Big Birger
Medlem
Medveten om att detta är ett lite långt inlägg, så läs om du har tålamod...
En av sönerna (17 år) är utbytesstudent i USA. Vi kan i denna tråd kalla honom Ludvig, vilket också är praktiskt eftersom han heter Ludvig.
Hans bokning av resebyrån som hanterar flygresan (nej, jag fick inte boka själv och jag försökte VERKLIGEN få vara med) blev ARN-AMS-MSP-SFD med KLM/Delta och en otroligt tidig morgonflight och 3 timmars väntan i både Amsterdam & Minneapolis. Ändå skönt med gott om tid för immigrations osv. Fine. Det gick inte att ändra till en smidigare variant via Chicago som bara hade inneburit ett stopp. Lång historia bara det. Nåja. Tillbaka till storyn.
I juni bokar resebyrån om Ludvig så han istället för 3 timmar i Minneapolis får 1 timme och 18 minuter. Oklart varför de bokar om honom, och de mörkar det för oss. Jag upptäcker dagen innan Ludvig ska åka att var ombokad. Den minsta tid som KLM/Delta rekommenderar för att byta plan i Minneapolis via immigrations är 1 timme och 15 minuter. I ursprungsbokningen hos KLM står det alltså att Ludvig skulle åka med KL6629 med avgångstid 17:35 och ankomsttid 18:43, men på boardingkortet på Arlanda står det tydligt vad han är inbokad på nu (DL4956).
Planet från Stockholm till Amsterdam går i tid, och landar i tid. Perfekt
Planet till Minneapolis är flaggat för att det kommer gå i tid, men landa drygt 30 minuter sent. Sedan ändras det till "on-time". Planet går sedan i tid, men blir kontinuerligt under flygningen senare och senare. Jag förvarnar Ludvig om att han måste ta långa benet först i Minneapolis, men han har inte en suck att hinna när planet landar 30-40 minuter sent.
Ludvig får innan han ens har hämtat andan efter löpturen över hela flygplatsen ett nytt boardingkort där han är i stand-by på nästa plan, men har en plats på näst-nästa plan.
Ludvig är vid rätt gate hela tiden, och det blir lite kaos med auktion för att köpa ut passagerare. Vid en tidpunkt har han en plats på planet, men direkt efteråt blir han tillsagd att han får åka med nästa. Lite segt, men vad göra.
Ludvig kommer med näst-nästa plan, och landar ca: 20:30 istället för ca: 17. Dvs +3,5 timmar försening beroende på att KLM/Delta-planet från Amsterdam blev försenat. Det borde innebära €600 i ersättning, enligt konstens alla regler. Enkelt.
Det är nu det roliga börjar.
Jag tar kontakt med KLM. Det tar ca: 1-2 månaders korrespondens innan vi är överens om att Ludvig faktiskt blev 3,5 timmar försenad. De hävdade länge att han var inbokad på KL6629, eftersom det är vad som syns i deras system när man tittar snabbt. Efter att ha jagat och letat fick jag till slut i en person som kunde se i "historik"-fliken att Ludvig visst var inbokad på KL4956 istället.
Då hävdade istället KLM att det är ATC (Air Traffic Control) som dirigerat om planet. Det skulle innebära att de inte behöver betala €600. Jag är mycket tveksam till det, eftersom det knappast var någon omväg de flög. Jag följde planet på Flightradar, och det var snarare som om det var kraftig motvind. KLM vägrar att presentera någon form av bevisning att ATC dirigerat om planet.
Här insåg jag att det blir för jobbigt att driva detta själv, så jag tar hjälp av "Airhelp". Det är OK om de tar 20-25% i avgift, eller vad det är.
Efter några veckor återkommer Airhelp och meddelar att KLM (eller vem deras motpart är) säger att Ludvig missat sin incheckning i Minneapolis. Men han behövde inte checka in, och han kollade med både info-desk och i gaten att han inte behövde göra något. Jag kan styrka detta med chatt-historik från WhattAapp.
Då säger KLM att Ludvig var på fel plats och missade tiden till gaten. Samma sak här. Ludvig var på plats, och även det går att styrka med chatt-historiken.
Då hävdar KLM att Ludvig landade 19:30 med DL4778, och att det är en så liten försening att det inte berättigar till ersättning då han ändå skulle ha landat med KL6629 18:43. Suck. Tillbaka till ruta ett. Det var den flighten som han var inbokad på ursprungligen, men som han bevisligen inte var inbokad på när han checkade in på Arlanda. Dessutom är det enkelt att visa att DL4778 hade en avgångstid 19:25 från Minneapolis. Svårt att landa 19:30 då!
Lyckligtvis var Ludvig smart nog att ta kort på sina boardingkort hela vägen, så bevismaterialet vi har är ganska bra.
Aktuell status är att Airhelp har meddelat att de kommer ta detta med flygbolaget igen.
