Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Under alla omständigheter borde du väl få tillbaka kostnaden för OT?

Vädret medför att du inte kommer få ersättning för förseningen eller hotell, tyvärr!

Du får inget för förseningen, men du borde få ut för nedgraderingen. Prata med SAS om det till att börja med. Om de hänvisar till UA så får du gå på dem istället, vilket blir jobbigare. Hade jag varit som du så hade jag nog vägrat gå med på en nedgradering.

Detta kan bli spännande. Enligt SAS egen info så får man bara tillbaka kostnaden för uppgraderingen (om man själv kontaktar OT) och de tänker sig ingen ersättning enligt EU261/2004 för nedgradering. Detta har varit uppe tidigare i tråden men hittills verkar ingen här ha testat det i skarp läge. Från SAS resebyråinfo:

Irregularity
Rebooking procedures for passengers with an upgrade, affected by irregularity:

Rebooking to other airline
Rebook the passenger in the same service class as originally booked and refund the upgrade.
Note: In case of refund in above cases, passenger himself must contact Optiontown and request refund.

Under alla omständigheter borde du väl få tillbaka kostnaden för OT?

Vädret medför att du inte kommer få ersättning för förseningen eller hotell, tyvärr!

Du lär inte få det från OptionTown, de hänvisar bara till flygbolaget när uppgraderingen väl är bekräftad, enligt sina T&C. Signup *och* upgrade cost är non-refundable från dem...

Yes genomgående biljett och allt bokat från SAS hemsida ;) Jag skulle ha flygit Plus men nu blir det UA Plus till FRA istället. SK plus och UA plus är ju inte riktigt samma sak.

Men bara för att förtydliga här nu.
Min resa från LIT som flögs av UA blev försenad med 3 timmar pga vädret. Jag missade min flight från ORD till CPH. Den flighten hade jag uppgraderat genom OT till plus. Jag blev ombokad till dagen efter med UA till FRA i economy plus. De ville inte heller betala min övernattning på hotell nära flygplatsen.

Du får inget för förseningen, men du borde få ut för nedgraderingen. Prata med SAS om det till att börja med. Om de hänvisar till UA så får du gå på dem istället, vilket blir jobbigare. Hade jag varit som du så hade jag nog vägrat gå med på en nedgradering.

Har man verkligen rätt till ersättning om man ombokas från economy plus till economy plus på annat bolag men att det andra bolaget har en "sämre" version av economy+? Man tittar väl bara på vilken klass man flyger i och inte hur själva produkten ser ut? Annars skulle väl alla på LX C som bokas om till SK C kunna kräva ersättning för att de nedgraderats? Eller tänker jag fel?

Har man verkligen rätt till ersättning om man ombokas från economy plus till economy plus på annat bolag men att det andra bolaget har en "sämre" version av economy+? Man tittar väl bara på vilken klass man flyger i och inte hur själva produkten ser ut? Annars skulle väl alla på LX C som bokas om till SK C kunna kräva ersättning för att de nedgraderats? Eller tänker jag fel?

Här är det minerad mark...

Direktivet säger " Om det lufttrafikföretag som utför flygningen placerar passageraren i en lägre klass i förhållande till biljettpriset skall lufttrafikföretaget inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, ersätta..."

SAS Plus är en högre biljettklass med en egen kabin, medan United plus är en ekonomibiljett med seating i en viss del av planet (och i övrigt samma villkor och service som i vanlig ekonomi). Tittar man på biljettvillkoren avseende exempelvis flexibilitet så ser man att det är två olika klasser i förhållande till biljettpriset. Även en titt på biljettpriset, eller snarare skillnaden i pris mellan economy och economy plus visar att det är två helt olika klasser.

Jag skulle absolut gå vidare med detta.

