Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

SK989

Medlem
  • Summa summarun: Vad är mina chanser att låta SÖP bedöma och få ett större belopp?
Det är alltid svårt att bedöma chanser men lite vägledning kan man ju få från vad Lufthansa själva medger. D.v.s. ersättning för inställd flygning är självklar liksom ersättning för nedgradering, men när det gäller hur ersättningen för nedgradering ska beräknas vid biljetter betalda med poäng blir det krångligt eftersom EU-förordningen anger vissa procentsatser av erlagt pris. Ska man få en viss procent av de erlagda poängen tillbaka? Oklart.

När det gäller ersättning i form av återbetalning hamnar vi igen i frågan om poäng. Återbetalning av erlagda skatter och avgifter är enkel men återbetalning av poäng? Kan Lufthansa åläggas att betala tillbaka poäng i Eurobonus? Också oklart.

Å andra sidan så tänker inte Lufthansa ersätta er för utlägg vad gäller kost och logi i New York, vilket jag inte förstår hur de ska kunna krångla sig ur - de ska stå för detta enligt förordningen när ni drabbas av merkostnader vid inställda flyg.

1400 euro per person låter ärligt talat lite snålt - 600 euro per person är klockrena då det är schablonersättningen för inställt flyg. Därutöver är det klockrent att ni ska få ersättning för kost och logi i New York. Kvar får ni några hundra euro per person som ska utgöra ersättning för såväl nedgraderingen som de förbrukade poängen. Nä... jag skulle nog luta åt att låta SÖP avgöra frågan.
 

palmen

Moderator
Du har ju tagit upp detta en gång innan.
Finns ett uttryck som är "den som gapar efter mycket, mister ofta hela stycket"...

Hur ska någon här på forumet kunna mer än SÖP och någon legal avdelning på Lufthansa som definitivt verkar inblandad.
Om man gissar så vill de göra upp i godo utan dra det vidare. Drar ni det vidare kommer det möjligtvis bli ett prejudikat som kan vara till fördel eller nackdel.

Du nämnde ju tidigare att ni haft det trevligt i First loungen och allt var lite suddigt och stressigt när ni tog beslutet. Ni valde ändå att åka med vetskap att ni inte hade biljetter hela vägen. Där och då accepterar ni ju omständigheterna. Min gissning om att ni ska få tillbaka "allt" och ersättning för försening mm när ni själva gått med på ombokning finns det stor risk att ni förlorar.

Ni gör vad ni vill, men erbjudandet låter enligt mig väldigt generöst. Ni kan självklart bedöma det som snålt och försöka få mer om ni vill, det är upp till er vad ni väljer att göra. Ingen här kommer kunna ge er legala råd i frågan.
 

Matore

Medlem
Det stämmer inte. Skyldigheten vad gäller återbetalning till passageraren vid inställt flyg åligger enligt 261/2004 "det lufttrafikföretag som utför eller avser att utföra flygningen, antingen med eget flygplan eller med flygplan som det leasar med eller utan besättning eller också på annan basis."

Konsumentverket anger också detta, dock utan att citera förordningen, på sin hemsida: https://www.hallakonsument.se/frago...gbolaget-for-aterbetalning-vid-installt-flyg/

Sen kan en resebyrå eller ett annat flygbolag som ställt ut biljetterna å det ansvariga lufttrafikföretagets vägnar göra en återbetalning, men en passagerare kan alltid vända sig till flygbolaget som utfört eller skulle utfört flygningen och kräva återbetalning. Det finns flera rättsliga avgöranden på denna fråga. Jag kan citera ett av alla dessa som ett exempel:

"Enligt artikel 5.1.a i [förordningen] ska vid inställd flygning de berörda passagerarna erbjudas assistans i enlighet med artikel 8 av det lufttrafikföretag som utför flygningen. Enligt artikel 8.1.a i förordningen har passagerare vid inställd flygning rätt att inom sju dagar få återbetalning av hela inköpspriset för biljetten. - - -

