Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Skulle säga att det är solklart (du skulle på charter eller?) att du har rätt till 600€. Tekniska problem är inte ett giltligt skäl för att undanslippa ersättning. Du var försenad till slutdestinationen mer än 4 timmar med det flyg du köpt biljett till. De erbjöd om jag förstått dig rätt, ingen ombokning så de har inte vidtagit alla rimliga åtgärder för att förhindra förseningen.
Checkade du in hemifrån @maba eller när du kom till flygplatsen?

Vi checkade in på flygplatsen när vi kom dit efter lunch

Dock behöver du skilja på charteroperatören TUI som du köpt paketresan av, och det flygbolag som utför flygningen (kan vara TUI Fly, men även något annat bolag). Jag antar att det är charteroperatören TUI som erbjudit ersättningen motsvarande en dag som kompensation för att ni dag kortare semester. De har dock inget med EU-kompensationen att göra, utan den måste ni begära från flygbolaget.

Tack så mycket @Berglund @Thornado @agehall för era blixtsnabba svar, då blir det nej tack till dagersättning och siktar på 400 p/p istället ;)

Som sagt var, det är två separata saker. Du kan fortfarande tacka ja till ersättningen från TUI för att du förlorat en av dina dagar på resmålet (under förutsättning att det är charteroperatören och inte flygbolaget som erbjudit dig detta), och sen ändå begära ersättning för flygförseningen från flygbolaget.

Vi checkade in på flygplatsen när vi kom dit efter lunch
Ok, då gäller tolkning av Artikel 3 då ni inte var in-checkade, och andra sidan så meddelade de så långt i förväg så min tolkning av artikel tre är att du måste vara in-checkad senast enligt flygbolagets regler, dvs. om du missar in-checkningen och flyget är försenat så kan du inte begära ersättning.

Ser ut som att de erbjuder en dagsandel (ett dygn) av resans obligatoriska kostnad för förlorad tid på resmålet och ingenting utöver det. TUI skriver att en avi kommer att sändas med post. Ska man ta emot det eller räknas det som att man då accepterat deras ersättning. Tycker att förordningen borde ligga utöver denna då deras erbjudande bara är för förlorad vistelsetid på destinationen.

Jodå känner till det med mat och dryck på flygplatsen.

Ser ut som att de erbjuder en dagsandel (ett dygn) av resans obligatoriska kostnad för förlorad tid på resmålet och ingenting utöver det. TUI skriver att en avi kommer att sändas med post. Ska man ta emot det eller räknas det som att man då accepterat deras ersättning. Tycker att förordningen borde ligga utöver denna då deras erbjudande bara är för förlorad vistelsetid på destinationen.

Jodå känner till det med mat och dryck på flygplatsen.
Se svar från @Thornado. Det är två separata saker. De kan inte säga att du inte har rätt till ersättning enligt EU 261/2004 för att du accepterad deras kompensation. Om vi förutsätter att du fått kompensation genom dagsandel från researrangören så är EU 261/2004 något som du begär från flygbolaget, alltså två separata ersättningar som inte är relaterade. I ditt fall så antar jag att det är TUI Fly Nordic som du skall begära ersättning ifrån eller är det Thomson Airways du flög med?

Nu har jag ett case igen så nu får vi se vad Lufthansa säger.

1. Lufthansa har ställt in mitt flyg från Nice kl 1900, torsdag nästa vecka (8:e Nov).
2. Automatisk ombokning ägde rum fredag den 26:e oktober.
3. De erbjöd mig en flight 10:30 på torsdag nästa vecka och det är den sista flighten med Lufthansa den dagen från Nice. Den sista flighten den dagen om man räknar hela Lufthansagruppen, är kl. 1500 med Austrian och sedan vidare till Stockholm via Wien.

Varför har jag då ett case?

1. Avbokningen och ombokningen inträffade fredagen den 26:e oktober vilket är < Två veckor innan avgång så enligt Artikel 5.1.c.i så har jag rätt till ersättning
2. Den flight som jag ombokades till inträffade 8,5 timmar innan min ordinarie avgång (1900-1030=8,5 h) vilket gör att jag har rätt till ersättning enligt Artikel 5.1.c.ii som statuerar att den ombokade flighten får avgå maximalt två timmar innan ordinarie flyg för att ej ha rätt till ersättning.
3. De kan knappast åberopa extraordinära omständigheter 13 dagar före avgång.

Kommer givetvis att skicka in mitt case efter jag kommit hem från resan så vi får se hur det går.

Uppföljning i detta case. Kort sagt, de gick med på utbetalning efter ett mothugg men när jag var tydligare i min argumentation så då gick det bättre.

Första mailet från mig:
Dear Madam or Sir

I send this e-mail directly to you because I get error messages when I click the link to reach feedback form regarding flight disruptions on your webpage.

