Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

taxvalp

Medlem
Fransk flygledarstrejk den gånga veckan och gott om inställda flyg. Lite överraskande ställde BA in CPH-LHR i går 12/3. De angav ingen orsak men det kom ett relaterat mejl om den franska strejken och dess följder. Vad jag kan se går inte rutten CPH-LHR genom luftrum som kontrolleras av franskt ATC. Vad säger panelen - värt att ta strid för detta?
 

Mr Basic

Medlem
Fransk flygledarstrejk den gånga veckan och gott om inställda flyg. Lite överraskande ställde BA in CPH-LHR i går 12/3. De angav ingen orsak men det kom ett relaterat mejl om den franska strejken och dess följder. Vad jag kan se går inte rutten CPH-LHR genom luftrum som kontrolleras av franskt ATC. Vad säger panelen - värt att ta strid för detta?
Värt ett försök iaf. Nu vet jag inte om strejken var annonserad eller vild/spontan men nog går det alldeles utmärkt att flyga CPH-LHR utanför franskt luftrum.
 

palmen

Moderator
Fransk flygledarstrejk den gånga veckan och gott om inställda flyg. Lite överraskande ställde BA in CPH-LHR i går 12/3. De angav ingen orsak men det kom ett relaterat mejl om den franska strejken och dess följder. Vad jag kan se går inte rutten CPH-LHR genom luftrum som kontrolleras av franskt ATC. Vad säger panelen - värt att ta strid för detta?
Även om inte ni flög genom deras luftrum så kan andra flygplan som normalt inte trafikerar de luftrum ni flög i blivit omdirigerade dit och det blivit "kö".
Testa kan man ju göra, men finns nog risk att detta ligger utanför flygbolagets kontroll.
 

Matore

Medlem
Hej,

Jag skrev tidigare (16/12 2022) det nedan. Jag har gjort 5-6 anmälningar via Lufthansas kompensations formulär men jag får inget svar, fick svar på första anmälan sedan efter det sluta de svara och jag har inte fått något förutom automatiska mailet att de mottagit min feedback. Någon annan som kanske satt på det flyget som upplever samma sak? Funderar på att gå till arihelp, orkar inte tjafsa vidare med Lufthansa.

Skrev detta 16/12 2022:

Igår lyfte vi (4 pers) från Arlanda mot Frankfurt för att sedan ta vårt flyg till Los Angeles, där vi hade 2h byte i Frankfurt. Tydligen behövde kabinpersonalen vila ut så flyget från Arlanda blev 2h försenat och det resulterade i att vi missade vårt flyg till L.A från Frankfurt. Personalen på Lufthansaservice i Frankfurt var inte hjälpsamma till en början men sedan fixade de plats till oss på flyget som avgår dagen därefter (först fixade de plats på väntelistan men efter många om och men så säkrade de platser till oss alla 4). De gav oss vouchers för hotell med middag och frukost samt voucher för taxi till och från hotellet.

Så frågan är nu, kan man begära ersättning/kompensation för flygbiljetterna då vi var tvungna att vänta 24h på nästa flyg där felet är från flygbolaget Lufthansa och inte oss? Vi förlorade en hel semesterdag som vi kunde ha haft i USA. Och om ja, hur gör jag ?
Ni är berättigade till €600 pp pga förseningen då crew rest inte anses som extraordinärt. Sedan är det ju uppenbart att LH försöker smita undan så frågan är ju om du orkar driva själv eller lägger över det på t ex Airhelp (och nöjer dig med hälften)?
Ersättning för förlorad semesterdag och/eller outnyttjad hotellnatt i LA får du kolla ev reseförsäkringar (inte LH).
Du kan absolut begära ersättning för förlorad arbetsinkomst, hotellnätter, flygbiljetter etc. Jag har själv fått det förutom kompensationen. Det går under skadestånd och du kan läsa på om det på hallåkonsument.se men är en annan lagstiftning så du kan inte hänvisa till EU 261/2004 för jus de kostnaderna.
 
Idag kom mailet från TAP för förseningen i november 2023.
Kontant eller voucher på EUR 600.- per person + kontant EUR350.- för extrakostnader ska utbetalas.
Orkar inte tjafsa om högre värde på voucher och tar kontanter.
 

RobeAnJa

Medlem
I torsdags blev SAS flight SK2549 Arlanda till Manchester inställd cirka tre timmar efter ordinarie avgångstid. De meddelar i högtalarsystemet att det beror på att att de utan framgång försökt skaka fram en ny pilot eftersom ordinarie piloten är trött. En flygplatsmedarbetare säger till oss att det nog var styrman och att det stämmer att hen kände osäkerhet kring att flyga på grund av trötthet.

