Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Vänd lite på detta scenario. Du köper biljetten av Ticket och den skrivs ut på BA stock men flygs av AY/AA. Är det då Ticket som sålt biljetten som är ansvariga eller BA som ställt ut biljetten men inte utför en enda av flighterna som drabbas på utresan?
Jag har absolut noll poäng i juridik och håller med om att resonemanget är lite konstigt.

Dock, det är viss skillnad på ditt exempel och fallet från ARN. I deras fall är det AA-stock och AA-flightnummer men operated by AY.
Codeshare-detaljen här är väl det som de hänger upp sig på och varför de beslutar som de gjort…
 
Hej,

Var bokad AUS-IAD-FRA-ARN, de tre första opereras av UA, den sista av LH.
Resan är bokad via Lufthansa.

AUS-IAD blev 2h försenad så missar givetvis FRA-kärran.
Blev omboka till ORD ikväll och vidare hem imorgon.

Jag blir därmed ungefär ett dygn sen hem.

Vad gäller?
Är det LH's eller UA's regler som gäller?


/Thomas
 
Hej,

Var bokad AUS-IAD-FRA-ARN, de tre första opereras av UA, den sista av LH.
Resan är bokad via Lufthansa.

AUS-IAD blev 2h försenad så missar givetvis FRA-kärran.
Blev omboka till ORD ikväll och vidare hem imorgon.

Jag blir därmed ungefär ett dygn sen hem.

Vad gäller?
Är det LH's eller UA's regler som gäller?


/Thomas
Om du flög med UA och de orsakade förseningen inom USA, du dessutom flög med UA över Atlanten (till EU), så har du tyvärr inte rätt till kompensation enligt EU 261/2004. Vet inte om UAs egen policy kan ge något, eller USAs regler… men håller det föga troligt.
 
Hej,

Var bokad AUS-IAD-FRA-ARN, de tre första opereras av UA, den sista av LH.
Resan är bokad via Lufthansa.

AUS-IAD blev 2h försenad så missar givetvis FRA-kärran.
Blev omboka till ORD ikväll och vidare hem imorgon.

Jag blir därmed ungefär ett dygn sen hem.

Vad gäller?
Är det LH's eller UA's regler som gäller?


/Thomas
Om det var bokat på LH-codesharenummer kan (men rättsläget är oklart) det vara så att EU261/2004 gäller och att Lufthansa är ansvarig gentemot passageraren trots att det var United som orsakde förseningen. Se inlägg nr 6744 och 6746 i den här tråden.
 
Jag sitter med ett jobbigt ärende och skulle behöva lite tips.
Jag skulle åkt MXP-CPH men när vi boarda planet avbröts boardingen då flygdatorn indikerade att planet ner till Milano (MXP) hade utsatts för svår turbulens och behövde inspektion för att få flyga igen. Kaptenen informerade om att det hade varit en lugn och fin flygning ner och ingen tillstymmelse till turbulens och att det därför måste vara ett fel på datorn eller indikationen. Planet fick dock inget flygtillstånd från myndigheterna och vi blev ombokade till dagen efter. Under natten analyserades flygdatan från flygningen ner och man kunde konstatera att det inte varit någon turbulens och således behövdes inte någon inspektion. Dagen efter fick planet flygas hem till Köpenhamn och vi kom med då.
Informationen ovan baseras på den informationen som Kaptenen gav vid gaten samt även ombord på planet då det var samma crew som flög hem dagen efter.

Jag försöker nu dra detta mot SAS enligt EG 261/2004 då flighten blev inställd och jag blev 22h försenad hem.

SAS insisterar att jag inte är berättigad till ersättning då "damage during flight operations are outside the control of the airline as per EU Regulation 261/2004" medans jag hävdar att då det inte har varit någon turbulens så måste felet berott på ett tekniskt fel.

Ord står mot ord och jag känner inte att jag kommer vidare, är det någon som har något tips på vad jag bör göra?
Det var länge sedan jag drog något ärende nu så är lite ringrostig. Dock var det ju flighten före "min" flight som hade problem så bör det ens spela någon roll? Att SAS hade tänkt använda samma plan är ju deras planering.
 

Attachments

  • sas.png
    sas.png
    8,5 KB · Visningar: 82
Jag sitter med ett jobbigt ärende och skulle behöva lite tips.
Jag skulle åkt MXP-CPH men när vi boarda planet avbröts boardingen då flygdatorn indikerade att planet ner till Milano (MXP) hade utsatts för svår turbulens och behövde inspektion för att få flyga igen. Kaptenen informerade om att det hade varit en lugn och fin flygning ner och ingen tillstymmelse till turbulens och att det därför måste vara ett fel på datorn eller indikationen. Planet fick dock inget flygtillstånd från myndigheterna och vi blev ombokade till dagen efter. Under natten analyserades flygdatan från flygningen ner och man kunde konstatera att det inte varit någon turbulens och således behövdes inte någon inspektion. Dagen efter fick planet flygas hem till Köpenhamn och vi kom med då.
Informationen ovan baseras på den informationen som Kaptenen gav vid gaten samt även ombord på planet då det var samma crew som flög hem dagen efter.

Jag försöker nu dra detta mot SAS enligt EG 261/2004 då flighten blev inställd och jag blev 22h försenad hem.

