Oslo dit ni skulle (jag har dock inte koll på omfattningen av denna strejk) så det går ju alltid att argumentera för att det orsakade ytterligare försening.

Du kommer ha uppförsbacke även om du kanske har rätt.

Flygledarna hanterar hela luftrummet över Norge, inte bara specifika flygplatser. Förseningen kan absolut bero på detta, att de inte får starta mm. Men det är SAS som ska bevisa det, inte du.

Led du ingen större skada mer än timmar hade jag släppt det där och gått vidare i livet.

Du kan ju alltid göra ett försök att svara till dem och förklara som ovan att inkommande plan var sent pga försenat ut från Rhodos, men finns ju risk för att det är uppförsbacke. Hur lång tid var det mellan schemalagd ankomsttid från Rhodos och avgångstid TRD-OSL? Och hur lång anslutning hade du ursprungligen i Oslo och hur sena blev ni in dit?

Problemet är väl att även om en del av förseningen berodde på inkommande flyg och om de inte strejkade i Trondheim så kan ju flighten ändå ha påverkats av flygledarstrejk i/omkring Oslo dit ni skulle (jag har dock inte koll på omfattningen av denna strejk) så det går ju alltid att argumentera för att det orsakade ytterligare försening.
Tack för bra svar, det låter rimligt. Planet skulle ha en timme mellan Rhodos och Oslo och i Oslo hade vi 45 minuter. Till Oslo landade vi cirka 25 min sent (planet flög ikapp förseningen från Rhodos rejält). Så själva anslutningen var ju ganska tajt, men eftersom planet TRD vände snabbt så kändes det inte som att strejken förklarade förseningen.

Men jag kollar vidare, ger mig ändå bra information i frågan. :)

Tack för bra svar, det låter rimligt. Planet skulle ha en timme mellan Rhodos och Oslo och i Oslo hade vi 45 minuter. Till Oslo landade vi cirka 25 min sent (planet flög ikapp förseningen från Rhodos rejält). Så själva anslutningen var ju ganska tajt, men eftersom planet TRD vände snabbt så kändes det inte som att strejken förklarade förseningen.

Men jag kollar vidare, ger mig ändå bra information i frågan. :)

Ja, då låter det ju inte som att strejken skapade någon extra försening.

Skulle åka mot Bryssel igårkväll, planet taxade ut i Bryssel och sen till gate igen och flight till Stockholm inställd, och därför också vår flight TILL Bryssel. Fick mail att det beroode på "aircraft not ready for service" den känns ju iallafall solklar för EU komp. Ombokad på Arlanda och bra middag samt frukost sen iväg imorse.

Någon som fått igenom ersättning för redan betald hotellnatt? Avbokning skulle göras 24 timmar innan och tänkte primärt låta Brussel Airlines stå för detta innan jag går via försäkringsbolaget. Någon erfarenhet på den delen?

Skulle åka mot Bryssel igårkväll, planet taxade ut i Bryssel och sen till gate igen och flight till Stockholm inställd, och därför också vår flight TILL Bryssel. Fick mail att det beroode på "aircraft not ready for service" den känns ju iallafall solklar för EU komp. Ombokad på Arlanda och bra middag samt frukost sen iväg imorse.

Någon som fått igenom ersättning för redan betald hotellnatt? Avbokning skulle göras 24 timmar innan och tänkte primärt låta Brussel Airlines stå för detta innan jag går via försäkringsbolaget. Någon erfarenhet på den delen?
EU261/2004 ger dig ingen rätt till återbetalning av förbetalda saker, det får man ta via sitt försäkringsbolag.

EU261/2004 ger dig ingen rätt till återbetalning av förbetalda saker, det får man ta via sitt försäkringsbolag.
Tack.

Det som gjorde mig fundersam var faktiskt att jag via Lufthansa en gång fick outnyttjat hotell kompenserat, men var några år sedan. Kan ju ha vart goodwill även om det inte känns som att det är direkt standard.

SAS betalade för ej utnyttjad/förbetald hotellnatt för oss i våras. Missade anslutning på ARN pga sent inkommande flyg till vår avgångsflygplats. Berodde på trasigt flyg och därav flygplansbyte. Vi blev ombokade till avgång från ARN med morgonflyg nästkommande dag. Övernattning på ARN var bokat och kommunicerat via SAS-appen när vi landade. Gjorde en claim via SAS formulär och fick återbetalning. Det tog tid, ca sex veckor, men pengarna kom.

Toppen