Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Du blir alltså mer än 4h försenad till din destination. Då har du rätt till rerouting OCH i ditt fall €600 i ersättning. Det är ett klockrent fall för EU261/2004.

Om du vill komma hem i tid, så skulle jag plocka fram reglerna och gå och prata med BA igen. Notera att även om de routar om dig med annat bolag så du kommer hem i tid så har du rätt till €600 för besväret.

Om du fortfarande hamnar i LHR ikväll och måste övernatta, så ska BA fixa boende och mat.

Det är väl just detta som är ett av problemen med BA? Har själv stångat mig blodig i Indien för att bli ombokad. Lögner, försenade svar så andra plan skulle lyfta, okunnig personal och brutna löften. Visste min rätt men omöjligt att bli ombokad. Dock inga problem att bli ersatt enligt reglerna, dvs 600€.

Jag är inte förvånad att det är problematiskt på outstations. Hur många agenter i tex Indien känner till hur EU261/2004 funkar?

Jo, det kan man väl tycka. Tyvärr vet ofta agenter (oavsett var) inte alls vad som gäller.

Det är nog inte alltid en fråga om agenterna vet vad som gäller eller inte utan att alla eventuella utfästelser de gör kan de hållas ansvariga för. I stället spelar de dumma och hänvisar till huvudkontoret så kan åtminstone inte de straffas för att ha lovat för mycket. Blir allt vanligare i samband med outsourcing men även bolagens egna personal verkar drabbats av denna sjuka... :(

Samtidigt är det viktigt att få löften skriftligt för annars så är man blåst.

Och pushar du på att få det skriftligt kan du nog nästan räkna med att de backar och hänvisar dig till huvudkontoret igen :(

Det var väl just detta SAS-Janne en gång i tiden tog itu med och säkerställde att alla i frontlinjen faktiskt var "empowered" att göra kunden nöjd. Den filosofin finns knappast kvar i dagens flygbransch...

Samtidigt är det viktigt att få löften skriftligt för annars så är man blåst.

Det blir inte heller värt mycket när huvudkontoret säger att de inte hade rätt att lova det de gjorde. Det är ett stort problem som är svårt att lösa. Min lösning skulle nog vara att ringa och prata med någon på hemmabasen istället, så man iaf kan hänvisa till något annan än "snubben i Indien sa...".

Toppen