mbglo skrev:Enig om detta är huvudregeln, men diskussionen berörde ju när det skett en bokning som involverar flera flygbolag. Exempelvis i domen som diskuterades här (C-502/18) så dömdes ju Czech Airlines till ersätta passageraren trots att delsträckan som orsakade förseningen utfördes av Etihad Airways (med Czech Airlines-codeshare).
Spoiler: Utdrag från domen
"Mot bakgrund av ovanstående ska den ställda frågan besvaras enligt följande. Artikel 5.1 c och artikel 7.1 i förordning nr 261/2004, jämförda med artikel 3.5 i förordningen, ska tolkas så, att i samband med en direkt anslutande flygförbindelse, som består av två flygningar vilka har gett upphov till en enda bokning, från en flygplats belägen inom en medlemsstats territorium till en flygplats belägen i ett tredje land via flygplatsen i ett annat tredje land, får en passagerare som har anlänt till sin slutliga destination med tre timmars försening eller mer vilken uppstod vid den andra flygningen, som i enlighet med ett avtal om gemensam linjebeteckning (code sharing) utfördes av ett lufttrafikföretag med säte i ett tredje land, rikta sin talan om kompensation enligt denna förordning mot det EG-lufttrafikföretag som har utfört den första flygningen."
ARN har uppenbart läst denna dom och andra domar som de refererar till, men jag är osäker på om de ändå har tolkat det fel, för det är inte samma sak. Jag tänker också att ett beslut som ARN publicerar på sin hemsida så som
vägledande ändå är bättre underbyggt och mer genomtänkt än ett vanligt ARN-mål.Spoiler:Utdrag från ARN:s beslut
Enligt vad EU-domstolen i flera av sina avgöranden uttalat ska flera anslutande flygförbindelser som omfattas av en enda bokning betraktas som en enhet när det gäller att bedöma passagerares rätt till kompensation enligt EU-förordning 261/2004 (se t.ex. EU-domstolens avgöranden i målen C-537/17, C-502/18 och C-561/20). Samtliga flygförbindelser i GS:s resa från Arlanda till Pensacola omfattas av 2023-04093 2023-12-21 en enda bokning gjord hos [American Airlines] och ska därför ses som en enhet, dvs. som en enda flygning, när det gäller passagerarnas rätt till standardiserad kompensation enligt artikel 7.1. Krav enligt EU-förordning 261/2004 kan enbart riktas mot det lufttrafikföretag som i förordningens mening är det lufttrafikföretag som utför flygningen. Enligt artikel 2.b är detta ett lufttrafikföretag som utför eller avser att utföra en flygning enligt ett avtal med passagerare eller som ombud för en annan juridisk eller fysisk person som har ett avtal med passageraren. GS har ingått ett avtal med [American Airlines] om resan och detta flygbolag utför även flygningen från Miami till Pensacola. Flygningen från Arlanda till Miami utförs av [Finnair] inom ramen för ett codeshareavtal med [American Airlines]. [Finnair], som inte har något avtal med GS, utan enbart med [American Airlines], utför således, enligt artikel 2.b, sina flygningar som ombud för [American Airlines]. Flygningen med [Finnair] har ställts in. I och med att [American Airlines] både ingått ett avtal med passagerarna om flygningen från Arlanda till Pensacola och utför denna är [American Airlines] det lufttrafikföretag som utför flygningen i förordningens mening.Klicka för att utvidga...