Taggen
Medlem
Jag har skummat igenom caset och blir lite fundersam över varför Norweigan hänvisar till detta då domstolsbeslutet fastslår att tekniska problem inte är extraordinärt. Citerat beslutet nedan översatt till svenska:Har ett case mot Norwegian och de är såklart både sega och har fel
Kort sammanfattning:
Juli 2018:
GOT-ARN-UME där GOT-ARN är över 1,5h sen och anslutningen till Umeå missas och vi blir ombokade till dagen efter + hotell (sista avgången för dagen)
De hänvisar till C-549/07 Wallentin-Hermann och ger sin förklaring.
Att ett eventuellt tekniskt fel behövde lagas men efter undersökning behövdes det inte längre..
Bevisbördan ligger ju såklart hos Norwegian för att visa vad som är extraordinärt, Men beviset är tunnt tycker jag!
Förslag hur jag ska svara?
Visa bifogad bild 83694
CURIA - Documents
Mot denna bakgrund beslutar domstolen (fjärde avdelningen) följande:
1) Artikel 5.3 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 261/2004 av den 11 februari 2004 om fastställande av gemensamma regler om kompensation och assistans till passagerare vid nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flygningar och om upphävande av förordning (EEG) nr 295/91 ska tolkas på ett sådant sätt att ett tekniskt problem med ett flygplan, som leder till att en flygning ställs in, inte omfattas av begreppet ”extraordinära omständigheter”, i den mening som avses i denna bestämmelse, såvida detta problem inte uppkommit till följd av händelser som, till sin art eller sitt ursprung, faller utanför det berörda lufttrafikföretagets normala verksamhet och som ligger utanför dess faktiska kontroll. Konventionen om vissa enhetliga regler för internationella lufttransporter, som ingicks i Montreal den 28 maj 1999, är inte avgörande för tolkningen av de skäl för undantag från kompensationsskyldigheten som avses i artikel 5.3 i förordning nr 261/2004.
2) Frekvensen av tekniska problem hos ett lufttrafikföretag är inte i sig ett sakförhållande som gör det möjligt att fastställa huruvida det föreligger ”extraordinära omständigheter”, i den mening som avses i artikel 5.3 i förordning nr 261/2004.
3) Den omständigheten att ett lufttrafikföretag har iakttagit samtliga lagstadgade minimikrav avseende underhåll av ett flygplan är inte i sig tillräcklig för att det ska anses styrkt att detta lufttrafikföretag har vidtagit ”alla rimliga åtgärder”, i den mening som avses i artikel 5.3 i förordning nr 261/2004, och således ska befrias från kompensationsskyldigheten enligt artiklarna 5.1 c och 7.1 i denna förordning.
Daska caset i ansiktet på dem och fråga vart exakt de hittar stöd för att inställd åtgärd av tekniska problem är extraordinärt.