Att flygbolaget möjligen har betalat det angivna beloppet till resebyrån, påverkar inte flygbolagets skyldighet att betala beloppet till [passageraren]. Om flygbolaget har anlitat resebyrån för återbetalningen av priset för biljetten till [passageraren] är det ändå flygbolaget som i förhållande till [passageraren] ansvarar för att hela beloppet verkligen kommer henne till handa" (
ARN 2020-16283)

Att Lufthansa hänvisar till SAS är inget som man som passagerare behöver finna sig i. Visst kan man prova att vända sig till SAS i ett sånt här fall och påtala att Lufthansa ställde in flyget till BOS och att ingen ombokning till slutdestinationen (BOS) gjordes och kräva att betalningen, d.v.s. eurobonuspoängen plus skatter och avgifter, återbetalas. Min gissning är att SAS bara kommer att hänvisa vidare till Lufthansa, vilket SAS är i sin fulla rätt att göra eftersom det inte är SAS som är ansvariga för återbetalningen.

Det är alltid svårt att bedöma chanser men lite vägledning kan man ju få från vad Lufthansa själva medger. D.v.s. ersättning för inställd flygning är självklar liksom ersättning för nedgradering, men när det gäller hur ersättningen för nedgradering ska beräknas vid biljetter betalda med poäng blir det krångligt eftersom EU-förordningen anger vissa procentsatser av erlagt pris. Ska man få en viss procent av de erlagda poängen tillbaka? Oklart.

När det gäller ersättning i form av återbetalning hamnar vi igen i frågan om poäng. Återbetalning av erlagda skatter och avgifter är enkel men återbetalning av poäng? Kan Lufthansa åläggas att betala tillbaka poäng i Eurobonus? Också oklart.

Å andra sidan så tänker inte Lufthansa ersätta er för utlägg vad gäller kost och logi i New York, vilket jag inte förstår hur de ska kunna krångla sig ur - de ska stå för detta enligt förordningen när ni drabbas av merkostnader vid inställda flyg.

1400 euro per person låter ärligt talat lite snålt - 600 euro per person är klockrena då det är schablonersättningen för inställt flyg. Därutöver är det klockrent att ni ska få ersättning för kost och logi i New York. Kvar får ni några hundra euro per person som ska utgöra ersättning för såväl nedgraderingen som de förbrukade poängen. Nä... jag skulle nog luta åt att låta SÖP avgöra frågan.
Tack för bra info. Frågan är hur situationen räknas; är det inställt eller försenat flyg, eller kan det vara både enligt förordningen? Som det ju i praktiken blev för oss: Ordinarie flyget ställdes in men vi accepterade ombokningen till EWR (med några minuters beslutsmöjlighet) men kom inte hela vägen fram till BOS (och räknas att inte komma fram också som inställt flyg då alltså?)
Det ligger ju helt till grund för vägen framåt både kring bedömning av rätt till merkostnader och återbetalning av biljett. Får lite olika besked här men flera av er verka mena att det är LH som operating carrier vad gäller återbetalning av originalbiljetten? (SAS har jag redan fått avslag från, de hänvisar till LH) Sen är det en annan sak i vilken form återbetalning kan ske.
Förresten brukar LH följa SÖPs beslut?
 

