Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Har en fundering, för ett och ett halvt år sedan åkte jag på en försening på ca 11 timmar, avresort utanför Eu. Jag reklamerade detta ungefär 2 veckor efter inträffandet och fick ett svar som lät såhär
”Då förseningen beror på omständigheter utanför vår kontroll, som vi inte hade kunnat förutse eller undvika, trots att alla rimliga åtgärder vidtagits, är vi inte skyldiga att utbetala kompensation enligt Europaparlamentets och rådets förordning 261/2004.”

Detta var en slide som var trasig och man kunde inte placera ca 50ers runt den nödutgången. Så jag blev nekad ombordstigning vid gate.
För en vecka skickade jag ut igen en reklamtion för att testa igen och nu verkar dom villiga att betala kompensation för resan men säger att man måste reklamera inom två månader.

”Vi anser att er reklamation inte inkommit till oss inom skälig tid och kommer därför inte att utbetala någon kompensation.

Vi tillämpar Högsta Domstolens beslut med mål nr T 2659-17, att man inom skälig tid ska reklamera och detta är inom 2 månader.”

Så går det på något sätt binda mina två reklamationer för att få kompensation?

Argumentera att du redan har reklamerat resan i skälig tid och bifoga korresspondens från det caset. Då det är tekniska problem som är orsak har du rätt till ersättning. Ett argument är att reklamationen inkommit i tid, det står inget i högsta domstolens mål om hur länge en argumentationsprocess får fortgå, dvs. inget som säger att du inte får vänta i 1,5 år med motargument av ett case som lämnades in i tid. Med tanke hur lång tid en rättsprocess tar så är det inte alls orimligt.

Argumentera att du redan har reklamerat resan i skälig tid och bifoga korresspondens från det caset. Då det är tekniska problem som är orsak har du rätt till ersättning. Ett argument är att reklamationen inkommit i tid, det står inget i högsta domstolens mål om hur länge en argumentationsprocess får fortgå, dvs. inget som säger att du inte får vänta i 1,5 år med motargument av ett case som lämnades in i tid. Med tanke hur lång tid en rättsprocess tar så är det inte alls orimligt.
Det var dom tankarna jag var inne på blir ett mail då, tack.

Allmänna Reklamationsnämnden eller allmän domstol. Eller, om du vill, ambulansjägarna.
Tänkte ge lite återkopplingen på detta case. Anlitade en av indrivningsfirmorna eftersom caset inte var helt klockrent. SAS vägrade först betala men igår efter mer än 1 år så kom något oväntat ersättning. 281 Euro efter avdrag för firmans kostnader. Känns trevligt till jul

Morsning forumet!

Fredag den 6/12, kl 0715 skulle Norwegian ha tagit oss tillbaka till ARN från Krabi. 5/12 inkommer följande sms: We´re sorry to inform you that your norwegian flight DY7260 from Krabi to Stockholm is cancelled due to technical reasons(osv..)
Efter långa telefonköer blir vi ombokade för hemresa lördag med mellanlandning och övernattning i Oslo för att landa på Arlanda 9/12 kl 12.
Enligt mig infaller härmed villkor för att vår familj om 4 pers skall få ersättning enligt EU261. Jag sammanställde kostnader med kvitton samt anspråk på nämnd ersättning via Norwegians formulär.
Som kuriosa till ärendet så avbokades tydligen både torsdags och fredagsflighten (de veckodagar som norwegian kör sträckan) och endast ca 60 resenärer blev drabbade (hmmmmm....?)

Idag kom iallafall svaret:

Takk for at du kontakter oss med ditt krav.

Norwegian flyvning DY7260 (KBV-ARN) 07.12.2018 ble dessverre kansellert på grunn av en uregelmessighet ved en tidligere avgang i vårt nettverk som hadde en direkte konsekvens på denne flyvningen. Den opprinnelige flyvningen ble påvirket av teknisk feil. Selv om alle rimelige tiltak ble iverksatt, var det i dette tilfellet ikke mulig å unngå denne uregelmessigheten.

På bakgrunn av årsaken til uregelmessigheten imøtekommer vi EU- kompensasjon: 600 EUR pp. (2400 EUR).

I dette tilfellet vil vi refundere følgende utgifter:

- mat: 41.05 SEK, 268.08 SEK, 44.03 SEK, 224.11 SEK, 204 SEK,
- hotell: 691.75 SEK,
- kommunikasjon: 1179.19 SEK,
- transfer: 691.75 SEK,

Dessverre kan vi ikke imøtekomme forespørsel om refusjon av de andre kostnadene, da vi ikke er pliktig til å dekke slike utgifter. For ytterligere informasjon vedrørende det juridiske grunnlaget for refusjon av økonomiske tap i forbindelse med en forsinkelse eller kansellering, vennligst se nedenfor*.

Vi takker for innsendt kontoinformasjon og forsikrer deg om at innvilget beløp vil bli refundert til din konto innen rimelig tid.

Vi beklager de ulempene denne uregelmessigheten har medført, men håper at vi til tross for dette vil få gleden av å ønske velkommen ombord ved en senere anledning.

Med vennlig hilsen,
Theresa
The Customer Relations Team

Inte helt förvånad då det är Norwegian vi pratar om....
Om vi bortser från det faktum att de inte vill ersätta samtliga redovisade kostnader som förseningen har medfört, och fokuserar på nekandet av de 4x600EUR. Hur bör jag fortskrida tycker ni? Tips mottages tacksamt!

Med vänlig hälsning Severin

Toppen