Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Nej, duty of care gäller oavsett, se artikel 5 nedan med mina kommentar.
Hej och tack för artikel 5 och fetningar! Här tror jag undantaget ligger:

Under c) ….såvida ”inte” ->
Under i) …de minst två veckor före underrättas om att flygningen är inställd.

Tolkar jag det som att om ett flyg ställs in med mer än 14 dagars varsel utgår inget krav på ombesörjning?

SAS går säkert med på att boka om till dagen efter. (rimlig) Duty of care tror jag du kommer få igenom om du bokar om till dagen efter, vet ej om det finns någon vägledning här? 2022 fick jag några månader innan avresa schemaändring så att jag påtvingades en natt i ARN mellan mina flyg, den hotellnatten fick jag sedan ersatt utan problem.

Jag ska kontakta dem och se. Enklast hade varit att bara ta deras ombokning. Jag vågar dock inte ge under 4 timmar för byte av flyg på LHR plus terminalbyte, sedan finns inga flyg senare vilket gör att vi måste i princip sova över.

Även om dem är schyssta och bokar om till dagen efter känns det som ett litet hål om man ”tvingas” flyga hem en dag senare, lägga ut ett par tusenlappar för mat och boende för att dem meddelar mer än 14 dagar innan.

Menar har man inga alternativ så :)

Hej och tack för artikel 5 och fetningar! Här tror jag undantaget ligger:

Under c) ….såvida ”inte” ->
Under i) …de minst två veckor före underrättas om att flygningen är inställd.

Tolkar jag det som att om ett flyg ställs in med mer än 14 dagars varsel utgår inget krav på ombesörjning?
Punkten i är en artikel under avsnittet c, vilket inte överlevde klippa-klistra så tydligt, men det undantaget gäller alltså bara rätten till kompensation.

Punkten i är en artikel under avsnittet c, vilket inte överlevde klippa-klistra så tydligt, men det undantaget gäller alltså bara rätten till kompensation.
Ah, så är jag med. Tusen tack för svar och engagemang. Då pluggar jag på lite artikel 5 och för vidare dialog med SAS :)

Enklast hade varit att bara ta deras ombokning. Jag vågar dock inte ge under 4 timmar för byte av flyg på LHR plus terminalbyte, sedan finns inga flyg senare vilket gör att vi måste i princip sova över.
Det är dock inget sas "behöver bry sig om" när du är bokad på separata biljetter. Så gå inte in med det som argument till dem, utan bara "den avgången passar inte, jag vill bli ombokad till dagen efter som fungerar " utan att gå in på termer som mct och liknande.

Enklast är om du meddelar sas att du inte har möjlighet att vara på LHR i tid till föreslagen flight, du behöver inte ange varför. Eventuellt kan det finnas British Airways flyg sent på kvällen ni kan bokas om till, SAS ska boka om till minsta möjliga påverkan och de har avtal med BA.

Att MCT med olika biljetter är 4h vet jag inte vad det kommer ifrån. Jag trodde att MCT enbart var för genomgående biljetter.

Om ni bokas om till dagen efter skulle jag skicka in hotellnota och kvitto för måltid utan alkohol till SAS. De bör ersätta detta, och värsta som kan hända är att du får ett nej. Brukar finnas helt ok priser runt LHR på hotell.

Toppen