Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

toer00

Medlem
Kära BC - vänner,

Hur rekommenderar ni att jag hanterar detta fall...?

I går var jag och min fru passagerare ombord på Finnars flight AY 835 på väg fr. Helsingfors till Bromma. Planet avgick 16:50 lokal tid fr. HEL och skulle ha landat 17:50 på BMA.

Efter ca 15 min flygning så började det dock tjuta något förskräckligt från bakre delen av planet, detta just när besättningen förbered de för servering. Så istället för servering så gick de tillbaka och satte sig igen, spände fast sig och strax efter meddelade kaptenen att de blivit något fel på huvuddörren (som sitter baktill på de ATR 72-500 som Finnair använder) och att de skulle återvända till HEL.

Sagt och gjort, planet vände om och efter ytterligare 15 min (med fortsatt tjutande) så landade vi säkert på HEL igen...
Vi blev därefter hänvisade till ankomst service i ankomsthallen på HEL (lång kö...), men bara efter några min så kom det ett SMS att vi blivit ombokade till AY 819 till Arlanda kl:20:20 (Finsk tid).

Dock blev AY 819 försenad och ankom först 20:52 (mot planerat 20:20). Problemet var dock nu att jag bilen parkerad på Bromma, så jag fick ta en Taxi fr. Arlanda till Bromma och var på plats på Bromma ca. 21:55 på kvällen.

Nu tänkte jag kolla med er som varit med om detta fler gånger än jag...

- Detta torde väl vara ett klockrent exempel på EG nr 261/2004? Och hur an än räknar så blir det väl 250 € per pers?
- Tekniska problem på ett plan som flyger kan väl inte anses som "extra ordinära omständigheter"...? Speciellt inte när man själv väljer att vända tillbaks till HEL och boka om oss till ett senare plan till Arlanda...
- Taxiresan ARN - BMA kan man kräva den av Finnair utöver förseningsersättningen...?
- Finnair teg som muren efter SMS:et, men jag antar att det vi åt på flygplatsen även kan tas upp...?

Känner sig någon säker på svaren, feel free...
 

Canadien

Medlem
- Detta torde väl vara ett klockrent exempel på EG nr 261/2004? Och hur an än räknar så blir det väl 250 € per pers?
Ja

- Tekniska problem på ett plan som flyger kan väl inte anses som "extra ordinära omständigheter"...? Speciellt inte när man själv väljer att vända tillbaks till HEL och boka om oss till ett senare plan till Arlanda...
Bör inte vara extraordinärt nej.

- Taxiresan ARN - BMA kan man kräva den av Finnair utöver förseningsersättningen...?
Ja, de är skyldiga att ta er till er destination. Nu kan de kanske hävda att de ordnat buss eller dyl men att ni vägrat åka den, isåfall kan det bli svårare.

- Finnair teg som muren efter SMS:et, men jag antar att det vi åt på flygplatsen även kan tas upp...?

Ja det bör gå bra. Ibland får man kuponger för mat och dryck och då kan de säga att de redan uppfyllt detta.
 

Taggen

Medlem
Jag kör runda tre med Lufthansa i år. Går denna i mål i år har jag fått in 1200€ i år från Lufthansa pga. förseningar.

Inkommande plan var försenat till Nice med 26 min och då Lufthansa ändrat tidtabellen tidigare så hade min transfertid i Frankfurt minskat till 45 min. Vi blev sedan totalt 57 min försenade från Nice och landade 34 min för sent i Frankfurt. När vi landade hade de redan bokat om mig till en flight morgonen efter så jag var totalt 8 h och 55 min försenad till Arlanda. Jag spårade hur planet flygit under dagen på Flightradar och förseningen hade uppstått två flighter tidigare och sedan hade de inte lyckats köra in förseningen.

Dear Madam or Sir

I send this e-mail directly to you because I get error messages when I try to fill in the feedback form regarding flight disruptions on your webpage.

I hereby claim 400€ according to EC regulation 261/04 Article 6 (1.)(b) and Article 7(b) since I was delayed with 8 hours and 55 min to my destination (Stockholm) which is located 1912 Km (www.gcmap.com) from my origin (Nice) on the 30th of November.

My flight were supposed to departure at 19:10 from Nice Airport on the 30th of November (LH1065) but the flight was delayed to 20:07 which meant that I missed my connection flight in Frankfurt (LH808), scheduled for 21:30 to Stockholm - Arlanda. I was then rebooked to flight LH800, departure at 06:25, arriving at 08:35 on the 1st of December. My original arrival time to Stockholm - Arlanda were 23:40 on the 30th of November.

