Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

henke12 skrev:Har ett case mot Norwegian och de är såklart både sega och har felKort sammanfattning:Juli 2018:GOT-ARN-UME där GOT-ARN är över 1,5h sen och anslutningen till Umeå missas och vi blir ombokade till dagen efter + hotell (sista avgången för dagen)De hänvisar till C-549/07 Wallentin-Hermann och ger sin förklaring.Att ett eventuellt tekniskt fel behövde lagas men efter undersökning behövdes det inte längre..Bevisbördan ligger ju såklart hos Norwegian för att visa vad som är extraordinärt, Men beviset är tunnt tycker jag!Förslag hur jag ska svara?Visa bifogad bild 83694Klicka för att utvidga...
Jag har skummat igenom caset och blir lite fundersam över varför Norweigan hänvisar till detta då domstolsbeslutet fastslår att tekniska problem inte är extraordinärt. Citerat beslutet nedan översatt till svenska:



CURIA - Documents



Mot denna bakgrund beslutar domstolen (fjärde avdelningen) följande:



1) Artikel 5.3 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 261/2004 av den 11 februari 2004 om fastställande av gemensamma regler om kompensation och assistans till passagerare vid nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flygningar och om upphävande av förordning (EEG) nr 295/91 ska tolkas på ett sådant sätt att ett tekniskt problem med ett flygplan, som leder till att en flygning ställs in, inte omfattas av begreppet ”extraordinära omständigheter”, i den mening som avses i denna bestämmelse, såvida detta problem inte uppkommit till följd av händelser som, till sin art eller sitt ursprung, faller utanför det berörda lufttrafikföretagets normala verksamhet och som ligger utanför dess faktiska kontroll. Konventionen om vissa enhetliga regler för internationella lufttransporter, som ingicks i Montreal den 28 maj 1999, är inte avgörande för tolkningen av de skäl för undantag från kompensationsskyldigheten som avses i artikel 5.3 i förordning nr 261/2004.



2) Frekvensen av tekniska problem hos ett lufttrafikföretag är inte i sig ett sakförhållande som gör det möjligt att fastställa huruvida det föreligger ”extraordinära omständigheter”, i den mening som avses i artikel 5.3 i förordning nr 261/2004.



3) Den omständigheten att ett lufttrafikföretag har iakttagit samtliga lagstadgade minimikrav avseende underhåll av ett flygplan är inte i sig tillräcklig för att det ska anses styrkt att detta lufttrafikföretag har vidtagit ”alla rimliga åtgärder”, i den mening som avses i artikel 5.3 i förordning nr 261/2004, och således ska befrias från kompensationsskyldigheten enligt artiklarna 5.1 c och 7.1 i denna förordning.



Daska caset i ansiktet på dem och fråga vart exakt de hittar stöd för att inställd åtgärd av tekniska problem är extraordinärt.
 
Flög ARN-CPH och vi blev totalt 2h7m sena.

Sträckan är ju således under 1500km vilket bör göra flighten till typ 1, och ersättning om €250 borde således gälla?



Saken är den att SAS hävdar följande:



With reference to judgment from European Court of Justice in case C-402/07 and 432/07 (“Sturgeon case”), we cannot meet your request of compensation in this case. The delay is less than three hours and we have to advise you that you are not entitled to compensation under these circumstances.
 
flybob skrev:Flög ARN-CPH och vi blev totalt 2h7m sena.Sträckan är ju således under 1500km vilket bör göra flighten till typ 1, och ersättning om €250 borde således gälla?Saken är den att SAS hävdar följande:With reference to judgment from European Court of Justice in case C-402/07 and 432/07 (“Sturgeon case”), we cannot meet your request of compensation in this case. The delay is less than three hours and we have to advise you that you are not entitled to compensation under these circumstances.Klicka för att utvidga...
Vid försening är det 3h som gäller för kompensation.
 
God morgon och god fortsättning!



Reste med TAP ARN-LIS-GIG den 19 dec. Jag såg redan under dagen att Lissabon drogs med en hel del förseningar och misstänkte att jag skulle missa min anslutning till Rio, vilket jag också gjorde. Förseningen blev på 11 timmar.



Är det värt att begära ersättning när förseningen inte berodde på annat än ”sent inkommande flyg”?



Hade två separata bokningar, en betald biljett och en awardbiljett.
 
Trox skrev:Hade två separata bokningar, en betald biljett och en awardbiljett.Klicka för att utvidga...


Där har du svaret, tyvärr.

Nej.



Du har 2 kontrakt med TAP.

Kontrakt 1: ARN-LIS, dit de tog dig trots försening

Kontrakt 2: LIS-GIG, där du inte var vid gate vid utsatt tid.



