Jag sitter med ett jobbigt ärende och skulle behöva lite tips.
Jag skulle åkt MXP-CPH men när vi boarda planet avbröts boardingen då flygdatorn indikerade att planet ner till Milano (MXP) hade utsatts för svår turbulens och behövde inspektion för att få flyga igen. Kaptenen informerade om att det hade varit en lugn och fin flygning ner och ingen tillstymmelse till turbulens och att det därför måste vara ett fel på datorn eller indikationen. Planet fick dock inget flygtillstånd från myndigheterna och vi blev ombokade till dagen efter. Under natten analyserades flygdatan från flygningen ner och man kunde konstatera att det inte varit någon turbulens och således behövdes inte någon inspektion. Dagen efter fick planet flygas hem till Köpenhamn och vi kom med då.
Informationen ovan baseras på den informationen som Kaptenen gav vid gaten samt även ombord på planet då det var samma crew som flög hem dagen efter.
Jag försöker nu dra detta mot SAS enligt EG 261/2004 då flighten blev inställd och jag blev 22h försenad hem.
SAS insisterar att jag inte är berättigad till ersättning då "damage during flight operations are outside the control of the airline as per EU Regulation 261/2004" medans jag hävdar att då det inte har varit någon turbulens så måste felet berott på ett tekniskt fel.
Ord står mot ord och jag känner inte att jag kommer vidare, är det någon som har något tips på vad jag bör göra?
Det var länge sedan jag drog något ärende nu så är lite ringrostig. Dock var det ju flighten före "min" flight som hade problem så bör det ens spela någon roll? Att SAS hade tänkt använda samma plan är ju deras planering.