I have attached the original boarding passes as well as the extra one between Frankfurt and Stockholm.

Ticket Number: 220-XXXXXX

Account information:

IBAN:
Bankname:
SWIFT/BIC:

Best regards
 

Berglund

Medlem
Jag kör runda tre med Lufthansa i år. Går denna i mål i år har jag fått in 1200€ i år från Lufthansa pga. förseningar.

Inkommande plan var försenat till Nice med 26 min och då Lufthansa ändrat tidtabellen tidigare så hade min transfertid i Frankfurt minskat till 45 min. Vi blev sedan totalt 57 min försenade från Nice och landade 34 min för sent i Frankfurt. När vi landade hade de redan bokat om mig till en flight morgonen efter så jag var totalt 8 h och 55 min försenad till Arlanda. Jag spårade hur planet flygit under dagen på Flightradar och förseningen hade uppstått två flighter tidigare och sedan hade de inte lyckats köra in förseningen.

Dear Madam or Sir

I send this e-mail directly to you because I get error messages when I try to fill in the feedback form regarding flight disruptions on your webpage.

I hereby claim 400€ according to EC regulation 261/04 Article 6 (1.)(b) and Article 7(b) since I was delayed with 8 hours and 55 min to my destination (Stockholm) which is located 1912 Km (www.gcmap.com) from my origin (Nice) on the 30th of November.

My flight were supposed to departure at 19:10 from Nice Airport on the 30th of November (LH1065) but the flight was delayed to 20:07 which meant that I missed my connection flight in Frankfurt (LH808), scheduled for 21:30 to Stockholm - Arlanda. I was then rebooked to flight LH800, departure at 06:25, arriving at 08:35 on the 1st of December. My original arrival time to Stockholm - Arlanda were 23:40 on the 30th of November.

I have attached the original boarding passes as well as the extra one between Frankfurt and Stockholm.

Ticket Number: 220-XXXXXX

Account information:

IBAN:
Bankname:
SWIFT/BIC:

Best regards
Jag ska börja anlita Taggens förseningsservice!!!

Får du hem den här får du köra alla mina förseningsärenden - på provision!
 

agehall

Medlem
Bör inte vara extraordinärt nej.
Jag hade inte varit lika säker på det. Har det uppstått ett fel under flygningen så anser iallafall jag att det är mer åt det extraordinära hållet. Om man får ersättning även för problem som upptäcks efter start och där man tvingas vända tillbaka så blir EU261/2004 direkt livsfarlig då den ger flygbolag incitament att INTE vända och hantera potentiellt farliga problem direkt. Jag känner inte till några prejudikat för hur detta hanteras men det kanske finns - jag har inte direkt letat efter det.
 
  • Gilla
Reactions: fcx

Taggen

Medlem
Jag ska börja anlita Taggens förseningsservice!!!

Får du hem den här får du köra alla mina förseningsärenden - på provision!
Så är det när man flyger med Tyskar och inte Fransoser. ;) Jag kanske skall följa ditt råd att köra Air France ner till Nice bara för att se hur stökiga de verkar vara om något skiter sig.
 

Canadien

Medlem
Om man får ersättning även för problem som upptäcks efter start och där man tvingas vända tillbaka så blir EU261/2004 direkt livsfarlig då den ger flygbolag incitament att INTE vända och hantera potentiellt farliga problem direkt.

Fast omvänt gäller ju också, de upptäcker vid kontroll att gummilisten som tätar bakdörren är sliten och borde bytas, men fixar inte utan vänder inte förräns det visade sig att det var ett problem.
 

freppa87

Medlem
Jag hade inte varit lika säker på det. Har det uppstått ett fel under flygningen så anser iallafall jag att det är mer åt det extraordinära hållet. Om man får ersättning även för problem som upptäcks efter start och där man tvingas vända tillbaka så blir EU261/2004 direkt livsfarlig då den ger flygbolag incitament att INTE vända och hantera potentiellt farliga problem direkt. Jag känner inte till några prejudikat för hur detta hanteras men det kanske finns - jag har inte direkt letat efter det.
Så har varit min uppfattning också av det hela. Däremot det man kan ifrågasätta är varför dom inte har ett reservplan och crew att använda på hemmabas för att förhindra att förseningen blir så pass stor?
 

agehall

Medlem
Fast omvänt gäller ju också, de upptäcker vid kontroll att gummilisten som tätar bakdörren är sliten och borde bytas, men fixar inte utan vänder inte förräns det visade sig att det var ett problem.
Det vore ett väldigt stort säkerhetsproblem om det skulle visa sig vara så. Det finns inget seriöst flygbolag som skulle göra så.
 
Toppen