Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Okej, så i princip är det ingen föreskrift om försening separat, utan en försening över 3 timmar har tolkats som att det motsvarar ett inställt flyg, och därför blir det ersättning?
Ja typ så, skiljer ju en del på vilken typ av resa det är, men kortfattat så gäller att om det är 3h förseningar ska flyget räknas som inställt och ersättning ska betaöas ut enligt vad som gäller för inställda flyg (det är vad domstolen kommit fram till även om det inte uttryckligen står i förordningen).

Man ska skilja på ersättning och kompensation.

Man ska få ersättning för utlägg för tex mat även på kortade förseningar, beroende på hur lång flighten är och om bolaget inte står för dem direkt. Detta är också beroende på försening av avgången.

Sedan kan man få kompensation för inställt flyg eller flyg sena med mer än 3 timmar som räknas som inställda. I detta fall handlar det om försening vid ankomsten.

Idag kom mailet från TAP för förseningen i november 2023.
Kontant eller voucher på EUR 600.- per person + kontant EUR350.- för extrakostnader ska utbetalas.
Orkar inte tjafsa om högre värde på voucher och tar kontanter.
Hur länge efter du fick mailet från TAP hade du pengarna på ditt konto? Jag fick ett mail för drygt 2 veckor sedan att TAP efter mycket om och men går med på att betala ut pengarna för kläder efter försening av väska. Har inte sett några pengar på kontot ännu.

Har haft 2 Star Alliance poängbokningar där sista steget blivit avbokat av SAS vilket resulterat i att jag har behövt övernatta på LHR eftersom det varit sista flyget båda gångerna. Båda gångerna har det varit lite mer än 14 dagar för avresa.
Har jag rätt till ersättning från SAS för hotellkostnaderna eller är det bara att punga ut själv?

Har haft 2 Star Alliance poängbokningar där sista steget blivit avbokat av SAS vilket resulterat i att jag har behövt övernatta på LHR eftersom det varit sista flyget båda gångerna. Båda gångerna har det varit lite mer än 14 dagar för avresa.
Har jag rätt till ersättning från SAS för hotellkostnaderna eller är det bara att punga ut själv?
Jag har haft liknande case. Men då var det inte ens SAS som avbokade utan TAP. SAS ersatte mig för hotellnatten. Ändringen i resplanen skedde 5 månader före avresa.

Jag har haft liknande case. Men då var det inte ens SAS som avbokade utan TAP. SAS ersatte mig för hotellnatten. Ändringen i resplanen skedde 5 månader före avresa.
Tack för snabbt svar.
Jag har redan skrivit till SAS och fått avslag med motiveringen att det är mer än 14 dagar innan avresa så därav min fråga om jag har rätt enligt EU-reglerna och om jag bör försöka igen eller om det bara var goodwill i ditt case.

Tack för snabbt svar.
Jag har redan skrivit till SAS och fått avslag med motiveringen att det är mer än 14 dagar innan avresa så därav min fråga om jag har rätt enligt EU-reglerna och om jag bör försöka igen eller om det bara var goodwill i ditt case.
14-dagarsregeln är bara relevent sett till schablonersättningen på 250-600 euro för inställd flygning. När de gäller rätt till ombokning och s.k. duty of care (vilket inkluderar rätt till logi om förseningen/inställda flyget innebär att resan skjuts upp till dagen efter) enligt EU-förordning 261/2004 spelar 14-dagarsregeln ingen som helst roll. Det spelar heller ingen roll om flygningen ställts in p.g.a. extraordinära omständigheter när det gäller rätt till ombokning och duty of care.

14-dagarsregeln är bara relevent sett till schablonersättningen på 250-600 euro för inställd flygning. När de gäller rätt till ombokning och s.k. duty of care (vilket inkluderar rätt till logi om förseningen/inställda flyget innebär att resan skjuts upp till dagen efter) enligt EU-förordning 261/2004 spelar 14-dagarsregeln ingen som helst roll. Det spelar heller ingem roll om flygningen ställts in p.g.a. extraordinära omständigheter.
Stort tack för klargörandet. Då blir det på det igen.

Toppen