SAS insisterar att jag inte är berättigad till ersättning då "damage during flight operations are outside the control of the airline as per EU Regulation 261/2004" medans jag hävdar att då det inte har varit någon turbulens så måste felet berott på ett tekniskt fel.

Ord står mot ord och jag känner inte att jag kommer vidare, är det någon som har något tips på vad jag bör göra?
Det var länge sedan jag drog något ärende nu så är lite ringrostig. Dock var det ju flighten före "min" flight som hade problem så bör det ens spela någon roll? Att SAS hade tänkt använda samma plan är ju deras planering.
Dra det till ARN om du inte vill försöka gå på SAS igen. Det är SAS som måste bevisa att det var utom flygbolagets kontroll. Och vad som hände på en tidigare flight är irrelevant i sammanhanget också.
 
Jag sitter med ett jobbigt ärende och skulle behöva lite tips.
Jag skulle åkt MXP-CPH men när vi boarda planet avbröts boardingen då flygdatorn indikerade att planet ner till Milano (MXP) hade utsatts för svår turbulens och behövde inspektion för att få flyga igen. Kaptenen informerade om att det hade varit en lugn och fin flygning ner och ingen tillstymmelse till turbulens och att det därför måste vara ett fel på datorn eller indikationen. Planet fick dock inget flygtillstånd från myndigheterna och vi blev ombokade till dagen efter. Under natten analyserades flygdatan från flygningen ner och man kunde konstatera att det inte varit någon turbulens och således behövdes inte någon inspektion. Dagen efter fick planet flygas hem till Köpenhamn och vi kom med då.
Informationen ovan baseras på den informationen som Kaptenen gav vid gaten samt även ombord på planet då det var samma crew som flög hem dagen efter.

Jag försöker nu dra detta mot SAS enligt EG 261/2004 då flighten blev inställd och jag blev 22h försenad hem.

SAS insisterar att jag inte är berättigad till ersättning då "damage during flight operations are outside the control of the airline as per EU Regulation 261/2004" medans jag hävdar att då det inte har varit någon turbulens så måste felet berott på ett tekniskt fel.

Ord står mot ord och jag känner inte att jag kommer vidare, är det någon som har något tips på vad jag bör göra?
Det var länge sedan jag drog något ärende nu så är lite ringrostig. Dock var det ju flighten före "min" flight som hade problem så bör det ens spela någon roll? Att SAS hade tänkt använda samma plan är ju deras planering.
Ja, tyvärr är ARN eller direkt till tingsrätt (om man känner sig ballsy) de enda alternativen. Båda har dessvärre rätt lång handläggningstid - ett tips kan vara att även begära dröjsmålsränta som kan bli några slantar (senast blev dröjsmålsräntan 3500 SEK för mig).

Attunda tingsrätt tog på sig närmre tre månader efter stämning innan de skickade ut meddelande om delgivning, medan mitt senaste ärende hos ARN har legat där cirka ett halvår (inget beslut inom de 90 dagar från att ärendet var färdigt för avgörande så som regeringens krav är). Förhoppningsvis blir handläggningstiderna kortare hos ARN efter att ARN börjar ta ut en avgift 1 augusti.
 
Jag sitter med ett jobbigt ärende och skulle behöva lite tips.
Jag skulle åkt MXP-CPH men när vi boarda planet avbröts boardingen då flygdatorn indikerade att planet ner till Milano (MXP) hade utsatts för svår turbulens och behövde inspektion för att få flyga igen. Kaptenen informerade om att det hade varit en lugn och fin flygning ner och ingen tillstymmelse till turbulens och att det därför måste vara ett fel på datorn eller indikationen. Planet fick dock inget flygtillstånd från myndigheterna och vi blev ombokade till dagen efter. Under natten analyserades flygdatan från flygningen ner och man kunde konstatera att det inte varit någon turbulens och således behövdes inte någon inspektion. Dagen efter fick planet flygas hem till Köpenhamn och vi kom med då.
Informationen ovan baseras på den informationen som Kaptenen gav vid gaten samt även ombord på planet då det var samma crew som flög hem dagen efter.

Jag försöker nu dra detta mot SAS enligt EG 261/2004 då flighten blev inställd och jag blev 22h försenad hem.

SAS insisterar att jag inte är berättigad till ersättning då "damage during flight operations are outside the control of the airline as per EU Regulation 261/2004" medans jag hävdar att då det inte har varit någon turbulens så måste felet berott på ett tekniskt fel.

Ord står mot ord och jag känner inte att jag kommer vidare, är det någon som har något tips på vad jag bör göra?
Det var länge sedan jag drog något ärende nu så är lite ringrostig. Dock var det ju flighten före "min" flight som hade problem så bör det ens spela någon roll? Att SAS hade tänkt använda samma plan är ju deras planering.
Ja som @palmen säger ARN är nog enda vägen. Jag har själv ett ärende där mot SAS där dom hävdar väder. Jag reggade det hos ARN i februari och har fortfarande inget beslut i ärendet från ARN så det kommer ta tid.

Lycka till
 
Er det jeg som er vanskelig, eller virker det feil av SAS å hevde at fordi SK0821 ble forsinket på morgenen pga atc, så har man ikke krav på EU261
på min flight 3 flights etter, SK0806 ?


Skjermbilde 2024-06-13 kl. 12.30.48.png
 
Toppen