Taggen
Medlem
Intressant slutsats med tanke på hur vansinnigt kort MCT det är på vissa flygplatser. 45 min ibland på Frankfurt lämnar en del att önska.Om flygbolaget har sålt det som en genomgående biljett är det tillräcklig tid för att byta plan enligt flygbolaget självt. Om man ser på rättspraxis kan man t.ex. ha en dom från Hovrätten för Västra Sverige som ett bra exempel på den här situationen (se mål nr FT3123-20, du kan beställa den gratis från hovrätten). Det fallet gällde en flygning med Lufthansa från Tel Aviv till Göteborg med mellanlandning (byte) i Frankfurt. Flyget från Frankfurt till Tel Aviv var ca 30 min försenat p.g.a. beslut av flygledningen och denna försening gjorde att passageraren missade sitt anslutningsflyg i Frankfurt till Göteborg och blev ombokad till ett mer än tre timmar senare flyg. Förseningen på 30 min p.g.a. beslut av flygledningen var något som låg utanför Lufthansas faktiska kontroll enligt hovrätten, men slutsatsen blev denna:
"Hovrätten anser, i likhet med tingsrätten, att Lufthansa genom utredningen visat att förseningen berodde på att flygledningen infört restriktioner på grund av bristande bemanning. Hovrätten bedömer att ett sådant flygledningsbeslut ligger utanför Lufthansas faktiska kontroll. Flygningen mellan Tel Aviv och Frankfurt var emellertid endast försenad med 29 minuter. En sådan ringa försening är något som ett lufttrafikföretag får räkna med och planera för då det får anses ligga inom en del av bolagets normala verksamhet. Lufthansa har således inte visat att förseningen berott på extraordinära omständigheter. Vid denna utgång ska Lufthansa betala ersättning till [passageraren]."