I hereby claim 400€ according to EC regulation 261/04 Article 7 (1.)(b) since the exceptions from liability in Article 5 (1.)(c)(i) and Article 5(1.)(c)(ii) were not fulfilled by the operating carrier since I was informed of the cancellation less than two weeks in advance and the re-booked option offered departured more than two hours (8,5 hours earlier was offered) before the original departure time. I could not accept to travel 8,5 hours before my original departure time and therefore needed to re-book to the following day. I was informed of the cancellation on Friday, 26th of October and the original departure was scheduled on Thursday, 8th of November. The distance between Nice Airport and Stockholm – Arlanda is 1912 Km (www.gcmap.com) from my origin (Nice).

I have attached the original boarding passes for my original and Re-booked flights, PDF of the PNR in the GDS and Notification from my Travel Agency that the flight was cancelled and the initial re-booking suggestion sent to me on the 26th of October.

Ticket Numbers: 220-XXXXX and 220-XXXXXX
PNR: XXXXXX

Account information:
IBAN:
Bankname:
SWIFT/BIC:

Best regards

Första svaret från Lufthansa customer relations:
Dear Mr. Taggen,

Thank you for your email dated November 11, 2018. We are sorry for the inconvenience you experienced as a result of the cancellation of our flight from Nice to Arlanda. Please accept our apologies.

You are right to expect that a Lufthansa flight operates as scheduled. We are, on rare occasion, required to change our flight schedule due to various reasons. Without question you should be informed of any change in your itinerary early enough to afford you the opportunity to make alternate arrangements.

Our records indicate we informed you of the changes to the scheduled flight on October 26, 2018 by e-mail.

We hope you will understand that we are unable to provide you with the requested compensation since you were notified of the schedule change in a timely manner.

Lufthansa remains at your service and we look forward to welcoming you on board again soon.

Sincerely,

Jag svarar tillbaka:
Hello,

No, your answer is not acceptable. You did not inform me in a timely manner (<two weeks) according to Article 5 (1.)(c)(i), and you did not offer me a re-booking which departured less than two hours before the original departure time according to Article 5(1.)(c)(ii) since your re-booking took place 8,5 hours before departure and therefore, you are obliged to pay compensation which is equivalent to 400€ according to Article 7 in the regulation.

There are less than two weeks between FRIDAY, the 26th of October and THURSDAY, the 8th of November. If you would have informed me on THURSDAY, the 25th of October then it would have been two weeks in advance and I would not have been eligible to compensation.

I have quoted Article 5 below and highlighted the important parts. I have also attached the English version of the regulation. A German version is available on EUR-Lex - 32004R0261 - EN - EUR-Lex.

1. In case of cancellation of a flight, the passengers
concerned shall:
(a) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 8; and

(b) be offered assistance by the operating air carrier in accordance
with Article 9(1)(a) and 9(2), as well as, in event of rerouting
when the reasonably expected time of departure of
the new flight is at least the day after the departure as it
was planned for the cancelled flight, the assistance specified
in Article 9(1)(b) and 9(1)(c); and

(c) have the right to compensation by the operating air carrier
in accordance with Article 7, unless:

(i) they are informed of the cancellation at least two
weeks before the scheduled time of departure;
or

(ii) they are informed of the cancellation between two
weeks and seven days before the scheduled time of
departure and are offered re-routing, allowing them to
depart no more than two hours before the scheduled
time of departure and to reach their final destination
less than four hours after the scheduled time of arrival;
or

(iii) they are informed of the cancellation less than seven
days before the scheduled time of departure and are
offered re-routing, allowing them to depart no more
than one hour before the scheduled time of departure
and to reach their final destination less than two hours
after the scheduled time of arrival.

That I was offered alternative routes is irrelevant in this case.

Best regards

Det slutade med att de ringde upp och bad om ursäkt och att de kommer att betala ut 400€ samt ersättning för en extra hotellnatt så de hanterade caset bra denna gång tycker jag, trots första mothugget.

Last edited:
Har läst fram och tillbaka men lite stressad så ber verkligen om ursäkt om jag har missat något uppenbart här. Hjälper mina föräldrar med att undersöka rätt till ersättning. En long shot men ändå.

Av SAS utställd awardbiljett (117 ticket number); ARN-CPH-SIN-AKL. Första benet med SAS, resterande med SQ. SIN-AKL försenad så att ankomsten för hela flygningen ARN-AKL blir 2h 50min senare än beräknat. Detta pga att man tvingades byta planet i SIN pga trasig AC. Sedan tog det ytterligare tid för att vid reboarding tvingades man vänta på en passagerare i 30 min.

Har de rätt till någon ersättning? (Enl EU dir eller på något annat sätt?)

Har inget med ersättningen att göra men givetvis så hade de anslutningsflyg på separat biljett från AKL som de missade pga förseningen SIN-AKL, trots över 4h mellan flygen i utgångspunkt.

Tacksam för all hjälp :)

Toppen