Hej, hoppas det finns någon klok där ute som kan reda ut mina rättigheter och hjälpa mig.
Den
30.9.2018 blev mitt flyg
DY4098 (SFT-ARN) inställt, jag fick veta det cirka 4 h innan avgång via mejl. Jag fick aldrig veta varför och vädret var det inte heller något fel på. Norwegian ville boka om mig men hade ingen plats förrän på ett flyg dagen efter, vilket resulterar att jag skulle missa en hel arbetsdag. Jag kontaktade därför SAS och bokade en egen biljett för att komma hem samma kväll.
Några dagar efteråt ansökte jag om ersättning på 250 euro i enlighet med EU-förordningen 261/2004. Fick svar för cirka en vecka sedan om att de avslår min ansökan då de hänvisar att det var extra ordinära omständigheter med ett blixtnedslag på ett tidigare plan som i sin tur gjorde att detta plan inte kunde flyga sin rutt. När jag hört mig runt lite så ska detta inte räknas som en extraordinär händelse, utan känns mer som en undanflykt för slippa betala ut kompensationen till kunder som inte orkar driva ansökan vidare. Längre ned har jag bifogat deras svar.
Jag har försökt sökt efter prejudikat att bifoga för min överklagan till Norwegian utan att lyckas. Det som jag har hittat gällande mina rättigheter är följande från
RefundFlight - Dina Rättigheter se nedan:
Tidigare flyg
Täta scheman gör att en flights försening kan orsaka en domino-effekt som i sin tur försenar nästkommande flyg. Enligt förordningen samt EU-domslut så kan extraordinära omständigheter endast avse ett visst flyg en viss dag.
Väder
Eftersom väder kan delas upp i flera olika underkategorier så är det svårt att ge ett definitivt beslut. Vulkanutbrott och tät dimma är exempel på extraordinära omständigheter. Medan blixtnedslag och snöfall ofta ger ersättning.
Tror ni att det i överklagan räcker med att hänvisa till förgående text? Eller ska jag anlita något av de verksamheter som hjälper till med ansökan om flygersättning?
Här nedan följer Norwegians svar till mig:
Svar (2018-11-06 14:04)
Hei Voktor,
Takk for at du kontakter oss med ditt krav.
Norwegian flyvning DY4098 (SFT-ARN) 30.09.2018 ble dessverre kansellert. Denne uregelmessigheten ble forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne ha vært unngått, selv om alle rimelige tiltak ble iverksatt.
Detaljert informasjon om årsaken til denne uregelmessigheten er gitt på engelsk slik at du om ønskelig kan bruke dette dokumentet som offisiell bekreftelse på hendelsen.
Reason for disruption: This cancellation was caused by an earlier disruption within our network that had a direct effect on this flight. The original flight was disrupted due to a lightning strike.