Hur tror ni att detta kommer sluta?
En av sönerna (17 år) är utbytesstudent i USA. Vi kan i denna tråd kalla honom Ludvig, vilket också är praktiskt eftersom han heter Ludvig.
Hans bokning av resebyrån som hanterar flygresan (nej, jag fick inte boka själv och jag försökte VERKLIGEN få vara med) blev ARN-AMS-MSP-SFD med KLM/Delta och en otroligt tidig morgonflight och 3 timmars väntan i både Amsterdam & Minneapolis. Ändå skönt med gott om tid för immigrations osv. Fine. Det gick inte att ändra till en smidigare variant via Chicago som bara hade inneburit ett stopp. Lång historia bara det. Nåja. Tillbaka till storyn.
I juni bokar resebyrån om Ludvig så han istället för 3 timmar i Minneapolis får 1 timme och 18 minuter. Oklart varför de bokar om honom, och de mörkar det för oss. Jag upptäcker dagen innan Ludvig ska åka att var ombokad. Den minsta tid som KLM/Delta rekommenderar för att byta plan i Minneapolis via immigrations är 1 timme och 15 minuter. I ursprungsbokningen hos KLM står det alltså att Ludvig skulle åka med KL6629 med avgångstid 17:35 och ankomsttid 18:43, men på boardingkortet på Arlanda står det tydligt vad han är inbokad på nu (DL4956).
Planet från Stockholm till Amsterdam går i tid, och landar i tid. Perfekt
Planet till Minneapolis är flaggat för att det kommer gå i tid, men landa drygt 30 minuter sent. Sedan ändras det till "on-time". Planet går sedan i tid, men blir kontinuerligt under flygningen senare och senare. Jag förvarnar Ludvig om att han måste ta långa benet först i Minneapolis, men han har inte en suck att hinna när planet landar 30-40 minuter sent.
Ludvig får innan han ens har hämtat andan efter löpturen över hela flygplatsen ett nytt boardingkort där han är i stand-by på nästa plan, men har en plats på näst-nästa plan.
Ludvig är vid rätt gate hela tiden, och det blir lite kaos med auktion för att köpa ut passagerare. Vid en tidpunkt har han en plats på planet, men direkt efteråt blir han tillsagd att han får åka med nästa. Lite segt, men vad göra.
Ludvig kommer med näst-nästa plan, och landar ca: 20:30 istället för ca: 17. Dvs +3,5 timmar försening beroende på att KLM/Delta-planet från Amsterdam blev försenat. Det borde innebära €600 i ersättning, enligt konstens alla regler. Enkelt.
Det är nu det roliga börjar.
Jag tar kontakt med KLM. Det tar ca: 1-2 månaders korrespondens innan vi är överens om att Ludvig faktiskt blev 3,5 timmar försenad. De hävdade länge att han var inbokad på KL6629, eftersom det är vad som syns i deras system när man tittar snabbt. Efter att ha jagat och letat fick jag till slut i en person som kunde se i "historik"-fliken att Ludvig visst var inbokad på KL4956 istället.
Då hävdade istället KLM att det är ATC (Air Traffic Control) som dirigerat om planet. Det skulle innebära att de inte behöver betala €600. Jag är mycket tveksam till det, eftersom det knappast var någon omväg de flög. Jag följde planet på Flightradar, och det var snarare som om det var kraftig motvind. KLM vägrar att presentera någon form av bevisning att ATC dirigerat om planet.
Här insåg jag att det blir för jobbigt att driva detta själv, så jag tar hjälp av "Airhelp". Det är OK om de tar 20-25% i avgift, eller vad det är.
Efter några veckor återkommer Airhelp och meddelar att KLM (eller vem deras motpart är) säger att Ludvig missat sin incheckning i Minneapolis. Men han behövde inte checka in, och han kollade med både info-desk och i gaten att han inte behövde göra något. Jag kan styrka detta med chatt-historik från WhattAapp.
Då säger KLM att Ludvig var på fel plats och missade tiden till gaten. Samma sak här. Ludvig var på plats, och även det går att styrka med chatt-historiken.
Då hävdar KLM att Ludvig landade 19:30 med DL4778, och att det är en så liten försening att det inte berättigar till ersättning då han ändå skulle ha landat med KL6629 18:43. Suck. Tillbaka till ruta ett. Det var den flighten som han var inbokad på ursprungligen, men som han bevisligen inte var inbokad på när han checkade in på Arlanda. Dessutom är det enkelt att visa att DL4778 hade en avgångstid 19:25 från Minneapolis. Svårt att landa 19:30 då!
Lyckligtvis var Ludvig smart nog att ta kort på sina boardingkort hela vägen, så bevismaterialet vi har är ganska bra.
Aktuell status är att Airhelp har meddelat att de kommer ta detta med flygbolaget igen.
Hur tror ni att detta kommer sluta?