Fråga:

Lyckades du "koppla bokningarna" vid incheckningen på ARN? Hjälpte de dig på LIS?
 
Agö skrev:Eftersom tekniskt fel aldrig är extraordinärt kan ju en undersökning av ett potentiellt tekniskt fel inte heller vara extraordinärt. Hål i huvudet hos handläggaren.Klicka för att utvidga...



Taggen skrev:Jag har skummat igenom caset och blir lite fundersam över varför Norweigan hänvisar till detta då domstolsbeslutet fastslår att tekniska problem inte är extraordinärt. Citerat beslutet nedan översatt till svenska:CURIA - DocumentsMot denna bakgrund beslutar domstolen (fjärde avdelningen) följande:1)Artikel 5.3 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 261/2004 av den 11 februari 2004 om fastställande av gemensamma regler om kompensation och assistans till passagerare vid nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flygningar och om upphävande av förordning (EEG) nr 295/91 ska tolkas på ett sådant sätt att ett tekniskt problem med ett flygplan, som leder till att en flygning ställs in, inte omfattas av begreppet ”extraordinära omständigheter”, i den mening som avses i denna bestämmelse, såvida detta problem inte uppkommit till följd av händelser som, till sin art eller sitt ursprung, faller utanför det berörda lufttrafikföretagets normala verksamhet och som ligger utanför dess faktiska kontroll. Konventionen om vissa enhetliga regler för internationella lufttransporter, som ingicks i Montreal den 28 maj 1999, är inte avgörande för tolkningen av de skäl för undantag från kompensationsskyldigheten som avses i artikel 5.3 i förordning nr 261/2004. 2)Frekvensen av tekniska problem hos ett lufttrafikföretag är inte i sig ett sakförhållande som gör det möjligt att fastställa huruvida det föreligger ”extraordinära omständigheter”, i den mening som avses i artikel 5.3 i förordning nr 261/2004. 3)Den omständigheten att ett lufttrafikföretag har iakttagit samtliga lagstadgade minimikrav avseende underhåll av ett flygplan är inte i sig tillräcklig för att det ska anses styrkt att detta lufttrafikföretag har vidtagit ”alla rimliga åtgärder”, i den mening som avses i artikel 5.3 i förordning nr 261/2004, och således ska befrias från kompensationsskyldigheten enligt artiklarna 5.1 c och 7.1 i denna förordning.

Daska caset i ansiktet på dem och fråga vart exakt de hittar stöd för att inställd åtgärd av tekniska problem är extraordinärt.Klicka för att utvidga...


Tack! Skickar genast in replik!
 
henke12 skrev:Där har du svaret, tyvärr.Nej.Du har 2 kontrakt med TAP.Kontrakt 1: ARN-LIS, dit de tog dig trots förseningKontrakt 2: LIS-GIG, där du inte var vid gate vid utsatt tid.Fråga:Lyckades du "koppla bokningarna" vid incheckningen på ARN? Hjälpte de dig på LIS?Klicka för att utvidga...


Uttryckte mig oklart. Genomgående bokningar hela vägen, bokade av SAS för Award och TAP direkt för den andra.
 
freppa87 skrev:Två personer som reste, en på award och en på cash?Klicka för att utvidga...


Yes!



Funderade på om det faktum att nästan samtliga flighter ut från Lissabon den 19 dec var sena antyder att TAP kommer att skylla på händelser utom deras kontroll.



Jag kollade om det kanske var dåligt väder, men inget sådant.
 
Så ni var två i sällskapet på samma två flyg men olika biljetter?



Förordningen skiljer inte på betald/award så ni har samma rättigheter.
 
Trox skrev:Yes!Funderade på om det faktum att nästan samtliga flighter ut från Lissabon den 19 dec var sena antyder att TAP kommer att skylla på händelser utom deras kontroll.Jag kollade om det kanske var dåligt väder, men inget sådant.Klicka för att utvidga...


Ett tips. Skicka in ett separat ärende för de två olika biljetterna. Då kan det hamna hos två olika handläggare. Om det ena går igenom, men inte det andra så är det bara att hänvisa till det första ärendet.
 
fcx skrev:Ett tips. Skicka in ett separat ärende för de två olika biljetterna. Då kan det hamna hos två olika handläggare. Om det ena går igenom, men inte det andra så är det bara att hänvisa till det första ärendet.Klicka för att utvidga...


Ja, ska testa det. Värt ett försök i alla fall.
 
