Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

agehall

Medlem
Har de rätt till någon ersättning? (Enl EU dir eller på något annat sätt?)
Jag ser inte riktigt hur det skulle berättiga till någon ersättning från EU261/2004 även om det väl finns dommar som pekar på att EU anser att den ska gälla även utanför EU. Andra ersättningar går inte att uttala sig om utan att känna till alla försäkringsvillkor etc.

Har inget med ersättningen att göra men givetvis så hade de anslutningsflyg på separat biljett från AKL som de missade pga förseningen SIN-AKL, trots över 4h mellan flygen i utgångspunkt.
Det där är nog bra läropengar. 4h transfertid (med separata biljetter) efter att ha flugit runt jorden är inget som rekommenderas, oavsett var bytet sker. På tok för många saker som kan gå snett på vägen.
 

taxvalp

Medlem
Av SAS utställd awardbiljett (117 ticket number); ARN-CPH-SIN-AKL. Första benet med SAS, resterande med SQ. SIN-AKL försenad så att ankomsten för hela flygningen ARN-AKL blir 2h 50min senare än beräknat. Detta pga att man tvingades byta planet i SIN pga trasig AC. Sedan tog det ytterligare tid för att vid reboarding tvingades man vänta på en passagerare i 30 min.

Har de rätt till någon ersättning? (Enl EU dir eller på något annat sätt?)

Ingen ersättning enligt EU-direktivet då det krävs minst 4h försening på så lång sträcka. Eventuell annan ersättning för utlägg beror på försäkring men brytpunkt brukar vara 4h.

EDIT: En generös reseförsäkring kan ju ge ersättning för missad anslutning i detta fall men 4h är alldeles för snålt tilltaget...
 

Capa

Medlem
Jag ser inte riktigt hur det skulle berättiga till någon ersättning från EU261/2004 även om det väl finns dommar som pekar på att EU anser att den ska gälla även utanför EU. Andra ersättningar går inte att uttala sig om utan att känna till alla försäkringsvillkor etc.


Det där är nog bra läropengar. 4h transfertid (med separata biljetter) efter att ha flugit runt jorden är inget som rekommenderas, oavsett var bytet sker. På tok för många saker som kan gå snett på vägen.

Ska kolla, möjligen hemförsäkringen. Resan (skatterna) är betalda med Ames SAS Premium om det hjälper något. Med EU tänkte jag mest på att det är SK sim biljetterat och att resan påbörjades inom EU. Men lyckades inte hitta om det finns möjlighet till ersättning eller ej.

Helt riktigt, lesson learned.
 

Capa

Medlem
Ingen ersättning enligt EU-direktivet då det krävs minst 4h försening på så lång sträcka. Eventuell annan ersättning för utlägg beror på försäkring men brytpunkt brukar vara 4h.

EDIT: En generös reseförsäkring kan ju ge ersättning för missad anslutning i detta fall men 4h är alldeles för snålt tilltaget...

Misstänkte det. Tack för era svar och klargöranden! De hade i alla fall en fantastisk resa fram till AKL :)
 

SK989

Medlem
Det finns praxis från bl.a. Allmänna reklamationsnämnden på att ett flygbolag har en ersättningsskyldighet för missade anslutningar på separata biljetter, men inte enligt EU-förordningen utan enligt Montrealkonventionen.
 

agehall

Medlem
Det finns praxis från bl.a. Allmänna reklamationsnämnden på att ett flygbolag har en ersättningsskyldighet för missade anslutningar på separata biljetter, men inte enligt EU-förordningen utan enligt Montrealkonventionen.
Du råkar inte ha en länk till det utlåtandet? En snabb sökning gav inget. Om inte så får jag gräva lite mer senare idag för det där var en nyhet för mig.

Edit: Hittade den tror jag. Antar att det är Flygbolagets ansvar vid missad anslutningsflygning du menar?
 

Taggen

Medlem
Ska kolla, möjligen hemförsäkringen. Resan (skatterna) är betalda med Ames SAS Premium om det hjälper något. Med EU tänkte jag mest på att det är SK sim biljetterat och att resan påbörjades inom EU. Men lyckades inte hitta om det finns möjlighet till ersättning eller ej.

