Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Ah! Det missade jag.

Jag tror inte det finns något krav på att man måste vara incheckad enligt ordinarie tid ifall man, före incheckning får reda på att flighten är försenad. Jag skulle se det som att incheckningen också blev framflyttad.

Då förseningen är så pass stor, räknas det som en inställd flight och du bör ha ett case, givet att det inte föreligger extraordinära omständigheter.

Ah! Det missade jag.

Jag tror inte det finns något krav på att man måste vara incheckad enligt ordinarie tid ifall man, före incheckning får reda på att flighten är försenad. Jag skulle se det som att incheckningen också blev framflyttad.

Då förseningen är så pass stor, räknas det som en inställd flight och du bör ha ett case, givet att det inte föreligger extraordinära omständigheter.
Jga har försökt reda ut om det handlar på Cancelled eller Delayed flight. Enligt Artikel 3 i EG-261 så har det betydelse om man är incheckad om det ska gälla Delayed flight:

2. Punkt 1 (Förordningen) skall tillämpas under förutsättning att passagerare
a) har en bekräftad platsreservation på den berörda flygningen
och, utom i händelse av inställd flygning enligt artikel 5, har
checkat in

Jag tolkar det som om EG-261 ska gälla försening eller nekad ombordstigning måste man vara incheckad. Kvar för mig finns då inställning.
Det hänvisas till att en lång försening ska kunna vara Cancelled flight och pekas på Sturgeon vs Condor:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:62007J0402:EN:HTML

Punkt 20 i denna stämmer med min resa:

The Mexico City-Paris flight which Mr Böck and Ms Lepuschitz were due to take was scheduled to depart at 21.30 on 7 March 2005. When they came to check in, they were immediately informed, without the check-in taking place, that their flight was cancelled. The cancellation resulted from a change in the flight planning between Mexico City and Paris, which arose because of a technical breakdown on the aircraft due to fly from Paris to Mexico City and on account of the need to observe the rest period prescribed by law for the crew.

Domstolen diskuterar sedan Cancel vs. Delayed:

31 It is clear furthermore from Article 6 of Regulation No 261/2004 that the Community legislature adopted a notion of ‘flight delay’ which is considered only by reference to the scheduled departure time and which implies as a consequence that, after the departure time, the other elements pertaining to the flight must remain unchanged.

32 Thus, a flight is ‘delayed’ for the purposes of Article 6 of Regulation No 261/2004 if it is operated in accordance with the original planning and its actual departure time is later than the scheduled departure time.

33 Second, according to Article 2(l) of Regulation No 261/2004, flight cancellation, unlike delay, is the result of non-operation of a flight which was previously planned. It follows that, in that regard, cancelled flights and delayed flights are two quite distinct categories of flights. It cannot therefore be inferred from Regulation No 261/2004 that a flight which is delayed may be classified as a ‘cancelled flight’ merely on the ground that the delay is extended, even substantially.

Det görs sedan ytterliggare antaganden som pekar på att om det enda som ändras är departure time, alltså det kan inte anses att passageren "flyttats" till annan schemalagd flight, så är det ett delay oavsett längden.

Återkopplat till Artikel 3 så kanske jag inte har ett case?

Eftersom Primeraair redan finns på ARN's svarta lista pga EG-261 så kommer jag behöva dra detta till tinget och vill veta om det är värt investeringen :p

Jga har försökt reda ut om det handlar på Cancelled eller Delayed flight. Enligt Artikel 3 i EG-261 så har
Eftersom Primeraair redan finns på ARN's svarta lista pga EG-261 så kommer jag behöva dra detta till tinget och vill veta om det är värt investeringen :p

Det torde ju handla om under 0.5 PBB? Så då blir det ju ett förenklat tvistemål. Så inte så mycket pengar att förlora om det går åt helsike. Förenklat tvistemål ? Wikipedia

Toppen