Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hej!

Jag bedrev ett ärende hos thomas cook airlines som jag tänkte ställa en följdfråga om.

Jag åker alltså från Teneriffa och mitt flyg som då är ifrån ARN är 8 timmar förenat pga att en truck kört in i planet (vilket faktiskt hänt en gång innan mirakulöst nog) betyder det då enligt den hänvisning du har att de av denna anledning behöver betala ut enligt EU 261/2004 pga att förseningen uppstod innan?

Så man kan säga att :

ARN-TFS = försening på 7 timmar pga truckfel
TFS-ARN (min flygning) försenad 8 timmar pga tidigare försening,

vad händer här? :)

Skulle flugit LIT-ORD-CPH-GOT idag men första leget med UA är försenat vilket göt att jag missar min connection i ORD. Var även uppgraderad på SK-flighten med OT. Vad har jag för rättigheter, känner mig rätt vilsen....

Det är var en betald biljett. Nu har de, utan att jag godkänt återbetalningen fört tillbaka 200 kronor till mitt konto.

När jag läser 261/2004 står det 30% av ticket price, borde det inte inkludera skatter och flygplatsavgifter också?

Enligt BA är det inte så.
Det ska vara 30% på hela biljettpriset inklusive allt (alla segment!). Vad stod på slutraden på din biljett? ta 30% av det. Det är inte BA's hållning men det är vad som man kan läsa i 261/2004

Skulle flugit LIT-ORD-CPH-GOT idag men första leget med UA är försenat vilket göt att jag missar min connection i ORD. Var även uppgraderad på SK-flighten med OT. Vad har jag för rättigheter, känner mig rätt vilsen....

Du har rätt att bli ombokad till nästa flight i aktuell kabinklass.
Nu vet jag inte om du var uppgraderad till Business eller Plus. Det är ju inte säkert att motsvarande Plus finns hos andra bolag och då är väl risken att det kan bli Ekonomi.

Du har rätt att bli ombokad till nästa flight i aktuell kabinklass.
Nu vet jag inte om du var uppgraderad till Business eller Plus. Det är ju inte säkert att motsvarande Plus finns hos andra bolag och då är väl risken att det kan bli Ekonomi.

OBS! Om du har en Plus-biljett och reser i economy hem med annat bolag så är det även en nedgradering enl EU261/2004! Jag har fått det utbetalt av SAS när jag blev ombokad på LH från DXB en gång.

Btw, Caru, förutsätter att allt var bokat på en biljett, annars är du helt rökt.

Hur lång tid har man på sig att claima? Blev ombokad/nedgraderad från SK Plus till TG Y förra julen, tänkte inte på att claima då... Sent ska syndaren vakna...

Det var en bra fråga. Jag har för mig att juristerna här på forumet talat om vad svensk lag stipulerar tidigare, men jag kommer inte ihåg.

OBS! Om du har en Plus-biljett och reser i economy hem med annat bolag så är det även en nedgradering enl EU261/2004! Jag har fått det utbetalt av SAS när jag blev ombokad på LH från DXB en gång.

Btw, Caru, förutsätter att allt var bokat på en biljett, annars är du helt rökt.

Yes genomgående biljett och allt bokat från SAS hemsida ;) Jag skulle ha flygit Plus men nu blir det UA Plus till FRA istället. SK plus och UA plus är ju inte riktigt samma sak.

Men bara för att förtydliga här nu.
Min resa från LIT som flögs av UA blev försenad med 3 timmar pga vädret. Jag missade min flight från ORD till CPH. Den flighten hade jag uppgraderat genom OT till plus. Jag blev ombokad till dagen efter med UA till FRA i economy plus. De ville inte heller betala min övernattning på hotell nära flygplatsen.

Resultatet: 13h sen hem, nergraderad och ingen kompensation i form av hotell.

Gäller EU261/2004 även fast jag började min resa i USA och med UA? Allt är ju som sagt bokat av SAS som är maincarrier så jag hoppas man kan få något....

Du får inget för förseningen, men du borde få ut för nedgraderingen. Prata med SAS om det till att börja med. Om de hänvisar till UA så får du gå på dem istället, vilket blir jobbigare. Hade jag varit som du så hade jag nog vägrat gå med på en nedgradering.

Toppen