Hej,
Jag skrev tidigare (16/12 2022) det nedan. Jag har gjort 5-6 anmälningar via Lufthansas kompensations formulär men jag får inget svar, fick svar på första anmälan sedan efter det sluta de svara och jag har inte fått något förutom automatiska mailet att de mottagit min feedback. Någon annan som kanske satt på det flyget som upplever samma sak? Funderar på att gå till arihelp, orkar inte tjafsa vidare med Lufthansa.
Skrev detta 16/12 2022:
Igår lyfte vi (4 pers) från Arlanda mot Frankfurt för att sedan ta vårt flyg till Los Angeles, där vi hade 2h byte i Frankfurt. Tydligen behövde kabinpersonalen vila ut så flyget från Arlanda blev 2h försenat och det resulterade i att vi missade vårt flyg till L.A från Frankfurt. Personalen på Lufthansaservice i Frankfurt var inte hjälpsamma till en början men sedan fixade de plats till oss på flyget som avgår dagen därefter (först fixade de plats på väntelistan men efter många om och men så säkrade de platser till oss alla 4). De gav oss vouchers för hotell med middag och frukost samt voucher för taxi till och från hotellet.
Så frågan är nu, kan man begära ersättning/kompensation för flygbiljetterna då vi var tvungna att vänta 24h på nästa flyg där felet är från flygbolaget Lufthansa och inte oss? Vi förlorade en hel semesterdag som vi kunde ha haft i USA. Och om ja, hur gör jag ?
Ni är berättigade till €600 pp pga förseningen då crew rest inte anses som extraordinärt. Sedan är det ju uppenbart att LH försöker smita undan så frågan är ju om du orkar driva själv eller lägger över det på t ex Airhelp (och nöjer dig med hälften)?
Ersättning för förlorad semesterdag och/eller outnyttjad hotellnatt i LA får du kolla ev reseförsäkringar (inte LH).
Du kan absolut begära ersättning för förlorad arbetsinkomst, hotellnätter, flygbiljetter etc. Jag har själv fått det förutom kompensationen. Det går under skadestånd och du kan läsa på om det på hallåkonsument.se men är en annan lagstiftning så du kan inte hänvisa till EU 261/2004 för jus de kostnaderna.