Kan man applicera den även på mitt inlägg #4011?ViktorT skrev:Jag antar att denna borde duga?ARN 2012-08741 | lagen.nuKlicka för att utvidga...
Berglund skrev:Varför blandar du in var du befann dig?Blev du försenad till din destination?Svaret är ja.Var denna försening orsakad av flygbolaget eller inom deras kontroll?Svaret är ja.Då är det ersättningsbart.Klicka för att utvidga...
maba skrev:Nu erbjuder TUI en ersättning motsvarande en dag.Jag tycker det borde vara 600 euro då sträckan var över 3500 km men hur fungerande det då vi inte var på flygplatsen eller incheckningen utan befann oss hemma?Klicka för att utvidga...
maba skrev:Spelar det någon roll att vi inte var incheckade och tidsaspekten när vi fick reda på förseningen?Klicka för att utvidga...
Nej.maba skrev:Spelar det någon roll att vi inte var incheckade och tidsaspekten när vi fick reda på förseningen?Klicka för att utvidga...
Skulle säga att det är solklart (du skulle på charter eller?) att du har rätt till 600€. Tekniska problem är inte ett giltligt skäl för att undanslippa ersättning. Du var försenad till slutdestinationen mer än 4 timmar med det flyg du köpt biljett till. De erbjöd om jag förstått dig rätt, ingen ombokning så de har inte vidtagit alla rimliga åtgärder för att förhindra förseningen.maba skrev:Vad gäller härPlanet ska avgå 06.05Får meddelande 23.50 kvällen innan dvs 6.15 innan, att planet istället kommer att lyfta 15.00 på eftermiddagen. Har inte checkat in utan är hemma när meddelandet kommer, åker till flygplatsen vid lunch och lyfter sedan strax efter 15. Detta var en charterresa med TUI där de böt plan och angav tekniska problem som orsak. Nu erbjuder TUI en ersättning motsvarande en dag.Jag tycker det borde vara 600 euro då sträckan var över 3500 km men hur fungerande det då vi inte var på flygplatsen eller incheckningen utan befann oss hemma?Klicka för att utvidga...
Taggen skrev:Skulle säga att det är solklart (du skulle på charter eller?) att du har rätt till 600€. Tekniska problem är inte ett giltligt skäl för att undanslippa ersättning. Du var försenad till slutdestinationen mer än 4 timmar med det flyg du köpt biljett till. De erbjöd om jag förstått dig rätt, ingen ombokning så de har inte vidtagit alla rimliga åtgärder för att förhindra förseningen.Checkade du in hemifrån@mabaeller när du kom till flygplatsen?Klicka för att utvidga...
Har de erbjudit dagersättning eller ersättning enligt EU 261/2004? Hur mycket var dagersättningen? Du vet att ni enligt Artikel 9 (1.)(a) har rätt till måltider och förfriskningar på flygbolagets bekostnad?maba skrev:Tack så mycket@Berglund@Thornado@agehallför era blixtsnabba svar, då blir det nej tack till dagersättning och siktar på 400 p/p iställetKlicka för att utvidga...
Thornado skrev:Dock behöver du skilja på charteroperatören TUI som du köpt paketresan av, och det flygbolag som utför flygningen (kan vara TUI Fly, men även något annat bolag). Jag antar att det är charteroperatören TUI som erbjudit ersättningen motsvarande en dag som kompensation för att ni dag kortare semester. De har dock inget med EU-kompensationen att göra, utan den måste ni begära från flygbolaget.Klicka för att utvidga...
maba skrev:Tack så mycket@Berglund@Thornado@agehallför era blixtsnabba svar, då blir det nej tack till dagersättning och siktar på 400 p/p iställetKlicka för att utvidga...
Ok, då gäller tolkning av Artikel 3 då ni inte var in-checkade, och andra sidan så meddelade de så långt i förväg så min tolkning av artikel tre är att du måste vara in-checkad senast enligt flygbolagets regler, dvs. om du missar in-checkningen och flyget är försenat så kan du inte begära ersättning.maba skrev:Vi checkade in på flygplatsen när vi kom dit efter lunchKlicka för att utvidga...
Se svar från @Thornado. Det är två separata saker. De kan inte säga att du inte har rätt till ersättning enligt EU 261/2004 för att du accepterad deras kompensation. Om vi förutsätter att du fått kompensation genom dagsandel från researrangören så är EU 261/2004 något som du begär från flygbolaget, alltså två separata ersättningar som inte är relaterade. I ditt fall så antar jag att det är TUI Fly Nordic som du skall begära ersättning ifrån eller är det Thomson Airways du flög med?maba skrev:Ser ut som att de erbjuder en dagsandel (ett dygn) av resans obligatoriska kostnad för förlorad tid på resmålet och ingenting utöver det. TUI skriver att en avi kommer att sändas med post. Ska man ta emot det eller räknas det som att man då accepterat deras ersättning. Tycker att förordningen borde ligga utöver denna då deras erbjudande bara är för förlorad vistelsetid på destinationen.Jodå känner till det med mat och dryck på flygplatsen.Klicka för att utvidga...
Ok, då är det TUI Airways som du skall skicka din claim till.maba skrev:Jodå det var TUIs dreamlinerKlicka för att utvidga...
Taggen skrev:Nu har jag ett case igen så nu får vi se vad Lufthansa säger.1. Lufthansa har ställt in mitt flyg från Nice kl 1900, torsdag nästa vecka (8:e Nov).2. Automatisk ombokning ägde rum fredag den 26:e oktober.3. De erbjöd mig en flight 10:30 på torsdag nästa vecka och det är den sista flighten med Lufthansa den dagen från Nice. Den sista flighten den dagen om man räknar hela Lufthansagruppen, är kl. 1500 med Austrian och sedan vidare till Stockholm via Wien.Varför har jag då ett case?1. Avbokningen och ombokningen inträffade fredagen den 26:e oktober vilket är < Två veckor innan avgång så enligt Artikel 5.1.c.i så har jag rätt till ersättning2. Den flight som jag ombokades till inträffade 8,5 timmar innan min ordinarie avgång (1900-1030=8,5 h) vilket gör att jag har rätt till ersättning enligt Artikel 5.1.c.ii som statuerar att den ombokade flighten får avgå maximalt två timmar innan ordinarie flyg för att ej ha rätt till ersättning.3. De kan knappast åberopa extraordinära omständigheter 13 dagar före avgång.Kommer givetvis att skicka in mitt case efter jag kommit hem från resan så vi får se hur det går.Klicka för att utvidga...
Jag ser inte riktigt hur det skulle berättiga till någon ersättning från EU261/2004 även om det väl finns dommar som pekar på att EU anser att den ska gälla även utanför EU. Andra ersättningar går inte att uttala sig om utan att känna till alla försäkringsvillkor etc.Capa skrev:Har de rätt till någon ersättning? (Enl EU dir eller på något annat sätt?)Klicka för att utvidga...
Det där är nog bra läropengar. 4h transfertid (med separata biljetter) efter att ha flugit runt jorden är inget som rekommenderas, oavsett var bytet sker. På tok för många saker som kan gå snett på vägen.Capa skrev:Har inget med ersättningen att göra men givetvis så hade de anslutningsflyg på separat biljett från AKL som de missade pga förseningen SIN-AKL, trots över 4h mellan flygen i utgångspunkt.Klicka för att utvidga...