SK989

Medlem
Tack för bra info. Frågan är hur situationen räknas; är det inställt eller försenat flyg, eller kan det vara både enligt förordningen? Som det ju i praktiken blev för oss: Ordinarie flyget ställdes in men vi accepterade ombokningen till EWR (med några minuters beslutsmöjlighet) men kom inte hela vägen fram till BOS (och räknas att inte komma fram också som inställt flyg då alltså?)
Det ligger ju helt till grund för vägen framåt både kring bedömning av rätt till merkostnader och återbetalning av biljett. Får lite olika besked här men flera av er verka mena att det är LH som operating carrier vad gäller återbetalning av originalbiljetten? (SAS har jag redan fått avslag från, de hänvisar till LH) Sen är det en annan sak i vilken form återbetalning kan ske.
Förresten brukar LH följa SÖPs beslut?
Flyget till Boston ställdes in, alltså gäller reglerna om inställt flyg. Vid inställt flyg kan man enligt EU-förordningen välja mellan att antingen bli ombokad eller få återbetalning av biljetten inkl. att få återvända hem till ursprungsorten om flygningen inte längre har något syfte. Väljer man ombokning finns därmed ingen rätt till återbetalning. Och här blir det intressant. Ni valde ombokning (via New York) men Lufthansa lyckades inte boka om er hela vägen utan ni kom inte längre än till New York, vilket inte var er slutdestination. Då har man rimligen istället rätt till återbetalning inkl. att få återvända hem till ursprungsorten eftersom flygningen inte längre har något syfte. Det är den linje jag skulle välja i en tvist.

SÖP:s beslut är bindande, till skillnad från svenska ARN.
 
Last edited:

J-R

Medlem
Mitt morgonflyg med Swiss från Göteborg till Zürich i januari blev precis inställt, och jag blev ombokad till kvällsflyget dagen innan (awardbokning, slutdestination Narita). Som jag förstår det ska flygbolaget, dvs Swiss, som orsakat detta stå för ev övernattning. Kan jag boka ett hotell, claima kostnaden efteråt, och förvänta mig återbetalning tros?
 

palmen

Moderator
Mitt morgonflyg med Swiss från Göteborg till Zürich i januari blev precis inställt, och jag blev ombokad till kvällsflyget dagen innan (awardbokning, slutdestination Narita). Som jag förstår det ska flygbolaget, dvs Swiss, som orsakat detta stå för ev övernattning. Kan jag boka ett hotell, claima kostnaden efteråt, och förvänta mig återbetalning tros?
I teorin ja, i praktiken kan det säkert bli "problem". Vet att SAS betalat detta för mig när det inträffat på SAS flyg, men Swiss är ju inte kända för att följa EU261/2004, så om de står för detta utan problem låter jag vara osagt.
 

J-R

Medlem
I teorin ja, i praktiken kan det säkert bli "problem". Vet att SAS betalat detta för mig när det inträffat på SAS flyg, men Swiss är ju inte kända för att följa EU261/2004, så om de står för detta utan problem låter jag vara osagt.
Nu kikade jag vad EU-reglerna faktiskt säger, och det verkar ju inte möjligt om flighten är mer än 2 veckor fram:

(c) have the right to compensation by the operating air carrier in accordance with Article 7, unless:

(i) they are informed of the cancellation at least two weeks before the scheduled time of departure…
 

Maxxan

Medlem
Vad är reglerna om ens flyg blir inställt dagen innan men man godkänner ändringen? Utgår 600 EUR för långdistans eller räknas det som en vanlig ombokning som sedan kommer fram enligt tidplan?
 

Jannes

Medlem
Vad är reglerna om ens flyg blir inställt dagen innan men man godkänner ändringen? Utgår 600 EUR för långdistans eller räknas det som en vanlig ombokning som sedan kommer fram enligt tidplan?
Om ändringen avgår högst 1 timme innan, och anländer högst 2 timmar efter ursprungstidtabell = Ingen kompensation.
Om ändringen kräver mer än 1 timme tidigare avgång ELLER anländer mer än 2 timmar efter ursprungstidtabell = 600€

Detta då för resor över 3500km och utanför EU.

Detta verktyg är bra för de vanligaste exemplen: https://flygkalkylatorn.hallakonsument.se/
 

Hachans

Medlem
Nu kikade jag vad EU-reglerna faktiskt säger, och det verkar ju inte möjligt om flighten är mer än 2 veckor fram:

(c) have the right to compensation by the operating air carrier in accordance with Article 7, unless:

(i) they are informed of the cancellation at least two weeks before the scheduled time of departure…

Man måste skilja på compensation och reimbursement (duty of care). Övernattning är en duty of care-grej och det görs inga undantag för det vid tidiga ombokningar. Det ska bolaget stå för.
 
Toppen