Råkade ut för detta igår den 2jan



Hade en bokning Tallin-Arlanda-Göteborg med sas, flyget kommer in från Arlanda i tid och vi får börja borda. Sedan stoppas allting och alla får gå tillbaka till gaten, väl i gaten får vi höra att flighten är delayed, new info in 30minutes. Så håller det på i ca 4h, vi får sedan borda vid 21-tiden. Där säger kaptenen att vi är sena pga väderförhållande, men under all våran väntan så har flighter både avgått och ankommit Tallinn. Vi missar iallafall vår anslutning till Göteborg och kommer fram ca 14h senare. SAS svarar idag att ingen ersättning utgår tack vare extraordinära omständigheter, finns det skäl att driva detta vidare?


https://www.businessclass.com/forum/attachments/skärmavbild-2019-01-03-kl-11-35-50-png.83877/
 
Mattias Jönsson skrev:Råkade ut för detta igår den 2janHade en bokning Tallin-Arlanda-Göteborg med sas, flyget kommer in från Arlanda i tid och vi får börja borda. Sedan stoppas allting och alla får gå tillbaka till gaten, väl i gaten får vi höra att flighten är delayed, new info in 30minutes. Så håller det på i ca 4h, vi får sedan borda vid 21-tiden. Där säger kaptenen att vi är sena pga väderförhållande, men under all våran väntan så har flighter både avgått och ankommit Tallinn. Vi missar iallafall vår anslutning till Göteborg och kommer fram ca 14h senare. SAS svarar idag att ingen ersättning utgår tack vare extraordinära omständigheter, finns det skäl att driva detta vidare?Visa bifogad bild 83877Klicka för att utvidga...
Att flighter går från Tallinn är en sak men det är ju bara ena sidan av myntet. Hur var det med landningar på Stockholm Arlanda igår kväll? Du kan kika på Swedavias hemsida t ex.
 
Mattias Jönsson skrev:Råkade ut för detta igår den 2janHade en bokning Tallin-Arlanda-Göteborg med sas, flyget kommer in från Arlanda i tid och vi får börja borda. Sedan stoppas allting och alla får gå tillbaka till gaten, väl i gaten får vi höra att flighten är delayed, new info in 30minutes. Så håller det på i ca 4h, vi får sedan borda vid 21-tiden. Där säger kaptenen att vi är sena pga väderförhållande, men under all våran väntan så har flighter både avgått och ankommit Tallinn. Vi missar iallafall vår anslutning till Göteborg och kommer fram ca 14h senare. SAS svarar idag att ingen ersättning utgår tack vare extraordinära omständigheter, finns det skäl att driva detta vidare?Visa bifogad bild 83877Klicka för att utvidga...
Det var riktigt dåligt väder igår i Stockholm med väldigt starka vindar. Det kan mycket väl ha varit det som påverkade er flight och att ni därför inte kunde flyga till Stockholm i tid.
 
palmen skrev:Det var riktigt dåligt väder igår i Stockholm med väldigt starka vindar. Det kan mycket väl ha varit det som påverkade er flight och att ni därför inte kunde flyga till Stockholm i tid.Klicka för att utvidga...
Fram på kvällen rullade det på rätt bra tycker jag, inga problem alls att landa vid 18 tiden. Men mycket drogs med förseningar, säkert pga den tidigare stormen. Som väl för övrigt drog vidare österut mot tex Tallinn, så den kan nog påverkat både flygningarna där och flygvägen mellan.
 
Det var några inställda och omdirigerade flygningar till/från Tallinn under stormen i förrgår, bl.a. med SAS enligt estnisk media. Vid hårda vindar kanske ATR är mer känsligt än större maskiner?
 
Mattias Jönsson skrev:Råkade ut för detta igår den 2janHade en bokning Tallin-Arlanda-Göteborg med sas, flyget kommer in från Arlanda i tid och vi får börja borda. Sedan stoppas allting och alla får gå tillbaka till gaten, väl i gaten får vi höra att flighten är delayed, new info in 30minutes. Så håller det på i ca 4h, vi får sedan borda vid 21-tiden. Där säger kaptenen att vi är sena pga väderförhållande, men under all våran väntan så har flighter både avgått och ankommit Tallinn. Vi missar iallafall vår anslutning till Göteborg och kommer fram ca 14h senare. SAS svarar idag att ingen ersättning utgår tack vare extraordinära omständigheter, finns det skäl att driva detta vidare?Klicka för att utvidga...


Air travel to and from Tallinn Airport was heavily affected by the storm, leading to multiple delays and even cancellations. An SAS flight from Copenhagen to Tallinn, for example, was forced to return to Copenhagen after circling near the Estonian capital for some time but ultimately being unable to land.



Från: Early January storm disrupts travel, causes power outages | News | ERR



Så möjligheterna för att driva ersättningskrav enligt EU 261/2004 torde vara begränsade.
 
Back
Top