Jag får SMS om att SAS bokar om via Zürich med ankomst fredag eftermiddag/kväll cirka 22 timmar efter ordinarie ankomst. Jag har en mötesbokning fredag klockan 12.40 cirka en timmes transport med bil från Manchester vilket är hela anledningen till resan, så SAS ombokning är inte ett alternativ för mig. Efter prat med SAS Service Point på Arlanda så ombokas jag istället via Bryssel från Bromma med ankomst 10.20 fredag. Det är det enda alternativet de har som tar mig till Manchester airport med möjlighet att hinna fram till mitt möte. SAS fixar hotellvoucher och mat torsdag kväll på Arlanda.

På kvällen hittar jag dock flight från Arlanda till Liverpool airport 05.45 fredag morgon. Avståndet till mitt möte är ungefär samma från den flygplatsen och jag skulle komma fram tidigare och jag slipper mycket tidig transport till Bromma samt mellanlandningen, så jag beslutar mig för att frångå min Ryanair-bojkott och köper biljett. Ombokningen till Manchester via Bryssel avbokar jag via SAS webbplats men jag behåller hemresan (mer om den kommer) i min SAS-bokning. Ryanair-flighten kommer fram något försenat cirka 8.20 men jag hinner med god marginal till mitt möte.

Under fredagen får jag, trots avbokningen, löpande info via mail och SMS om flighterna via Bryssel. Flighten Bromma-Bryssel blir försenad, så om jag hade åkt med SAS-ombokningen hade jag fått ytterligare ombokning till senare flight Bryssel-Manchester med ny ankomst 21.30 fredag kväll. Beslutet att köpa ny biljett från Arlanda med Ryanair känns plötsligt väldigt bra.

Hemresan klockan 10.55 lördag SK2548 MAN-ARN ställs sedan också in. Det sker när vi står insläppta och klara för boarding cirka 12.00 på grund av tekniska problem med planet. SAS bokar om via Oslo på söndagen och ordnar hotell- och mat-vouchers. Hemresan via Oslo går fint och jag landar på Arlanda klockan 15.58 söndag. Ordinarie ankomst till Arlanda var 14.20 lördag.

Nu följer allt stök med ersättningar från SAS och försäkringsbolag. Hemresan känns ganska klart vad jag har rätt till men utresan? När ska man anse att jag kom fram? Om jag hade åkt med SAS ombokning hade jag med facit i hand varit framme 21.46 fredag, men eftersom jag köpte ny resa och avbokade den ombokningen så var jag framme 8.23, men på Liverpool airport. Jag skulle ha varit på Manchester airport 17.55 torsdag enligt min ursprungliga SAS-bokning.

Jag har fått hotellnätter, inklusive frukost och middag men jag har några småutgifter för lunch och transporter som jag skickar kvitton på till SAS via formulär på webbplatsen, men visst bör jag också få 250 euro (ARN-MAN är 1417 km) för både utresa och hemresa enligt EU reglerna om passagerares rättigheter? "Flygkalkylatorn" på Konsumentverkets webbplats "Hallå konsument" säger att jag har rätt till det, men det är inte möjligt att beskriva alla turer med ombokningarna och min separata flygbiljett i deras formulär.
 

pswe

Medlem
I torsdags blev SAS flight SK2549 Arlanda till Manchester inställd cirka tre timmar efter ordinarie avgångstid. De meddelar i högtalarsystemet att det beror på att att de utan framgång försökt skaka fram en ny pilot eftersom ordinarie piloten är trött. En flygplatsmedarbetare säger till oss att det nog var styrman och att det stämmer att hen kände osäkerhet kring att flyga på grund av trötthet.

Jag får SMS om att SAS bokar om via Zürich med ankomst fredag eftermiddag/kväll cirka 22 timmar efter ordinarie ankomst. Jag har en mötesbokning fredag klockan 12.40 cirka en timmes transport med bil från Manchester vilket är hela anledningen till resan, så SAS ombokning är inte ett alternativ för mig. Efter prat med SAS Service Point på Arlanda så ombokas jag istället via Bryssel från Bromma med ankomst 10.20 fredag. Det är det enda alternativet de har som tar mig till Manchester airport med möjlighet att hinna fram till mitt möte. SAS fixar hotellvoucher och mat torsdag kväll på Arlanda.

På kvällen hittar jag dock flight från Arlanda till Liverpool airport 05.45 fredag morgon. Avståndet till mitt möte är ungefär samma från den flygplatsen och jag skulle komma fram tidigare och jag slipper mycket tidig transport till Bromma samt mellanlandningen, så jag beslutar mig för att frångå min Ryanair-bojkott och köper biljett. Ombokningen till Manchester via Bryssel avbokar jag via SAS webbplats men jag behåller hemresan (mer om den kommer) i min SAS-bokning. Ryanair-flighten kommer fram något försenat cirka 8.20 men jag hinner med god marginal till mitt möte.