Helt riktigt, lesson learned.
Du kan få ersättning från AMEX-Premium försäkringen då det i villkoren framgår att resor bokade med Eurobonuspoäng innefattas. Jag antar att AMEX-kortet är dina föräldrars för annars omfattas de inte av försäkringen. Dock vet jag inte om de har rätt till förseningsskydd då biljetten inte är genomgående men jag kan ha misstolkat villkoren. Läs också avsnittet om AVBOKA OCH SKJUTA UPP RESA.

 

Attachments

  • sas-premium_kreditkort.pdf
    253,5 KB · Visningar: 226

AndersSt

Medlem
Jag ser inte riktigt hur det skulle berättiga till någon ersättning från EU261/2004 även om det väl finns dommar som pekar på att EU anser att den ska gälla även utanför EU.

Nu var ju förseningen mindre än 4h i just det här fallet men bara för att undvika missförstånd, EU261 gäller alltså även utanför EU för:

a) passagerare som reser från en flygplats belägen inom en medlemsstats territorium där fördragets bestämmelser är tillämpliga,

b) passagerare som reser från en flygplats belägen i tredje land till en flygplats belägen inom en medlemsstats territorium där fördragets bestämmelser är tillämpliga, såvida inte de fått förmåner eller kompensation samt fått assistans i det tredje landet, under förutsättning att det lufttrafikföretag som utför flygningen är ett EG-lufttrafikföretag.
 

agehall

Medlem
Nu var ju förseningen mindre än 4h i just det här fallet men bara för att undvika missförstånd, EU261 gäller alltså även utanför EU för:

a) passagerare som reser från en flygplats belägen inom en medlemsstats territorium där fördragets bestämmelser är tillämpliga,
Fast just den där delen är det som inte är helt tydligt. Det har tolkats som att det är varje segment som räknas, och då skulle detta aldrig vara tillämpligt. Men sedan kom det väl en dom som sa tvärt om, så det råder viss tveksamhet kring detta skulle jag säga.

Jag tycker personligen det är läskigt av flera anledningar ifall EU försöker tvinga på tredje land våra lagar och regler. Det kommer inte att sluta bra för någon, så jag utgår själv ifrån exakt det som står i förordningen för egen del.
 

Capa

Medlem
Du kan få ersättning från AMEX-Premium försäkringen då det i villkoren framgår att resor bokade med Eurobonuspoäng innefattas. Jag antar att AMEX-kortet är dina föräldrars för annars omfattas de inte av försäkringen. Dock vet jag inte om de har rätt till förseningsskydd då biljetten inte är genomgående men jag kan ha misstolkat villkoren. Läs också avsnittet om AVBOKA OCH SKJUTA UPP RESA.

Se där:

"FÖRSENINGSSKYDD FÖRSÄKRADS FÖRMÅNER

1. Följande kostnader för resa, förfriskningar och logi samt inköp eller hyra av nödvändiga artiklar måste debiteras den försäkrades American Express Card och kan endast göras under en resa. Om den försäkrade inte är kortmedlem och reser utan sällskap av en kortmedlem kan den försäkrade betala med ett annat kort. Uppvisande av samtliga originalkvitton krävs vid ersättningsanspråk.

2. Försäkrad ersätts med upp till 1 500 kronor per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi under tiden mellan den ursprungliga avgångstiden enligt bokning/biljett och den faktiska avgångstiden i följande fall:

a) Missad avgång. Försäkrad missar sitt flyg, tåg eller fartyg på grund av en olycka eller på grund av att den försäkrades fordon havererar eller det inträffar en olycka, ett haveri eller ett avbrott i kollektivtrafiken och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett,

b) Försening, inställning eller överbokning. Försäkrads flyg, tåg eller fartyg är försenat, inställt eller överbokat och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett.

c) Missad anslutning. Försäkrad missar sitt anslutande flyg, tåg eller fartyg och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett."

Om detta innefattar anslutning på separat biljett så är båda b) och c) tillämpliga. 1500 SEK per näbb är bättre än ingenting. Det är föräldrarnas Amex Premium som har använts vid betalning av skatter etc. Frågan är ju om någon av punkterna b) eller c) är tillämpliga om det inte gäller anslutning på separat biljett. Är "Destinationsort" orten för ursprungsbokningen eller för "resan". Båda biljetterna är betalda med SAS Amex premium.

Ber om ursäkt om detta blir för OT i denna tråd.

Stort tack för detta! :)

 
Toppen