Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

RimaZ

Medlem
Reste 24/3 med Air France från NTE till CPH via CDG. Flyget mellan NTE och CDG blev försenat med en timme så jag missade min anslutning i CDG och fick således vänta där tre timmar till nästa flyg. Har jag rätt till ersättning, isf hur mycket och hur går jag smidigast tillväga med Air France?
 

Jannes

Medlem
Hur försenad blev din ankomst till CPH? Över 3 timmar ska bli automatisk ersättning, om de inte har en giltig orsak till ursprungliga förseningen.
Vad gäller AF har jag ingen specific information, men de har nog en blankett där du kan ansöka om denna ersättning, alternativt tar du hjälp av ett av de flera företag som specialiserar sig i att söka dessa.
 

RimaZ

Medlem
Hur försenad blev din ankomst till CPH? Över 3 timmar ska bli automatisk ersättning, om de inte har en giltig orsak till ursprungliga förseningen.
Vad gäller AF har jag ingen specific information, men de har nog en blankett där du kan ansöka om denna ersättning, alternativt tar du hjälp av ett av de flera företag som specialiserar sig i att söka dessa.
Skulle landat 14.15, men landade 17.15 (17.03 enligt appen).

Hittade hur man claimade på deras hemsida så vi får se!
 

RimaZ

Medlem
Då är det mindre än 3h och då är det inte ersättning för förseningen då det kräver minimum 3h.
Japp, men var värt ett försök. De svarade nästan direkt med avslag och skyllde på att ATC inte kunde släppa iväg planet. Dock var det redan försenat 23.30 kvällen innan (fick SMS). Så det lät som ett svepskäl.
 

Hachans

Medlem
Du borde fått samma svar som jag ?

We will try to process your request as quickly as possible. After three months at the latest, you will receive a message from us on the status of your conciliation proceedings. Therefore, please refrain from making any enquiries about the status of your request in the meantime.

Yes, fick det mailet idag.

Får se hur det här går.
 

Jannes

Medlem
Är det någon som vet varför regelverket har olika tidsgränser för vanlig försening (3h) och sen ankomst vid inställda flyg (2h)? Finns det någon logik här som jag inte fattar?
 

pswe

Medlem
Är det någon som vet varför regelverket har olika tidsgränser för vanlig försening (3h) och sen ankomst vid inställda flyg (2h)? Finns det någon logik här som jag inte fattar?
Jag har ingen kunskap om resonemangen bakom men har själv funderat kring frågan tidigare.
Det har genom åren riktigts kritik mot vissa bolag som haft en metod att på vissa linjer ha många avgångar i tidtabellen men sedan ställa in vissa avgångar om beläggningen visat sig vara för låg. För att stävja det straffas avgångar inställda med kort varsel hårdare i regelverket.
 

palmen

Moderator
Är det någon som vet varför regelverket har olika tidsgränser för vanlig försening (3h) och sen ankomst vid inställda flyg (2h)? Finns det någon logik här som jag inte fattar?
Egentligen finns inget om säger 3h vid försening. Dock har domstol slagit fast att en flight som är mer än 3h sen ska klassas som inställd och därmed gäller 3h för ersättning som om planet var inställt.
 

Jannes

Medlem
Okej, så i princip är det ingen föreskrift om försening separat, utan en försening över 3 timmar har tolkats som att det motsvarar ett inställt flyg, och därför blir det ersättning?
 
Toppen