Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

airac

Medlem
Noen som har erfaring med nedgradering på del av reise?
Hadde billett LAS-LAX-CPH-OSL, alt i business. I dag kom det ombooking til LAS-SFO-CPH-OSL der første flygning er i økonomi.
Koster 3000,- å oppgradere billetten selv om det skulle være relevant.
(LAS-LAX var med Alaska, LAS-SFO blir med United)
Nej, tyvärr, men United har ingen business class inrikes, bara first. Strulade alltid till det när resepolicy hade viss utrymme för business men first var strikt förbjudet, då hamnade man på en dyr E-klass ekonomi biljett bakom gardinen trots andra segment i Business/Plus. Hör av dig med bolaget som har bokat dig om de kan flytta upp dig till first.
 

Sir Lemon

Medlem
Nej, tyvärr, men United har ingen business class inrikes, bara first. Strulade alltid till det när resepolicy hade viss utrymme för business men first var strikt förbjudet, då hamnade man på en dyr E-klass ekonomi biljett bakom gardinen trots andra segment i Business/Plus. Hör av dig med bolaget som har bokat dig om de kan flytta upp dig till first.
United har väl business på inrikes om det inte är typ LAX-NY eller liknande långa intra-USA då det är United First? (Reservation för att det kan ha ändrats senaste åren)
 

palmen

Moderator
United har väl business på inrikes om det inte är typ LAX-NY eller liknande långa intra-USA då det är United First? (Reservation för att det kan ha ändrats senaste åren)
Nej, på kortare linjer kallas det domestic first, och då finns ingen business.
På transcontinental flights har dock vissa avgångar riktig business och first.
 

palmen

Moderator
Ok, då är det ändrat sedan jag flög United Domestic (kan bero på att det är ett antal år sedan).
Har varit så åtminstone i 10 år så det är inget nytt. Amerikanska bolagen kör ju en del widebodys inrikes också på vissa linjer. Under pandemin så flyttade de många longhaul plan att flyga inrikes istället.
 

Sir Lemon

Medlem
Har varit så åtminstone i 10 år så det är inget nytt. Amerikanska bolagen kör ju en del widebodys inrikes också på vissa linjer. Under pandemin så flyttade de många longhaul plan att flyga inrikes istället.
Tror jag flög Chicago-Philadelphia, Chicago-Phoenix, San Fransisco-Los Angeles, San Fransisco-Chicago 2016 och då hette det business och man fick poäng för business, men som sagt ett tag sedan.
 

palmen

Moderator
Tror jag flög Chicago-Philadelphia, Chicago-Phoenix, San Fransisco-Los Angeles, San Fransisco-Chicago 2016 och då hette det business och man fick poäng för business, men som sagt ett tag sedan.
Ja, även om det kallas domestic first så är poängen för Business och bokar man awards så är priset för Business.
Det är en större fåtölj man sitter i som liknar en större premium economy stol mer än ett Business säte.
 

Sir Lemon

Medlem
Ja, även om det kallas domestic first så är poängen för Business och bokar man awards så är priset för Business.
Det är en större fåtölj man sitter i som liknar en större premium economy stol mer än ett Business säte.
Valde ofta att köpa uppgradering för en förhållandevis mindre peng från betald economy och älskade stolarna och servicen. Skynket var på och servicen när gäller fika frikostig. Klart bättre än economy plus hos européerna och framförallt visavi SAS plus. Maten sådär, oftast mer snacks än mat. Väldigt serviceinriktade dock. I övrigt (i economy eller economy plus) gillade jag inte United, men O’Hare är ju en av deras hubbar så det blev ofta U.
 

Fredde_G

Medlem
Klurig fråga....

Bakgrund:
Åkte nyss på en award resa där vägen hem gick som följer.
PTY - IST med Turkish Airlines
IST - WAW - ARN med LOT

Flighten med TK var så sen att vi missade flyget med LOT och detta ledde till 13 timmars försening.

Fråga: Har vi ett case och är det mot TK vi skall ställa kravet?
 
Toppen