Snackat med både SAS och UA, ingen kan göra något åt situation, skräll.....Pratade precis med en kvinna i United Club loungen och beskrev skillnaden mellan UA eco+ och SAS eco+. Hon förstod att jag blev besviken eftersom deras eco+ inte riktigt går att jämföra men kunde tyvärr inte göra något. Hon kunde inte ens blocka sätet bredvid mig...
Ringde OT och de sa att jag skulle mejla och beskriva vad som hänt och vilken flight som blev försenad. och jag skulle få tillbaka pengarna...Men det hade ju varit mer fördelaktigt om EU261/2004 hade kickat för då får jag 75% av resans värde eftersom flighten är över 3500km.

Om 261/2004 kan appliceras på bonusresor, varför gör den inte det med "cash upgrades" som i det här fallet med OT?

Det som skapade problematiken är en inrikes försening i USA med ett icke-europeiskt bolag och jag tror det är vad som styr hela ersättningsförloppet.

Resan är bokad via SAS och är det inte deras ansvar att ta mig från A->B under samma/likande biljetterad kabinklass?

Detta kan bli spännande. Enligt SAS egen info så får man bara tillbaka kostnaden för uppgraderingen (om man själv kontaktar OT) och de tänker sig ingen ersättning enligt EU261/2004 för nedgradering.

Det är ju precis tvärt emot vad jag lyckades med för ett par år sedan. Jag hade OT till Economy Extra och fick åka LH hem. Fick ut ersättning för den nedgraderingen.

Har man verkligen rätt till ersättning om man ombokas från economy plus till economy plus på annat bolag men att det andra bolaget har en "sämre" version av economy+?

SAS Plus är en egen class of service vilket inte Economy Plus på UA är.

Snackat med både SAS och UA, ingen kan göra något åt situation, skräll.....Pratade precis med en kvinna i United Club loungen och beskrev skillnaden mellan UA eco+ och SAS eco+. Hon förstod att jag blev besviken eftersom deras eco+ inte riktigt går att jämföra men kunde tyvärr inte göra något. Hon kunde inte ens blocka sätet bredvid mig...

Föga förvånande - de kan ofta inte göra något alls tyvärr.

Ringde OT och de sa att jag skulle mejla och beskriva vad som hänt och vilken flight som blev försenad. och jag skulle få tillbaka pengarna...Men det hade ju varit mer fördelaktigt om EU261/2004 hade kickat för då får jag 75% av resans värde eftersom flighten är över 3500km.

Om 261/2004 kan appliceras på bonusresor, varför gör den inte det med "cash upgrades" som i det här fallet med OT?

Jag anser att det EU-reglerna borde kicka in då det var en SAS-flight du blev ombokad från och nedgraderad på. Dock får du inga 75% i ersättning då förseningen inte är relevant. Det är bara nedgraderingen du kan få ersättning för.

Resan är bokad via SAS och är det inte deras ansvar att ta mig från A->B under samma/likande biljetterad kabinklass?

Ja och nej. Men i det här fallet är det en SAS-flight du missade och du blev inte ombokad till en avgång dagen därpå så jag tycker nog du ska dra det vidare.

Trots mycket flygande har jag inte drabbats av allt förstora förseningar, inte idag heller men det kommer att det blir 3timmar mellan Bangkok och London, men detta gör att jag missar min anslutning London-Stockholm och det är BA sista flygning till Stockholm idag
Båda flygningarna ligger på samma biljett och är BA flygningar och betalda C biljetter
Jag fick ett SMS från BA i natt och läste om förseningen.

Kollade och såg att Finnair hade på sin 10.55 avgång C biljetter till salu.
Föreslog vid incheckningen att jag kunde åka via Helsingfors till Stockholm, hon slog i sin dator och sa att den var full i C.
Föreslog Thai TG 952 till Köpenhamn eller Thai via Frankfurt men hon sa nej utan att titta i sin dator eller ringa "någon"

Nu är jag bokad London-Stockholm imorgon kl 10.30 med ankomst 14.05, missar en dag på jobbet på detta vis.
Då till min fråga har jag rätt till någon ersättning? Om JA hur gör jag?

Jag hoppas att personen som "lurade" in mig i BA kommer på nästa BC träff och får förklara sig, nu undrar många vem är denna person, jag skulle aldrig hänga ut @Doc inför läsarna, så Ni får fortsätta och gissa!

Last edited:
Toppen