Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

airac

Medlem
Klurig fråga....

Bakgrund:
Åkte nyss på en award resa där vägen hem gick som följer.
PTY - IST med Turkish Airlines
IST - WAW - ARN med LOT

Flighten med TK var så sen att vi missade flyget med LOT och detta ledde till 13 timmars försening.

Fråga: Har vi ett case och är det mot TK vi skall ställa kravet?
Nej, inte enligt EG261. TK är inget EU bolag och flygningen som orsakade förseningen skedde helt utanför EU. Sedan har Turkiet något liknande kopierad regelverk, men det är inte riktigt ämnet för tråden.

Edit, hittade en praktisk länk i frågan: https://www.sabihagokcen.aero/passengers-and-visitors/passenger-guide/passenger-rights
 

Taggen

Medlem
Klurig fråga....

Bakgrund:
Åkte nyss på en award resa där vägen hem gick som följer.
PTY - IST med Turkish Airlines
IST - WAW - ARN med LOT

Flighten med TK var så sen att vi missade flyget med LOT och detta ledde till 13 timmars försening.

Fråga: Har vi ett case och är det mot TK vi skall ställa kravet?
Nej, om TK var operational carrier PTY-IST så gäller inte EU261 då resan startade utanför EU och ni flög med ett icke EU-baserat flygbolag. Kompensation för resor som startar utanför EU till EU gäller enbart EU-baserade flygbolag.
 

charmkurs

Medlem
Stand corrected - var även det jag hade claimat ser jag nu - €400.
Frågan kvarstår- om någon har erfarenhet att de de delar upp utbetalning av ersättning och kompensation?
Kanske 4mån till att få resten
När jag fick ersättning från Lufthansa för en tid sen hade de delat upp den totala summan: En del som motsvarade EU-ersättningen och en del för de utlägg jag begärt ersättning för. Så det verkar som om de använder olika konton.
 

Fredde_G

Medlem
När jag fick ersättning från Lufthansa för en tid sen hade de delat upp den totala summan: En del som motsvarade EU-ersättningen och en del för de utlägg jag begärt ersättning för. Så det verkar som om de använder olika konton.
Hur kontaktade du dem, finns det nån länk att använda?
 

Hachans

Medlem
Är det någon som vet hur lång handläggningstid man kan förvänta sig från SÖP i Tyskland? Skickade in en massa underlag till dem idag angående Lufthansa.
 

Iron

Medlem
När jag fick ersättning från Lufthansa för en tid sen hade de delat upp den totala summan: En del som motsvarade EU-ersättningen och en del för de utlägg jag begärt ersättning för. Så det verkar som om de använder olika konton.
Intressant! hur lång tid mellan utbetalningarna var det om du minns? Onödigt att jaga om det kan vara på g.
 
Jag flög hem från Adelaide AU, via Singapore och Köpenhamn med destination Göteborg med Singapore Airlines.
Vi var sena in i till Köpenhamn så att jag missade min byte där, fick flyga via Oslo istället med medföljande försening.

Antar att detta inte är något som faller under 261/2004 som att det var Singapore Air jag flög med?
 

pswe

Medlem
Jag flög hem från Adelaide AU, via Singapore och Köpenhamn med destination Göteborg med Singapore Airlines.
Vi var sena in i till Köpenhamn så att jag missade min byte där, fick flyga via Oslo istället med medföljande försening.

Antar att detta inte är något som faller under 261/2004 som att det var Singapore Air jag flög med?
Delar din tolkning av läget.
 

Taggen

Medlem
Jag flög hem från Adelaide AU, via Singapore och Köpenhamn med destination Göteborg med Singapore Airlines.
Vi var sena in i till Köpenhamn så att jag missade min byte där, fick flyga via Oslo istället med medföljande försening.

Antar att detta inte är något som faller under 261/2004 som att det var Singapore Air jag flög med?
Korrekt. Det är enbart operational carrier baserad i EU som är aktuellt vid inkommande flyg utifrån EU.
 
Är det någon som vet hur lång handläggningstid man kan förvänta sig från SÖP i Tyskland? Skickade in en massa underlag till dem idag angående Lufthansa.
Du borde fått samma svar som jag ?

We will try to process your request as quickly as possible. After three months at the latest, you will receive a message from us on the status of your conciliation proceedings. Therefore, please refrain from making any enquiries about the status of your request in the meantime.
 
Toppen