Var på väg hem från Phuket via Peking på en Eurobonus-bonusresa men fastnade där (skulle åkt vidare Zurich-Arlanda-Umeå). Vi skulle ha åkt Swiss 06.45 men kärran var tre timmar sen in från Zurich. Vi boardade således 3 timmar sent och satt sedan 6 timmar på planet (tur att vi åkte business, så snälla flygvärdinnor kom förbi och erbjöd champagne med jämna mellanrum) innan de gav upp förhoppningarna om att komma iväg. Först var det problem att tanka ena vingtanken, vilket skulle ta 45 minuter att fixa och när det efter drygt 3 timmar var gjort, skulle de "bara" byta en bränslepump på 45 minuter (45 minuter för en flygtekniker verkar vara samma som "tio minuter" för en pizzabagare, den enda tidsenhet de känner till). När det inte var fixat efter 5 1/2 timme gav de upp, eftersom arbetstidslagarna inte tillät att de skulle ta sig hem till Zurich (pratade litet med en av piloterna (halvsvensk) i väntan på att gå av). Samtliga blev ombokade och vi kom hem c:a ett dygn senare än vi skulle.
Visst borde detta vara ett 600Euro-fall för EU 261/2004? Min gissning är att det är Swiss man ska gå på om ersättning, eftersom det var de som orsakade problemen - vilket jag dessvärre tyckt mig förstått inte är helt lätt.