Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Blev försenad från Arlanda till München med Lufthansa. Trots att Lufthansa gjorde allt vad de kunde med att köra oss i minibus över plattan och hantera passkontrollen i specialslussen så valde Avianca att stänga dörren innan vi kom dit...Lyckligtvis hade jag insett risken redan på Arlanda och sökt efter vilka alternativ som fanns och istället för att bli ombokade till Avianca 24 timmar senare fick vi biljetter med Lufthansa via Frankfurt med avgång redan vid lunchtid dagen efter. (flighten från Frankfurt visade fullt i systemen, men jag fick igenom att vi blev satta på väntelista och acceptera att åka tillbaka till München igen och ta Aviancamaskinen om vi inte kom iväg från Frankfurt). Måste säga att agenten hanterade det lysande och mycket kundorienterat.
Efter en natt på Hilton pratar jag med Lufthansa i München på morgonen, fortfarande fullt från Frankfurt, men agenten ringer till flight managern för att stämma av och tycker vi ska åka.
När vi kommer till gaten i Frankfurt färstår vi att det verkligen var managern för flighten hon talat med (jag tvivlade en del på detta i München) och de känner väl igen våra namn och meddelar cirka 30 minuter före avgång att det löser sig.

Kommer fram till vårt slutmål cirka 15 timmar försenade och jag skickar in ett kortfattat mail med underlag till Lufthansas feedback ett par dagar senare och begär ersättning enligt 261/2004.
Fem arbetsdagar senare kommer svar att EUR 1200 är på väg och efter ytterligare fem arbetsdagar trillar pengarna in på kontot.
Summa sumarum, allt snyggt hanterat av Lufthansa, vi fick ett bra tillskott till reskassan, fick in oväntade Eurobonus poäng då ursprunglig biljett var en Amex 2 for 1 (bokad I-klass) och vi blev ombokade till C-klass, samt fick flyga Lufthansa istället för Avianca.

En kollega har varit på CES i Las Vegas, vid hemresan gick "allt" fel
Han var bokad med United LAS-LAX med avgång 10,00 och sedan med SAS mellan LAX-ARN allt på genomgående biljett, jag var med och bokade!
När han ankommer till flygplatsen i LAS och checkar in väskan så får han reda på att flyget till LAX är 30 minuter sent på grund av sent inkommande flyg. sedan flyttas avgången fram flera gånger.
Det finns en United avgången till LAX något senar som han frågar om det är möjligt att komma med, vilket han inte har efter som den är fullbokad. Han inser att han inte kommer att kunna hinna med SAS i LAX och frågar om en alternativ flygning. Han erbjuds att bli ombokad till Alaska Air till SFO för att sedan flyga med SAS till CPH och vidare till ARN.

Ombord på Alaska Air så taxar de ut och blir sittande på plattan i över 2 timmar, därför att det är mycket trafik in till SFO och har varit dimma där.
När han ankommer till SFO så har SAS stängt och är på väg ut till plattan.
Han går till United och frågar hur detta kommer att lösas nu, de hänvisar honom till Alaska Air efter det är de som nu äger bokningen nu.
Han erbjuds att flyga LAX-LHR-ARN med BA och kommer till ARN 10 timmar senare än ursprunglig bokning. Väskan kommer flera dagar förenat hem till honom.

Jag är till 100% säker på att det inte finns något att hämta från EU261/2004 i detta fall utan det blir att kontrollera kortförsäkring och företagsförsäkring för att ev. få någon ersättning för denna försäkring.
Finns väl inte ens någon chans att få EB poäng på *A flygningarna.
Eller någon som har en annan uppfattning.

Korrekt, bolaget som är försenat är inte en EU-carrier så det är inte tal om ersättning även om du reser till EU och långbenet är med en EU-carrier. SAS är inte inblandat i förseningen i det här fallet, de har inget med förseningen att göra.

Att få poäng för de ursprungliga *A-flygningarna kan nog bli svårt men ett vänligt formulerat brev till kundtjänst kanske kan ge något.

Last edited:
Hej! Vi reste till Mexico i december på en SAS award, ursprunglig rutt var Brussels Airlines från Bromma till Brussel, sen vidare till Cancun med Air Canada. Dock var Brussels flight försenad pga problem med de-icing på Bromma (vädret var dock ordinärt) så vi missade vår connection med AC och fick ta en senare flight via FRA med Lufthansa. Kom fram ca 2h sent till CUN. Nu har jag lite svårt att lista ut vad man kan ställa för krav på Brussels, både enligt EU261 och för de extra kostnader förseningen vållade. Tack!

Hej! Vi reste till Mexico i december på en SAS award, ursprunglig rutt var Brussels Airlines från Bromma till Brussel, sen vidare till Cancun med Air Canada. Dock var Brussels flight försenad pga problem med de-icing på Bromma (vädret var dock ordinärt) så vi missade vår connection med AC och fick ta en senare flight via FRA med Lufthansa. Kom fram ca 2h sent till CUN. Nu har jag lite svårt att lista ut vad man kan ställa för krav på Brussels, både enligt EU261 och för de extra kostnader förseningen vållade. Tack!
Två timmar sent på en sådan lång resa känns inte så farligt...EU 261 ger inget vid en sån liten försening och är väl tveksamt även på hem eller kortförsäkring. Beroende på vilken bokningsklass ni fick på den nya resvägen kan du få Eurobonuspoäng, det i kombination med att du slapp AC över Atlanten och fick LH istället känns som en rätt schysst deal för två timmar.

Två timmar sent på en sådan lång resa känns inte så farligt...EU 261 ger inget vid en sån liten försening och är väl tveksamt även på hem eller kortförsäkring. Beroende på vilken bokningsklass ni fick på den nya resvägen kan du få Eurobonuspoäng, det i kombination med att du slapp AC över Atlanten och fick LH istället känns som en rätt schysst deal för två timmar.
Sånt händer och så ofta som vi reser är jag bara glad att det inte sker oftare :). Det som ställde till det var att vi missade vår färja till slutdestinationen med allt vad det innebär av att hitta hotell mitt i natten, transfer etc. Samt att väskorna inte kom med LH-flighten, de fick vi först fem dagar senare.

Sånt händer och så ofta som vi reser är jag bara glad att det inte sker oftare :). Det som ställde till det var att vi missade vår färja till slutdestinationen med allt vad det innebär av att hitta hotell mitt i natten, transfer etc. Samt att väskorna inte kom med LH-flighten, de fick vi först fem dagar senare.
OK, den typen av kostnader bör du ha en god chans att få ersättning för från hemförsäkring och/ eller kreditkortet, dock inte via EU261. Framförallt väskdelen när det blir så långt kan ge en hel del om du har kvitton på utlägg för inköp.

OK, den typen av kostnader bör du ha en god chans att få ersättning för från hemförsäkring och/ eller kreditkortet, dock inte via EU261. Framförallt väskdelen när det blir så långt kan ge en hel del om du har kvitton på utlägg för inköp.
Jo, är rätt väl täckt via Amex och jag har även goda erfarenheter av LH vid liknande situationer förut. Brussels är väl dessutom ökända för att obstruera ersättningskrav ad infinitum och jag tänker att man får räkna med en del såna här kostnader ibland.

Toppen