toer00
Medlem
Kära BC - vänner,
Hur rekommenderar ni att jag hanterar detta fall...?
I går var jag och min fru passagerare ombord på Finnars flight AY 835 på väg fr. Helsingfors till Bromma. Planet avgick 16:50 lokal tid fr. HEL och skulle ha landat 17:50 på BMA.
Efter ca 15 min flygning så började det dock tjuta något förskräckligt från bakre delen av planet, detta just när besättningen förbered de för servering. Så istället för servering så gick de tillbaka och satte sig igen, spände fast sig och strax efter meddelade kaptenen att de blivit något fel på huvuddörren (som sitter baktill på de ATR 72-500 som Finnair använder) och att de skulle återvända till HEL.
Sagt och gjort, planet vände om och efter ytterligare 15 min (med fortsatt tjutande) så landade vi säkert på HEL igen...
Vi blev därefter hänvisade till ankomst service i ankomsthallen på HEL (lång kö...), men bara efter några min så kom det ett SMS att vi blivit ombokade till AY 819 till Arlanda kl:20:20 (Finsk tid).
Dock blev AY 819 försenad och ankom först 20:52 (mot planerat 20:20). Problemet var dock nu att jag bilen parkerad på Bromma, så jag fick ta en Taxi fr. Arlanda till Bromma och var på plats på Bromma ca. 21:55 på kvällen.
Nu tänkte jag kolla med er som varit med om detta fler gånger än jag...
- Detta torde väl vara ett klockrent exempel på EG nr 261/2004? Och hur an än räknar så blir det väl 250 € per pers?
- Tekniska problem på ett plan som flyger kan väl inte anses som "extra ordinära omständigheter"...? Speciellt inte när man själv väljer att vända tillbaks till HEL och boka om oss till ett senare plan till Arlanda...
- Taxiresan ARN - BMA kan man kräva den av Finnair utöver förseningsersättningen...?
- Finnair teg som muren efter SMS:et, men jag antar att det vi åt på flygplatsen även kan tas upp...?
Känner sig någon säker på svaren, feel free...
Hur rekommenderar ni att jag hanterar detta fall...?
I går var jag och min fru passagerare ombord på Finnars flight AY 835 på väg fr. Helsingfors till Bromma. Planet avgick 16:50 lokal tid fr. HEL och skulle ha landat 17:50 på BMA.
Efter ca 15 min flygning så började det dock tjuta något förskräckligt från bakre delen av planet, detta just när besättningen förbered de för servering. Så istället för servering så gick de tillbaka och satte sig igen, spände fast sig och strax efter meddelade kaptenen att de blivit något fel på huvuddörren (som sitter baktill på de ATR 72-500 som Finnair använder) och att de skulle återvända till HEL.
Sagt och gjort, planet vände om och efter ytterligare 15 min (med fortsatt tjutande) så landade vi säkert på HEL igen...
Vi blev därefter hänvisade till ankomst service i ankomsthallen på HEL (lång kö...), men bara efter några min så kom det ett SMS att vi blivit ombokade till AY 819 till Arlanda kl:20:20 (Finsk tid).
Dock blev AY 819 försenad och ankom först 20:52 (mot planerat 20:20). Problemet var dock nu att jag bilen parkerad på Bromma, så jag fick ta en Taxi fr. Arlanda till Bromma och var på plats på Bromma ca. 21:55 på kvällen.
Nu tänkte jag kolla med er som varit med om detta fler gånger än jag...
- Detta torde väl vara ett klockrent exempel på EG nr 261/2004? Och hur an än räknar så blir det väl 250 € per pers?
- Tekniska problem på ett plan som flyger kan väl inte anses som "extra ordinära omständigheter"...? Speciellt inte när man själv väljer att vända tillbaks till HEL och boka om oss till ett senare plan till Arlanda...
- Taxiresan ARN - BMA kan man kräva den av Finnair utöver förseningsersättningen...?
- Finnair teg som muren efter SMS:et, men jag antar att det vi åt på flygplatsen även kan tas upp...?
Känner sig någon säker på svaren, feel free...