Under fredagen får jag, trots avbokningen, löpande info via mail och SMS om flighterna via Bryssel. Flighten Bromma-Bryssel blir försenad, så om jag hade åkt med SAS-ombokningen hade jag fått ytterligare ombokning till senare flight Bryssel-Manchester med ny ankomst 21.30 fredag kväll. Beslutet att köpa ny biljett från Arlanda med Ryanair känns plötsligt väldigt bra.

Hemresan klockan 10.55 lördag SK2548 MAN-ARN ställs sedan också in. Det sker när vi står insläppta och klara för boarding cirka 12.00 på grund av tekniska problem med planet. SAS bokar om via Oslo på söndagen och ordnar hotell- och mat-vouchers. Hemresan via Oslo går fint och jag landar på Arlanda klockan 15.58 söndag. Ordinarie ankomst till Arlanda var 14.20 lördag.

Nu följer allt stök med ersättningar från SAS och försäkringsbolag. Hemresan känns ganska klart vad jag har rätt till men utresan? När ska man anse att jag kom fram? Om jag hade åkt med SAS ombokning hade jag med facit i hand varit framme 21.46 fredag, men eftersom jag köpte ny resa och avbokade den ombokningen så var jag framme 8.23, men på Liverpool airport. Jag skulle ha varit på Manchester airport 17.55 torsdag enligt min ursprungliga SAS-bokning.

Jag har fått hotellnätter, inklusive frukost och middag men jag har några småutgifter för lunch och transporter som jag skickar kvitton på till SAS via formulär på webbplatsen, men visst bör jag också få 250 euro (ARN-MAN är 1417 km) för både utresa och hemresa enligt EU reglerna om passagerares rättigheter? "Flygkalkylatorn" på Konsumentverkets webbplats "Hallå konsument" säger att jag har rätt till det, men det är inte möjligt att beskriva alla turer med ombokningarna och min separata flygbiljett i deras formulär.
Vilket äventyr :)
Svar Ja, borde vara ersättning på båda hållen. Vid inställd flygning har du rätt till avbokning/ombokning OCH ersättning om tidsgränser och annat uppfylls. Du borde också kunna kräva ersättning för Ryan-kostnaden.
 

RobeAnJa

Medlem
Vilket äventyr :)
Svar Ja, borde vara ersättning på båda hållen. Vid inställd flygning har du rätt till avbokning/ombokning OCH ersättning om tidsgränser och annat uppfylls. Du borde också kunna kräva ersättning för Ryan-kostnaden.
Hehe, ja det var ett äventyr :)
Tack för svaret. Bara för att vara säker på att jag förstår dig rätt - menar du att jag ska kräva ersättning från SAS för min separata Ryan-biljett? Eller kanske via försäkring? Jag betalade med kreditkort som har reseförsäkring via Europeiska ERV.
 

airac

Medlem
Hehe, ja det var ett äventyr :)
Tack för svaret. Bara för att vara säker på att jag förstår dig rätt - menar du att jag ska kräva ersättning från SAS för min separata Ryan-biljett? Eller kanske via försäkring? Jag betalade med kreditkort som har reseförsäkring via Europeiska ERV.
Din Ryanbiljett skulle du kunna claima hos SAS. SAS är skyldig att erbjuda ombokning till likvärdig alternativ, ombokning till annat tillfälle eller återbetalning (utöver kompensation). Du hade dock accepterad ombokning (i andra vändan vid service center). Reglerna säger inte hur ofta och när du kan ångra dig. Jag skulle dock anse att du tappade rätt till ersättning för din Ryan biljett iom accepterad ombokning.
 

RobeAnJa

Medlem
Din Ryanbiljett skulle du kunna claima hos SAS. SAS är skyldig att erbjuda ombokning till likvärdig alternativ, ombokning till annat tillfälle eller återbetalning (utöver kompensation). Du hade dock accepterad ombokning (i andra vändan vid service center). Reglerna säger inte hur ofta och när du kan ångra dig. Jag skulle dock anse att du tappade rätt till ersättning för din Ryan biljett iom accepterad ombokning.
Ok, ja jag förstår att det skulle kunna funka så. Jag hade faktiskt inte räknat med att få tillbaka för den. Jag kommer ju få tillbaka det jag betalade för utresan så det kommer täcka Ryan-kostnaden med god marginal. Tror jag släpper den när jag ser återbetalningen på kontot. Tack!
 
Toppen